Allt för dig i din roll som chef och ledare

Här hittar du de områden som är viktiga för dig att ha koll på och där du som chef och ledare har ett extra ansvar.

Person som pekar på något på en tavla

Du i chefsrollen

Att vara chef innebär ansvar, befogenheter och utmaningar. Här får du användbara råd och stöd i din roll som ledare.

Det nya arbetslivet för dig som chef

När många gärna fortsätter jobba på distans för arbetsro och balans, kommer andra tillbaka till kontoret för social kontakt och effektivt samarbete. Men de flesta vill mixa och maxa. Tillsammans gör vi det nya normala till det nya optimala. Här får du som chef tips och råd i ditt ledarskap i det nya arbetslivet.

Experten: Det finns risker med att använda jobbmobilen privat

65 procent av cheferna använder jobbmobilen och datorn privat. Men det innebär att arbetsgivaren kan läsa dina sms – även om det sällan är tillåtet. ”Jag skulle starkt rekommendera att du har en privat mobil”, säger Unionens dataskyddsombud Nils Henckel.

Chef: 5 utmaningar med hybridjobb - och tips på hur du löser dem

Nu vill vi inte gå tillbaka till gamla rutiner, utan ser en chans till ett i grunden förändrat arbetssätt. Ibland på kontoret och ibland hemma, det behöver inte bli så rörigt som det låter. Här är forskarens tips på hur du får hybridjobbandet att fungera.

Får jag som chef läsa medarbetares mejl?

Får du som chef läsa dina medarbetares mejl och chattkonversationer? Det är ju ändå företagets datorer och telefoner vi pratar om… Unionens dataskyddsombud Nils Henckel ger dig svar.

Åter på jobbet - nya chefsbeteenden behövs

Vad innebär det för dig som chef när vi går in i en ny fas efter pandemin? Är lösningen att slita upp nya vanor och återgå till det gamla eller kan du hitta mer kreativa sätt att förhålla dig till de erfarenheter som vuxit fram? Vi ger fyra tips för din väg framåt.

Nyfikenhet – en viktig egenskap för inkluderande ledarskap

Utgå inte ifrån att alla är som du. Var nyfiken och fråga om dina medarbetares behov för att de ska kunna bidra på bästa sätt. Det menar Aline Groh, som på olika sätt sprider kunskap om inkluderande ledarskap.

Så leder du medarbetare med psykisk ohälsa

Mer än hälften av alla chefer har haft medarbetare med någon form av psykisk ohälsa i sin arbetsgrupp. Det visar forskning vid Göteborgs universitet. Men hur ska du agera som chef? Vilka förutsättningar har du – och vad behöver du?

Chefslinjen 0771-344 344

Du får direkt svar på allmänna frågor eller blir hänvisad vidare till våra experter inom:
- Avtalsgranskning
- Rådgivning och förhandlingshjälp

Regionala experter för chefer

Som Sveriges största fackförbund för chefer har vi särskilda ombudsmän för chefer i alla regioner, som är experter inte bara på ledarskap utan också på arbetsmarknaden i din del av landet.

Vill du bli chefsmedlem?

Om du har en ledande befattning med personal-, budget- eller verksamhetsansvar kan du bli medlem i Unionen Chef - Sveriges största fackförbund för chefer. Är du redan yrkesverksam medlem i Unionen kan du uppgradera ditt medlemskap utan att det kostar något extra.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg