Allt för dig i din roll som chef och ledare

Här hittar du de områden som är viktiga för dig att ha koll på och där du som chef och ledare har ett extra ansvar.

Person som pekar på något på en tavla

Du i chefsrollen

Att vara chef innebär ansvar, befogenheter och utmaningar. Här får du användbara råd och stöd i din roll som ledare. Just nu är frågor om hybridarbetet i fokus - men här hittar du även råd och stöd i arbetsrätt, organisatorisk och social arbetsmiljö, lön, kompetensutveckling och mycket annat.

"Samtalet är centralt i ledarskapet"

Maria Barkhagen är en av Unionens nästan 100 000 chefsmedlemmar. Nyligen firade hon ett år som IT Core Systems Manager på Resurs Bank, med ansvar för ett tiotal medarbetare. Samtal, relationsbyggande och kompetensdelning har varit hennes taktik för att skapa en trygg och utvecklande grupp.

Företag stäms för att gps-följa sina anställda

På samma sätt som en chef inte får stå och hänga över medarbetare på kontoret flera timmar per dag, får chefen heller inte hålla ständig koll digitalt, exempelvis via mobilens gps–funktion. Ändå görs det. Därför har Unionen nu stämt ett företag.

Du som chef får inte kolla upp medarbetare på Facebook

Kollar ditt företag upp folk på Facebook innan anställning? Brukar du som chef kika på anställdas sociala medie-konton lite nu och då? Troligen bryter ni då mot lagen. Unionens dataskyddsombud förklarar varför.

Ha roligt på vägen när du bygger ditt framgångsrika team!

Ju bättre förmåga en chef har att skapa tydlighet och inkludering, desto större chans att skapa energi, samsyn och framgång i arbetsgruppen. En slutsats som kan låta självklar - men långt ifrån alla chefer är där. Det menar Silje Lea, ledarskapsutvecklare och föreläsare.

Effektivare möten när alla talar till punkt

Avbryt inte, lyssna färdigt och låt alla prata till punkt. Mötesreglerna kan tyckas vara självklara, men den som suttit i möte på jobbet vet att det är enklare sagt än gjort att följa dem. I författaren och utbildaren My Schüldts nya bok “Genialiskt!” ges tips på hur vi blir bättre på att lyssna – och bli lyssnade på.

Kompetensutveckling - en dealbreaker för företaget

Hälften av alla jobb kommer att försvinna och hälften att förändras, spår forskare. Kompetensutveckling är därmed en dealbreaker för din organisation. En vinna eller försvinna-sak. Och nu finns helt nya möjligheter att plugga med det nya omställningsstudiestödet som träder i kraft 1 oktober.

”Det är på arbetsplatsen kompetensutvecklingen sker”

Att som chef vara lyhörd inför medarbetarnas kompetens blir en avgörande del av att lösa kompetensgapet. Det anser Katarina Lundahl, chefsekonom på Unionen. Det är inte säkert att du behöver dra igång en omfattande rekryteringskampanj, du kanske redan har dem i ditt team.

Så leder du medarbetare med psykisk ohälsa

Mer än hälften av alla chefer har haft medarbetare med någon form av psykisk ohälsa i sin arbetsgrupp. Det visar forskning vid Göteborgs universitet. Men hur ska du agera som chef? Vilka förutsättningar har du – och vad behöver du?

Experten: Det finns risker med att använda jobbmobilen privat

65 procent av cheferna använder jobbmobilen och datorn privat. Men det innebär att arbetsgivaren kan läsa dina sms – även om det sällan är tillåtet. ”Jag skulle starkt rekommendera att du har en privat mobil”, säger Unionens dataskyddsombud Nils Henckel.

Mer att läsa för dig som chef

Inspireras av aktuella och relevanta artiklar om ledarskap.

Chef: 5 utmaningar med hybridjobb - och tips på hur du löser dem

Nu vill vi inte gå tillbaka till gamla rutiner, utan ser en chans till ett i grunden förändrat arbetssätt. Ibland på kontoret och ibland hemma, det behöver inte bli så rörigt som det låter. Här är forskarens tips på hur du får hybridjobbandet att fungera.

Får jag som chef läsa medarbetares mejl?

Får du som chef läsa dina medarbetares mejl och chattkonversationer? Det är ju ändå företagets datorer och telefoner vi pratar om… Unionens dataskyddsombud Nils Henckel ger dig svar.

Digital integritet - det här handlar det om

Sammansmältningen av privatliv och arbetsliv väcker frågan om vilka möjligheter arbetsgivare och du som chef har att använda digitala spår som genereras på en arbetsenhet.

Chefslinjen 0771-344 344

Du får direkt svar på allmänna frågor eller blir hänvisad vidare till våra experter inom:
- Avtalsgranskning
- Rådgivning och förhandlingshjälp

Regionala experter för chefer

Som Sveriges största fackförbund för chefer har vi särskilda ombudsmän för chefer i alla regioner, som är experter inte bara på ledarskap utan också på arbetsmarknaden i din del av landet.

Vill du bli chefsmedlem?

Om du har en ledande befattning med personal-, budget- eller verksamhetsansvar kan du bli medlem i Unionen Chef - Sveriges största fackförbund för chefer. Är du redan yrkesverksam medlem i Unionen kan du uppgradera ditt medlemskap utan att det kostar något extra.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg