Digitala verktyg för förtroendevalda på Mitt uppdrag

Det ska vara enkelt att kommunicera med medlemmarna på arbetsplatsen och administrera medlemsuppgifter. Läs om de praktiska och digitala verktygen som du har tillgång till på Mitt uppdrag.

Dator och hand som skriver

Smidiga verktyg på Mitt uppdrag

Som förtroendevald är du en viktig länk mellan medlemmarna , arbetsgivaren och Unionen.. För att underlätta ditt arbete har du tillgång till praktiska digitala verktyg på Mitt uppdrag. Här är några av dem:

1. Medlemmar: Använd denna ingång för att administrera medlemmarnas uppgifter och förtroendeuppdrag . Du kan mejla medlemmarna direkt från din medlemslista, flytta dem mellan sektioner och arbetsställen, samt lägga till eller ta bort medlemmar från arbetsplatsen.

2. Enkäter och nyheter: När du vill nå ut med information till medlemmarna på arbetsplatsen, använd denna ingång. Det kan vara nyheter eller inbjudningar till informations- eller medlemsmöten. Medlemmarna kan se innehållet du har lagt upp i ett nyhetsflöde under "Aktuellt på din arbetsplats" när de loggar in.

Skapa och skicka enkäter för att få svar på vilka frågor medlemmarna tycker är viktigast.

3. Kontakta Unionen: Här lägger du upp era kontaktuppgifter så att medlemmarna vet hur de kan nå er. Det är viktigt att vara tillgänglig och synlig för medlemmarna. Medlemmarna kan se uppgifterna under "Kontakta Unionen" när de loggar in.

4. Dokument: Skapa och spara inbjudningar, protokoll med mera. Dela dokument med olika grupper för smidig åtkomst. Behöver du en mall eller checklista? Här finns mallar och checklistor.

5. Årsmötesverktyg för klubben: Gör arbetet före, under och efter årsmötet enklare och snabbare. Bygg upp en dagordning, skicka kallelse och skapa ett komplett protokoll – helt digitalt!

6. Medlemsmötesverktyg för arbetsplatsombud : Hjälper dig genomföra medlemsmöten och välja arbetsplatsombud och regionrådsombud.

Alla uppdragstyper har inte behörighet att använda alla verktyg som finns där.

Mitt Uppdrag

Här finns verktygen som underlättar i din roll som förtroendevald. Du behöver logga in och vara förtroendevald för att komma åt Mitt Uppdrag.

Stöd i GDPR

GDPR påverkar hur du som är förtroendevald i Unionen får hantera personuppgifter. Här finns viktig information som du behöver vara medveten om när du agerar i ditt uppdrag. En personuppgift är varje upplysning som kan kopplas till en identifierad eller identifierbar fysisk person. All information som direkt eller indirekt tillsammans med annan information går att härleda till en person är en personuppgift.

För dig som är förtroendevald  finns några enkla tips för att följa lagstiftningen och frågor och svar.

E-kurs: GDPR för förtroendevalda

E-kursen innehåller allt du som förtroendevald behöver veta för att klara av GDPR i ditt uppdrag.