Arbetslös

Här hittar du information som kan vara användbar om du blir arbetslös. Läs mer om Unionens inkomstförsäkring, vilken medlemsavgift som gäller om du är arbetslös med mera. Tänk på att det är din a-kassa du ska vända dig till för frågor om och för att söka arbetslöshetsersättning.

Se över ditt försäkringsskydd som arbetslös

Om du står utan arbete står du också utan försäkringsskydd från din tidigare arbetsgivare. I vissa delar kan ett efterskydd gälla om din arbetsgivare har haft kollektivavtal. Som arbetssökande är det därför bra att se över dina försäkringar, framför allt dina personförsäkringar. I medlemskapet i Unionen ingår en kostnadsfri livförsäkring vid arbetslöshet. Men det kan finnas anledning för dig att se över om du vill komplettera med något mer för att öka ditt skydd när du inte längre är anställd. Två exempel är olycksfallsförsäkring och sjukförsäkring. Hör av dig till ditt försäkringsbolag för att stämma av om du är nöjd med ditt skydd via personförsäkringarna i dag.

Via Unionen är det möjligt att du omfattas av vår inkomstförsäkring.

Premiebefrielse vid längre arbetslöshet

Om du har försäkringar via ditt medlemskap kan du också få premiebefrielse vid längre arbetslöshet. Detta gäller för Unionens personförsäkringar via Bliwa samt hos Unionens samarbetspartner If rörande deras hem- och bilförsäkring. Dessutom ingår en kostnadsfri livförsäkring i medlemskapet från och med den dag du är registrerad som arbetssökande i Unionens medlemsregister.

Läs mer om dina försäkringar i medlemskapet och om premiebefrielse.

Läs mer om vilka försäkringar du kan teckna via medlemskapet.

Ja Nej