Arbetslös

Läs mer om Unionens inkomstförsäkring, eventuell tillfällig avgiftsnedsättning om du är arbetslös med mera.

1. Anmälan till Arbetsförmedlingen
    Din första arbetslösa dag anmäler du dig till arbetsförmedlingen som arbetssökande. Dagen efter får din a-kassa information om att du är anmäld som arbetssökande.
  2. Ansök om a-kassa
    Vända dig till din a-kassa för att söka arbetslöshetsersättning och frågor om a-kassan . Kontakta din a-kassa för mer information.
  3. Unionens inkomstförsäkring
    En anmälan om inkomstförsäkring sker inte med automatik i samband med att du anmäler dig till Arbetsförmedlingen och a-kassan. Du behöver göra en separat ansökan om ersättning från inkomstförsäkringen. Läs mer och sök ersättning från Unionens inkomstförsäkring.

Livförsäkring för arbetslösa

Som arbetslös står du ofta utan annat dödsfallsskydd än den lagstadgade omställningspensionen. I medlemskapet i Unionen ingår därför en livförsäkring vid arbetslöshet. Den innebär att arbetslösa medlemmar som inte längre omfattas av efterskyddet i tjänstegrupplivförsäkringen TGL, eller aldrig omfattats av någon, får ett skydd som motsvarar TGL.  Kostnadsfri livförsäkring för arbetslösa

Premiebefrielse vid längre arbetslöshet

Om du har försäkringar via ditt medlemskap kan du  få premiebefrielse vid längre arbetslöshet. Detta gäller för Unionens personförsäkringar via Bliwa samt hem- och bilförsäkring via If. Försäkringar och premiebefrielse.

Se över ditt försäkringsskydd

Om du står utan arbete står du också utan försäkringsskydd från din tidigare arbetsgivare. I vissa delar kan ett efterskydd gälla om din arbetsgivare har haft kollektivavtal . Som arbetssökande är det därför bra att se över dina försäkringar, framför allt dina personförsäkringar och det kan finnas anledning att se över om du vill komplettera med något mer för att öka ditt skydd när du inte längre är anställd, t ex olycksfallsförsäkring och sjukförsäkring.

Välkommen till ditt nya jobb

Nytt jobb

När du vill söka nytt jobb har Unionen en rad tjänster och verktyg. Du kan till exempel få tips och råd från våra experter, få din cv och LinkedIn-profil granskad, intervjuträna mm.