Medlemskapet

Som medlem i Unionen säkrar du din trygghet, får chansen att vara med och påverka och ökar möjligheterna att utvecklas i yrkeslivet. Oavsett om du har jobb, söker nytt jobb, startar eget, är chef eller börjar studera får du styrkan av över 640 000 medlemmar i ryggen.

I ditt medlemskap ingår svar på dina frågor om arbetsvillkor och hjälp med förhandlingar när du och din arbetsgivare inte kommer överens.

Du har din inkomst försäkrad upp till 80% vid arbetslöshet. Du kan även försäkra dig själv, ditt hem och din bil till förmånliga villkor i Unionens medlemsförsäkringar.

När du förhandlar din lön kan vi ge dig både råd och stöd om vilken lön du ska begära. När du vill utvecklas i arbetslivet kan du genom Unionens studiestöd få en del av din utveckling finansierad med upp till 3 250 kr per termin - totalt 13 000 kr. Unionen ordnar också regelbundet seminarier, kurser och andra aktiviteter. Och när det är dags att söka nytt jobb kan du ta hjälp av vår CV-granskning och övriga karriärtjänster.

Ditt medlemskap ökar dessutom dina möjligheter att påverka. Engagera dig i arbetsfrågor du brinner för som förtroendevald. Du kan göra skillnad! Vi finns där du jobbar.

Bli medlem, om du inte redan är det.

Läs mer här om dina möjligheter och medlemsförmåner

Någon att fråga - råd och stöd

Det du inte har i huvudet får du ha i Unionen! Hur lång uppsägningstid har jag? Hur många timmar får jag jobba egentligen? Vad ska jag tänka på vid utlandsarbete? I Unionen kan vi dina rättigheter och är experter på svenskt näringsliv. Du får snabbt och professionellt svar på dina frågor.

Förhandlingshjälp

Ibland kommer man bara inte överens. Om det uppstår en tvist på din arbetsplats har du alltid Sveriges största fackförbund i ryggen. Oavsett om du blivit uppsagd, inte har fått ut lönen eller känner dig diskriminerad ger våra klubbföreträdare, ombudsmän och förbundsjurister dig allt juridiskt stöd du behöver, ända till domstol om det skulle behövas. Och du behöver inte oroa dig för att betala någon annans rättegångskostnader eftersom du inte ens behöver betala dina egna.

Försäkrad inkomst - trygghet mellan jobben

Vad vill du ha råd att behålla även om du förlorar jobbet? Unionens inkomstförsäkring kompletterar din a-kassa och gör att du kan få ut upp till 80 procent av din inkomst om du skulle bli arbetslös, på inkomster ända upp till 60 000 kr/månaden. Från a-kassan kan du aldrig få mer än cirka 14 500 kr/månaden efter skatt. I medlemskapet i Unionen ingår rätt till ersättning i 150 dagar. Du kan också välja att förlänga antalet ersättningsdagar till 200, mot en premie på 50 kr/månad. Tjänar du över 60 000 kr/månaden, kan du även utöka taket till 150 000 kr/månaden mot en premie på 100 kr/månad och får då även 200 ersättningsdagar.

Koll på lönen

Dags för löneförhandling? Vår funktion för marknadslöner är efterfrågad och tillsammans med vår kvalificerade rådgivning får du en bra grund för att lyfta fram dina argument i lönesamtalet. Våra kollektivavtal innehåller nästan alltid en garanterad rätt till löneökning för alla anställda så att löneförhandlingarna på din arbetsplats inte behöver börja på noll. Tillsammans kan vi också reagera ifall du misstänker att din lön påverkas av ditt kön, om arbetsgivaren vill försöka sänka lönerna eller om lönen helt skulle utebli en månad.

Studiestöd och stöd till en skjuts i karriären

Dags att ta nästa steg i arbetslivet? På unionen.se finns verktyg som hjälper dig hitta dina drivkrafter och kartlägga dina kompetensbehov. Du får hjälp att utforma träffsäkra ansökningshandlingar som våra cv-granskare tar en sista titt på. Vill du börja studera kan du få delar av dina litteratur- och materialkostnader ersatta med vårt studiestöd, som mest 13 000 kronor. Läs mer om vad Unionen kan göra för att stötta din karriär och utveckling.

Möjlighet att engagera dig i arbetslivet

Hur du har det på jobbet påverkar dig, så var med och påverka hur du har det på jobbet. Vilka frågor brinner du för? Lika villkor för kvinnor och män? Att kunna må bra av och på jobbet? Möjligheten att få ihop livspusslet? I Unionen driver vi dessa och många fler och du kan vara med och påverka i det som engagerar dig. Var aktiv i klubben på jobbet, delta i våra kampanjer. Som medlem kan du vara med och bestämma vilka frågor vi ska kämpa för, på jobbet men också i samhället i stort. Din åsikt kan bli hela Unionens!

Du tjänar på kollektivavtal

Med kollektivavtal på jobbet kan du vara säker på att du får många av de förmåner som du kanske tar för givet: Löneökning varje år, övertidsersättning, tjänstepension, kompetensutveckling med mera. Värt i genomsnitt 80 000 kronor per år! Som medlem kan du vara med och påverka villkoren i avtalen. Som medlem gör du oss också starkare när vi ska förhandla om förbättringar med arbetsgivarna i avtalsrörelsen.

Försäkringar av olika slag

Som yrkesverksam ny medlem i Unionen eller medlem i Unionen Egenföretagare blir du automatiskt försäkrad hos Förenade Liv i tre månader från och med månaden efter att du blivit medlem. Du omfattas då av Olycksfallsförsäkring, Sjuk- och diagnosförsäkring och Livförsäkring. Efter tre månader kan du själv välja att köpa fortsatt försäkring om du vill. Den är inte obligatorisk. Vi har också förhandlat fram bra rabatter på hemförsäkring och villaförsäkring och bilförsäkring hos If. Som medlem i Unionen Student har du möjlighet att teckna förmånliga försäkringar, speciellt anpassade för dig som student.

Kurser och aktiviteter - välkommen!

Unionen arrangerar regelbundet seminarier, kurser och andra aktiviteter. Se hela utbudet här, du kan välja att se enbart aktiviteter i din region.

Rabatter och erbjudanden - här finns pengar att spara

Tack vare att vi är 600 000 medlemmar har vi kunnat förhandla fram förmånliga rabatter och erbjudanden. Du får medlemspris på alltifrån utbildningar, banktjänster till resor och tidningsprenumerationer.

Vi finns där du jobbar

Unionen är Sveriges största fackförbund i det privata arbetslivet med 26 kontor och 30 000 förtroendevalda på arbetsplatser över hela Sverige. Det gör att vi har bred erfarenhet och kunskap om arbetsmarknaden i din del av landet. Och här på vår webbplats unionen.se har vi alltid öppet med nyttiga fakta om ditt arbetsliv.

Medlemstidningen Kollega

Sist men inte minst: Hem i din brevlåda åtta gånger per år får du Kollega, vår populära medlemstidning full med nyheter, debatt och arbetslivsfrågor, som också finns på kollega.se.

Här kan du bli medlem.

Ja Nej