Unionens inkomstförsäkring

En inkomstförsäkring ingår i ditt medlemskap i Unionen utan extra kostnad.

Extra trygghet vid arbetslöshet

I Unionens medlemskap ingår en inkomstförsäkring som tillsammans med a-kassan kan ge dig extra trygghet och vara mycket värdefull om du skulle bli av med jobbet. Har du en inkomst över 27 500 kr/mån kan inkomstförsäkringen ge dig ersättning utöver a-kassan vid arbetslöshet.

Inkomstförsäkringen omfattar dig som:

• är yrkesverksam medlem i Unionen eller egenföretagarmedlem
  • också är med i svensk a-kassa
  • ännu inte har fyllt 66 år

A-kassa och inkomstförsäkring – så funkar det

Skulle du bli av med jobbet är det viktigt att ha din inkomst försäkrad genom ett medlemskap i en svensk a-kassa. Då kan du få arbetslöshetsersättning, men aldrig mer än 80 % av ersättningstaket i a-kassan som är 33 000 kr/mån under de 100 första ersättningsdagarna och 27 500 kr/mån från dag 101. Det innebär att om du enbart är medlem i en a-kassa är inkomster över a-kassans ersättningstak pengar som du går miste om vid arbetslöshet. Det är här vår inkomstförsäkring kan göra skillnad.Grafik a-kassa ersättning

Du försäkrar din inkomst över taket i a-kassan

Unionens inkomstförsäkring – som kompletterar din a-kassa på inkomster högre än taket i a-kassan - gör att du kan försäkra inkomst upp till 60 000 kr i månaden. Du kan få ersättning från inkomstförsäkringen i upp till 150 ersättningsdagar, ungefär sju månader. Tillsammans med utbetalningen från din a-kassa och eventuella andra ersättningar (avgångsersättning, AGE, från Trygghetsråd eller dylikt) kompletterar inkomstförsäkringen vid arbetslöshet så att din totala ersättning blir 70-80 %* av din tidigare inkomst ända upp till 60 000 kr/mån (*skattesatsen i din hemkommun och jobbskatteavdrag påverkar). Använd gärna räknaren nedan för att få en ungefärlig uppskattning.

Grafik a-kassa och inkomstförsäkring ersättningsnivå

För att få ersättning från inkomstförsäkringen måste du:

• ha varit medlem i Unionen i minst 12 månader
  • ha varit medlem i en svensk a-kassa minst 12 månader
  • arbetat minst 80 timmar per kalendermånad, sammanlagt 12 månader senaste 18 månaderna*
  • ha en lön över ersättningstaket i a-kassan (33 000 kr/mån 100 första dagarna, 27 500 kr/mån från dag 101)

* Endast arbetad tid då du varit medlem i Unionen kan tillgodoräknas. För att återkvalificera dig för en ny ersättningsperiod gäller särskilda villkor.

Läs mer i förköpsinformation och försäkringsvillkor nedan.

Hur mycket kan inkomstförsäkringen ge dig?

Ange din månadslön i räknaren för att ta reda på hur mycket vår inkomstförsäkring är värd för dig.

Månadslön före skatt

Räkna ut vad inkomstförsäkring och tilläggsförsäkring ger dig!
Info icon Shape info icon

Fackförbundet Unionen och Unionens a-kassa är två skilda organisationer

Unionen och Unionens a-kassa är två skilda organisationer, med två separata medlemskap.

Att vara medlem i fackförbundet Unionen innebär inte att du automatiskt är medlem i Unionens a-kassa.

Du måste själv välja vilken a-kassa du vill vara medlem i.

Läs mer om fördelarna med att vara medlem i både fack och a-kassa.

Ännu mer trygghet med tilläggsförsäkringen

Du kan - utöver den inkomstförsäkring som ingår utan kostnad i medlemskapet - välja att teckna en tilläggsförsäkring för 50 kr/mån som gör att du kan få ersättning i upp till 200 dagar, ca 9 mån.

Tjänar du över 60 000 kr/mån betalar du 125 kr/mån för tilläggsförsäkringen och försäkrar då din inkomst upp till 150 000 kr/mån och får också rätt till ersättning i upp till 200 dagar. Grafik a-kassa inkomstförsäkring och tilläggsförsäkring ersättning

Läs mer i förköpsinformation och försäkringsvillkor nedan.

Ännu inte medlem?

Ordinarie medlemsavgift i Unionen är 235 kr/mån. Är din inkomst under 25 000 kr/mån blir medlemsavgiften lägre.
Info icon Shape info icon

Samtycke hos a-kassan - för smidigare hantering av ersättning

För dig med ersättning: Genom att logga in på Mina sidor hos din a-kassa kan du se status för samtycken samt lämna ditt samtycke. Om du inte vill lämna ditt samtycke hos a-kassan  att dela uppgifter med Unionens medlemsförsäkring, behöver du istället skicka beslut och utbetalningsspecifikationer från a-kassan löpande till medlemsforsakring@unionen.se - ange ditt ärendenummer i ämnesraden.