Unionens inkomstförsäkring

En kraftfull inkomstförsäkring ingår i ditt medlemskap i Unionen utan extra kostnad. Tryggt och mycket värdefullt om du skulle bli av med jobbet.

Unionens inkomstförsäkring - som kompletterar din a-kassa och eventuell avgångsersättning - gör att du kan få ersättning upp till 80% av din tidigare inkomst om du blir arbetslös eller säger upp dig. Inkomstförsäkring ingår i medlemskapet upp till en inkomst på 60 000 kr/mån med ersättning upp till 150 dagar, ca 7 mån.

Du omfattas automatiskt om du är yrkesverksam medlem eller egenföretagare, medlem i en svensk a-kassa och inte fyllt 65 år.

Max 14 500 kr från a-kassan

Om du blir arbetslös och är med i en svensk a-kassa kan du få arbetslöshetsersättning, men aldrig mer än 80% av ersättningstaket på 25 025 kr/mån. Det blir ungefär 14 500 kr/mån efter skatt.

Allt du tjänar över 25 025 kr/mån är pengar som a-kassan inte ersätter – men som medlem i Unionen kan du få ett extra tillskott genom vår inkomstförsäkring så att du totalt får behålla upp till 80% av din tidigare inkomst.

Hur mycket kan inkomstförsäkringen ge dig?

Ange din månadslön i räknaren för att ta reda på hur mycket vår inkomstförsäkring är värd för dig.

Månadslön före skatt per månad:

Räkna ut vad inkomstförsäkring och tillägsförsäkring ger dig!

För att få ersättning måste du:

• Varit medlem i a-kassan minst 12 månader
  • Varit medlem i Unionen och ansluten till inkomstförsäkringen minst 12 månader
  • Arbetat minst 80 timmar per månad, sammanlagt 12 månader senaste 18 månaderna
  • Ha en lön över ersättningstaket i a-kassan

Fler dagar och högre tak med tilläggsförsäkring

Du kan - utöver den inkomstförsäkring som ingår i medlemskapet - välja att teckna en tilläggsförsäkring för 50 kr/mån som gör att du kan få ersättning i upp till 200 dagar, ca 9 mån.

Tjänar du över 60 000 kr/mån betalar du 100 kr/mån för tilläggsförsäkringen och försäkrar då din inkomst upp till 150 000 kr/mån och får också rätt till ersättning i upp till 200 dagar.

Tilläggsförsäkring

Teckna tilläggsförsäkring

Vill du känna dig extra trygg - utöver den inkomstförsäkring som ingår i ditt medlemskap - kan du som tjänar över 20 900 kr/mån teckna Unionens tilläggsförsäkring som ger dig 50 extra ersättningsdagar och möjlighet att försäkra löner ända upp till 150 000 kr/mån.