Unionens inkomstförsäkring

En inkomstförsäkring ingår i ditt medlemskap i Unionen utan extra kostnad.

Unionens inkomstförsäkring - som kompletterar din a-kassa och eventuell avgångsersättning - gör att du kan få ersättning på 70-80% (skattesatsen i din hemkommun och jobbskatteavdrag påverkar) av din tidigare inkomst om du blir arbetslös eller säger upp dig. Inkomstförsäkring ingår i medlemskapet upp till en inkomst på 60 000 kr/mån med ersättning upp till 150 dagar, ca 7 mån.

Du omfattas automatiskt om du är yrkesverksam medlem eller egenföretagare, medlem i en svensk a-kassa och inte fyllt 65 år.

Extra trygghet vid arbetslöshet

Om du blir arbetslös och är med i en svensk a-kassa kan du få arbetslöshetsersättning, men aldrig mer än 80% av ersättningstaket i arbetslöshetsförsäkringen. Ersättningstaket är 33 000 kr/mån under de 100 första ersättningsdagarna och 27 500 kr/mån från dag 101.

Allt du tjänar över takgränsen är pengar som a-kassan inte ersätter – men som medlem i Unionen kan du få ett extra tillskott genom vår inkomstförsäkring så att du totalt får behålla 70-80% (skattesatsen i din hemkommun och jobbskatteavdrag påverkar) av din tidigare inkomst.

Det är utifrån a-kassans uträkning av din ersättningsgrundande inkomst du sedan får ersättning från inkomstförsäkringen.

Shape Created with Sketch.

Fackförbundet Unionen och Unionens a-kassa är två skilda organisationer

Unionen och Unionens a-kassa är två skilda organisationer, med två separata medlemskap.

Att vara medlem i fackförbundet Unionen innebär inte att du automatiskt är medlem i Unionens a-kassa.

Du måste själv välja vilken a-kassa du vill vara medlem i.

Läs mer om fördelarna med att vara medlem i både fack och a-kassa.

Hur mycket kan inkomstförsäkringen ge dig?

Ange din månadslön i räknaren för att ta reda på hur mycket vår inkomstförsäkring är värd för dig.

Månadslön före skatt:

Räkna ut vad inkomstförsäkring och tilläggsförsäkring ger dig!

För att få ersättning från inkomstförsäkringen måste du:

• ha varit medlem i Unionen i minst 12 månader
  • ha varit medlem i en svensk a-kassa minst 12 månader
  • arbetat minst 80 timmar per kalendermånad, sammanlagt 12 månader senaste 18 månaderna*
  • Ha en lön över ersättningstaket i a-kassan

* Endast arbetad tid då du varit medlem i Unionen kan tillgodoräknas. För att återkvalificera dig för en ny ersättningsperiod gäller särskilda villkor. Läs mer på frågor och svar om inkomstförsäkringen.

Ansök om ersättning från inkomstförsäkringen

Här kan du ansöka om ersättning från inkomstförsäkringen vid arbetslöshet. Du kan välja att ansöka digitalt med BankID eller beställa hem en blankett.

Fler dagar och högre tak med tilläggsförsäkring

Du kan - utöver den inkomstförsäkring som ingår i medlemskapet - välja att teckna en tilläggsförsäkring för 50 kr/mån som gör att du kan få ersättning i upp till 200 dagar, ca 9 mån.

Tjänar du över 60 000 kr/mån betalar du 100kr/mån för tilläggsförsäkringen och försäkrar då din inkomst upp till 150 000 kr/mån och får också rätt till ersättning i upp till 200 dagar.

Teckna tilläggsförsäkring

Vill du känna dig extra trygg - utöver den inkomstförsäkring som ingår i ditt medlemskap - kan du som tjänar över 27 500 kr/mån teckna Unionens tilläggsförsäkring som ger dig 50 extra ersättningsdagar och möjlighet att försäkra löner ända upp till 150 000 kr/mån.
Shape Created with Sketch.

Samtycke hos a-kassan - för smidigare hantering av ersättning

För dig med ersättning: Genom att logga in på Mina sidor hos din a-kassa kan du se status för samtycken samt lämna ditt samtycke. Om du inte vill lämna ditt samtycke hos a-kassan  att dela uppgifter med Unionens medlemsförsäkring, behöver du istället skicka beslut och utbetalningsspecifikationer från a-kassan löpande till medlemsforsakring@unionen.se - ange ditt ärendenummer i ämnesraden.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg