Unionens inkomstförsäkring

En kraftfull inkomstförsäkring ingår i ditt medlemskap i Unionen utan extra kostnad. Tryggt och mycket värdefullt om du skulle bli av med jobbet.

Shape Created with Sketch.

Tillfälligt ändrade regler för a-kassa

För att lindra effekterna av coronavirusets spridning har riksdagen beslutat att från den 13 april tillfälligt sänka kraven för att få ersättning från a-kassa. (Observera att detta gäller a-kassan , inte den kompletterande inkomstförsäkringen.). Bland annat gäller:

• Kvalifikationstiden för a-kassa snabbas på. Varje medlemsmånad räknas som fyra månader under perioden mars-december 2020. Det betyder att du redan efter tre månaders medlemskap hos a-kassan kan ha rätt till inkomstbaserad ersättning från a-kassan.
  • Arbetsvillkoret sänks från 80 h/mån till 60 h/mån under sex av de senaste 12 månaderna.
  • Taket i a-kassan höjs tillfälligt under de 100 första ersättningsdagarna, från 910 kr per dag till 1 200 kr per dag under perioden 13 april 2020 till 3 januari 2021. Utöver det höjs taket för ersättning från dag 101 från 760 kronor till 1000 kronor per dag under perioden 29 juni 2020 till 3 januari 2021.

Tänk på att Unionen och Unionens a-kassa är två skilda organisationer, med två separata medlemskap. Att vara medlem i Unionen innebär inte att du automatiskt är medlem i Unionens a-kassa. Du måste själv välja vilken a-kassa du vill vara medlem i.

Unionens inkomstförsäkring - som kompletterar din a-kassa och eventuell avgångsersättning - gör att du kan få ersättning upp till 80% av din tidigare inkomst om du blir arbetslös eller säger upp dig. Inkomstförsäkring ingår i medlemskapet upp till en inkomst på 60 000 kr/mån med ersättning upp till 150 dagar, ca 7 mån.

Du omfattas automatiskt om du är yrkesverksam medlem eller egenföretagare, medlem i en svensk a-kassa och inte fyllt 65 år.

Upp till 80% av din tidigare inkomst

Om du blir arbetslös och är med i en svensk a-kassa kan du få arbetslöshetsersättning, men aldrig mer än 80% av ersättningstaket i arbetslöshetsförsäkringen. Med anledning av coronakrisen har riksdagen beslutat att under de 100 första ersättningsdagarna tillfälligt höja ersättningstaket från 25 025 kr till 33 000 kr och till 27 500 kr från dag 101 fram till den 3 januari 2021.

Allt du tjänar över takgränsen är pengar som a-kassan inte ersätter – men som medlem i Unionen kan du få ett extra tillskott genom vår inkomstförsäkring så att du totalt får behålla upp till 80% av din tidigare inkomst.

Det är utifrån a-kassans uträkning av din ersättningsgrundande inkomst du sedan får ersättning från inkomstförsäkringen.

Hur mycket kan inkomstförsäkringen ge dig?

Ange din månadslön i räknaren för att ta reda på hur mycket vår inkomstförsäkring är värd för dig.

Månadslön före skatt:

Räkna ut vad inkomstförsäkring och tillägsförsäkring ger dig!

För att få ersättning från inkomstförsäkringen måste du:

• ha varit medlem i Unionen i minst 12 månader
  • ha varit medlem i en svensk a-kassa minst 12 månader
  • arbetat minst 80 timmar per månad, sammanlagt 12 månader senaste 18 månaderna
  • Ha en lön över ersättningstaket i a-kassan

Läs mer om ersättning på frågor och svar om inkomstförsäkringen.

Fler dagar och högre tak med tilläggsförsäkring

Du kan - utöver den inkomstförsäkring som ingår i medlemskapet - välja att teckna en tilläggsförsäkring för 50 kr/mån som gör att du kan få ersättning i upp till 200 dagar, ca 9 mån.

Tjänar du över 60 000 kr/mån betalar du 100kr/mån för tilläggsförsäkringen och försäkrar då din inkomst upp till 150 000 kr/mån och får också rätt till ersättning i upp till 200 dagar.

Teckna tilläggsförsäkring

Vill du känna dig extra trygg - utöver den inkomstförsäkring som ingår i ditt medlemskap - kan du som tjänar över 20 900 kr/mån teckna Unionens tilläggsförsäkring som ger dig 50 extra ersättningsdagar och möjlighet att försäkra löner ända upp till 150 000 kr/mån.