Ansök om ersättning från Unionens inkomstförsäkring

Checklista - tänk på det här när du ska ansöka om ersättning samt beställ ansökningsblankett för ersättning från Unionens inkomstförsäkring.

Checklista - tänk på det här när du ska ansöka om ersättning:

1. Anmäl dig till Arbetsförmedlingen
    Din första arbetslösa dag anmäler du dig till Arbetsförmedlingen som arbetssökande. Dagen efter får din a-kassa information om att du är anmäld som arbetssökande.
  2. Ansök om a-kassa
    Ansökan om ersättning från a-kassan och inkomstförsäkringen är två separata ansökningar. En anmälan om inkomstförsäkring sker inte med automatik i samband med att du anmäler dig till Arbetsförmedlingen och a-kassan. Kontakta din a-kassa för mer information.
  3. Uppdatera dina uppgifter
    När du är arbetssökande behöver du uppdatera den anställning som är registrerad hos Unionen. Syftet är bland annat att vi ska få korrekta uppgifter som hjälper oss att företräda dig och säkerställa att du betalar rätt avgift utifrån den ersättning du får från a-kassan. Kontrollera att dina uppgifter om registrerad a-kassa stämmer. Du loggar in och uppdaterar dina uppgifter här.
  4. Ansök om inkomstförsäkring
    För att ansöka om inkomstförsäkring behöver du fylla i en ansökningsblankett. Fyll i uppgifterna nedan så mejlar vi ansökningsblanketten till din angivna e-postadress. Eller kontakta oss på telefonnummer 0771-27 28 00 eller via e-post: medlemsforsakring@unionen.se. Ange datum för din första arbetslösa dag i mejlet. Observera att ansökningsblanketten behöver du skicka in till oss i original via post. Se adress nedan.
  5. AGE
    För dig som omfattas av kollektivavtal samordnas inkomstförsäkringen med eventuell avgångsersättning (AGE) från Trygghetsråd så att du totalt får upp till 80 procent i ersättning. Hör efter med det Trygghetsråd du tillhör så får du hjälp med AGE.
  6. Beslut
    Vi behöver få in din ansökan och uppgifter från a-kassan för att kunna handlägga klart ditt ärende. Uppgifter från Unionens a-kassa hämtar vi in automatiskt i samband med din första utbetalning därifrån. Om du är medlem i en annan a-kassa behöver du själv skicka in en kopia av ditt beslut från din a-kassa samt kopia av utbetalningsspecifikationer. Det går bra att skicka in underlaget från a-kassan via e-post.
  7. Inför utbetalning av ersättning

Ersättningen från Unionens inkomstförsäkring betalas ut genom Swedbanks utbetalningssystem. Har du inget konto anmält sedan tidigare anmäler du enkelt ditt konto (med Bank-Id) på Swedbank. Du anmäler ett konto till Swedbanks kontoregister oavsett vilken bank du har idag.
    Din anmälan innebär inte att du blir kund i Swedbank.
    Har du redan anmält ett konto hos Swedbank i samband med annan utbetalning från a-kassa, företag eller myndighet behöver du inte göra det igen.

Obs. Om du inte anmäler något konto får du en utbetalningsavi vilket kan innebära en avgift att lösa ut din avi.

Utbetalning från inkomstförsäkringen följer a-kassans utbetalningar och styrs efter hur du skickar in tidrapporter till a-kassan . Ersättning från inkomstförsäkringen och från a-kassa sker via två separata utbetalningar, en från din a-kassa och en från Unionens inkomstförsäkring.

Beställ ansökningsblankett - med e-post

Fyll i uppgifterna nedan så mejlar vi ansökningsblanketten till den e-postadress du har registrerat som medlem i Unionen. Logga in och kontrollera om eller vilken e-postadress du har knuten till ditt medlemskap.

Obs! Det kan ta upp till 24 timmar innan du får ansökningsblanketten beroende på veckodag och tid på dygnet.

När du har fått blanketten, skriv ut den och fyll sedan i dina uppgifter och skriv under innan du skickar tillbaka blanketten till:

Unionen Medlemsförsäkring AB
SVARSPOST, Kundnummer 110407605
110 01 Stockholm

Om du inte har någon e-postadress  i formuläret så skickar vi blanketten via vanlig post.

Beställ ansökningsblankett - med e-post

Unionen medlemsförsäkring AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. För mer information, gå in på www.unionen.se/inkomstforsakring/personuppgifter

Beställ ansökningsblankett - med vanlig post

Om du inte har någon e-postadress, fyll i formuläret nedan så skickar vi ansökningsblanketten med vanlig post. Du kan också kontakta oss på tel: 0771-27 28 00 eller via e-post: medlemsforsakring@unionen.se.

Obs! Det kan ta upp till en vecka innan ansökningsblanketten kommer till dig.

När du har fått hem ansökningsblanketten, skriv ut den och fyll sedan i dina uppgifter och skriv under innan du skickar tillbaka blanketten till:

Unionen Medlemsförsäkring AB
SVARSPOST, Kundnummer 110407605
110 01 Stockholm

Beställ ansökningsblankett - med vanlig post

Unionen medlemsförsäkring AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. För mer information, gå in på www.unionen.se/inkomstforsakring/personuppgifter