Ansök om ersättning från Unionens inkomstförsäkring

Checklista - tänk på det här när du ska ansöka om ersättning samt beställ ansökningsblankett för ersättning från Unionens inkomstförsäkring.

Tänk på det här när du ska ansöka om ersättning:

1. Anmäl dig till Arbetsförmedlingen
    Din första arbetslösa dag anmäler du dig till Arbetsförmedlingen som arbetssökande. Dagen efter får din a-kassa information om att du är anmäld som arbetssökande.
  2. Ansök om a-kassa
    Ansökan om ersättning från a-kassan och inkomstförsäkringen är två separata ansökningar. En anmälan om inkomstförsäkring sker inte med automatik i samband med att du anmäler dig till Arbetsförmedlingen och a-kassan. Kontakta din a-kassa för mer information.
  3. Ordna arbetsgivarintyg
    För att styrka att du uppfyller arbetsvillkoret i försäkringen behöver du kunna bifoga arbetsgivarintyg som styrker att du har arbetat i minst 12 av de senaste 18 månaderna. Varje kalendermånad ska innehålla minst 80 arbetade timmar.

Om du varit egenföretagare behöver du bifoga arbetsintyg för företagare eller annan handling som styrker att du har arbetat i minst 12 av de senaste 18 månaderna. Varje kalendermånad ska innehålla minst 80 arbetade timmar.

4. Ersättning från trygghetsråd eller annan inkomstförsäkring
    Avgångsersättning (AGE) kompletterar a-kassan för dig som har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist från en arbetsgivare som har kollektivavtal . För att få veta mer om villkor för ansökan och AGE - vänd dig till det trygghetsråd du omfattas av.
     Har du rätt till AGE från trygghetsråden TRR eller TRS anger du det i vår ansökan. Har du rätt till ersättning från annat trygghetsråd eller annan inkomstförsäkring behöver du bifoga beslut med din ansökan.
  5. Aktivitetsstöd från Försäkringskassan

Om du har aktivitetsstöd behöver du skicka in kopia av dina utbetalningsspecifikationer.

6. Samtycke till överföring av information
    Lämna samtycke till din a-kassa om att vi får hämta uppgifter som är nödvändiga för att kunna bedöma din rätt till ersättning från inkomstförsäkringen. Om du inte redan lämnat ditt samtycke till a-kassan, kommer du inom kort efter ansökan om inkomstförsäkring få en notis från din a-kassa. Genom att följa instruktionerna i notisen kan du lämna ditt samtycke till att vi hämtar uppgifter från din a-kassa som vi behöver för att kunna bedöma din rätt till ersättning från inkomstförsäkringen. Om du inte lämnar ditt samtycke kan vi inte använda automatisk inhämtning av den information som behövs för ett beslut. Din ansökan behöver i så fall hanteras utanför den normala processen och du behöver då kontakta oss.
  7. Utbetalning av ersättning

Ersättningen från Unionens inkomstförsäkring betalas ut genom Swedbanks utbetalningssystem. Har du inget konto anmält sedan tidigare anmäler du enkelt ditt konto (med Bank-Id) på Swedbank. Du anmäler ett konto till Swedbanks kontoregister oavsett vilken bank du har idag.
    Din anmälan innebär inte att du blir kund i Swedbank.
    Har du redan anmält ett konto hos Swedbank i samband med annan utbetalning från a-kassa, företag eller myndighet behöver du inte göra det igen.

Om du inte anmäler något konto får du en utbetalningsavi vilket kan innebära en avgift att lösa ut din avi.

Ansök om ersättning - välj det sätt som passar dig

Nedan kan du ansöka om ersättning från Unionens inkomstförsäkring. Om du är:

• Medlem och har Bank-ID ansöker du smidigast digitalt genom att logga in.
  • Medlem och föredrar blankett beställer du hem en ansökningsblankett via formuläret nedan.
  • Inte är medlem i Unionen längre men uppfyller kraven för att ansöka om ersättning för viss period kan du beställa blankett nedan.

Medlem och BankID - Ansök om ersättning digitalt

Här kan du som medlem ansöka om ersättning för inkomstförsäkring digitalt med BankID.

Logga in för att beställa ansökningsblankett med e-post/post

Beställ ansökningsblankett som före detta medlem

Om du tidigare varit medlem i Unionen och fortfarande uppfyller kraven för att ansöka om inkomstförsäkring kan du beställa hem blanketten här.

Beställ ansökningsblankett

Din första arbetslösa dag som du är anmäld på Arbetsförmedlingen som arbetssökande.
Det kan ta upp till en vecka innan du får ansökningsblanketten

Unionen medlemsförsäkringar AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Läs mer om Unionens personuppgiftsbehandling här.