Ansök om ersättning från Unionens inkomstförsäkring

Här finns information och stöd om vad du ska tänka på i samband med att du ansöker om ersättning från inkomstförsäkringen.

En checklista som stöd för dig som ska ansöka om ersättning från Unionens inkomstförsäkring. Längre ner på sidan ansöker du om ersättning.

1. Anmälan till Arbetsförmedlingen
    Din första arbetslösa dag anmäler du dig till arbetsförmedlingen som arbetssökande. Dagen efter får din a-kassa information om att du är anmäld som arbetssökande.

2. Ansök om a-kassa
    Ansökan om ersättning från a-kassan och inkomstförsäkringen är två separata ansökningar. En anmälan om inkomstförsäkring sker inte med automatik i samband med att du anmäler dig till Arbetsförmedlingen och a-kassan. Kontakta din a-kassa för mer information.

3. Ansök om inkomstförsäkring
    Fyll i uppgifterna nedan så skickar vi ansökningsblankett till din angivna e-postadress. Eller kontakta oss på telefonnummer 0771-27 28 00 eller via mejl: medlemsforsakring@​unionen.se så skickar vi den till dig. Om du är medlem i en annan a-kassa än Unionen behöver du även skicka in en kopia av ditt beslut från din a-kassa och även kopia av dina utbetalningsspecifikationer.
  4. AGE: För dig som omfattas av kollektivavtal samordnas inkomstförsäkringen med ev. avgångsersättning (AGE) från Trygghetsråd så att du totalt får upp till 80 procent i ersättning. Hör efter med det Trygghetsråd du tillhör så får du hjälp med AGE.
  5. Beslut
    När du skickat in din anmälan till oss så får du besked via post eller mejl om att vi har mottagit din ansökan men att vi inväntar a-kassans beslut.
  6. Utbetalning
    Efter det att vi har fattat ett beslut sker en utbetalning separat från a-kassans utbetalning. Ersättning från inkomstförsäkringen betalas ut till det konto som du angett på din ansökan.
  7. Meddela Unionen förändrad arbetssituation
    Kontakta Unionen för att meddela att du är arbetslös, då det kan påverka din avgift som du betalar till Unionen. Du kan kontakta Unionens Medlemsregister via detta webbformulär eller på telefonnummer 0770 870 870.

Blankett för ansökan om ersättning från inkomstförsäkringen

Fyll i uppgifterna nedan så skickar vi blanketten till dig. Blanketten skickas av säkerhetsskäl till den e-postadress som du har registrerad som medlem i Unionen. Logga in här på unionen.se och kontrollera om du är osäker på om eller vilken mejladress du har knuten till ditt medlemskap.

Obs! Blanketten skickas inte med vändande e-post utan det kan ta upp till 24 timmar innan du får den beroende på veckodag och tid på dygnet.

När du har fått blanketten, skriv ut den och fyll sedan i dina uppgifter och skriv under innan du skickar tillbaka blanketten till:

Unionen Medlemsförsäkring AB
SVARSPOST, Kundnummer 110407605, 110 01 Stockholm

Om du inte har någon e-postadress, fyll i ett annat formulär så skickar vi blanketten via vanlig post.

Ansök om inkomstförsäkring - fyll i uppgifterna nedan

Unionen medlemsförsäkring AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. För mer information, gå in på www.unionen.se/inkomstforsakring/personuppgifter