Ansök om ersättning från inkomstförsäkringen
Checklista - tänk på det här när du ska ansöka om ersättning från Unionens inkomstförsäkring. Ansökningsformuläret hittar du nedanför checklistan.
Checklista - tänk på det här när du ska ansöka om ersättning från Unionens inkomstförsäkring. Ansökningsformuläret hittar du nedanför checklistan.
Från den 1 oktober 2025 gäller en ny lag för arbetslöshetsförsäkring. Den nya lagen påverkar dig som får ett beslut från din a-kassa efter den 30 september eftersom både a-kassan och Unionens inkomstförsäkring får nya regler som berör ersättningen från den 1 oktober.
Ett par av de största förändringarna med de nya reglerna är att rätten till ersättning grundas på inkomster av arbete och att medlemstiden i en a-kassa påverkar nivån på den ersättning du kan få. Läs mer om de nya reglerna hos den a-kassa du tillhör. Här är länk till mer information på Unionens a-kassas webbsida.
När du blir arbetslös är det a-kassan som fastställer den inkomst du haft innan du blev arbetslös. Det är utifrån a-kassans uträkning av din ersättningsgrundande inkomst du sedan får ersättning från inkomstförsäkringen.
För att få ersättning från Unionens inkomstförsäkring efter 1 oktober krävs:
Inkomstförsäkringen kommer att följa a-kassans ersättningstrappa och ersätta dig som är kvalificerad till försäkringen genom ett medlemskap i förbundet i minst 12 månader när arbetslösheten inträffar och får en inledande nivå från a-kassan på 80% i minst 100 dagar. Har du beviljats färre dagar eller en lägre procent på den inledande nivån från din a-kassa är du inte kvalificerad till ersättning från försäkringen.
Från och med 1 oktober behöver du som medlem ha en inkomst över 34 000 kr/mån för att få ersättning från inkomstförsäkringen samt för att kunna teckna tilläggsförsäkringen. Det innebär att du kan få upp till 80% av din tidigare inkomst i som mest 100 dagar, om du har beviljats fler dagar än så från a-kassan sänks ersättningen till upp till 70% från dag 101.
Under en övergångsperiod kommer två regelverk för a-kassan att gälla samtidigt. Alla beslut som fattas från och med den 1 oktober omfattas av den nya lagen om arbetslöshetsförsäkring medan de som har en pågående ersättningsperiod den 30 september fortsätter med de gamla reglerna.
Läs mer i förköpsinformation och försäkringsvillkor (fr o m 1 okt 2025)
Kort efter att du skickat in din ansökan om
inkomstförsäkring
kommer du få en notis från din
a-kassa
. Genom att följa instruktionerna i notisen kan du lämna ditt samtycke till att Unionens
inkomstförsäkring
hämtar uppgifter från din
a-kassa
som behövs för att kunna bedöma din rätt till ersättning. Om du inte lämnar ditt samtycke kan vi inte använda automatisk inhämtning av den information som behövs för ett beslut. Din ansökan behöver i så fall hanteras utanför den normala processen och du behöver då kontakta oss.
Observera att Unionens
inkomstförsäkring
inte kan inhämta arbetsgivarintyg eller andra intyg från
a-kassan
även om du samtycker till överföring av information. Du bifogar ditt arbetsgivarintyg i samband med din ansökan till inkomstförsäkringen.
Ersättningen från Unionens
inkomstförsäkring
betalas ut genom Swedbanks utbetalningssystem. Har du inget konto anmält sedan tidigare anmäler du enkelt ditt konto (med Bank-Id) på Swedbank. Du anmäler ett konto till Swedbanks kontoregister oavsett vilken bank du har idag.
Din anmälan innebär inte att du blir kund i Swedbank.
Har du redan anmält ett konto hos Swedbank i samband med annan utbetalning från
a-kassa
, företag eller myndighet behöver du inte göra det igen.
Om du inte anmäler något konto får du en utbetalningsavi vilket kan innebära en avgift att lösa ut din avi.
Nedan kan du ansöka om ersättning från Unionens inkomstförsäkring . Om du:
Här kan du som tidigare varit medlem i Unionen och fortfarande uppfyller kraven för att ansöka om inkomstförsäkring beställa hem en ansökningsblankett.