Ansök om ersättning från inkomstförsäkringen

Checklista - tänk på det här när du ska ansöka om ersättning från Unionens inkomstförsäkring. Ansökningsformuläret hittar du nedanför checklistan.

Tänk på det här när du ska ansöka om ersättning:

  1. Anmäl dig till Arbetsförmedlingen
    Din första arbetslösa dag anmäler du dig till Arbetsförmedlingen som arbetssökande. Dagen efter får din a-kassa information om att du är anmäld som arbetssökande.
  2. Ansök om a-kassa
    Ansökan om ersättning från a-kassan och inkomstförsäkringen är två separata ansökningar. En anmälan om inkomstförsäkring sker inte med automatik i samband med att du anmäler dig till Arbetsförmedlingen och a-kassan . Kontakta din a-kassa för mer information.
  3. Ordna arbetsgivarintyg
    För att styrka att du uppfyller arbetsvillkoret i försäkringen behöver du kunna bifoga arbetsgivarintyg som styrker att du har arbetat i minst 12 av de senaste 18 månaderna. Varje kalendermånad ska innehålla minst 80 arbetade timmar. 

    Om du skickat in ett arbetsgivarintyg till din a-kassa eller om din tidigare arbetsgivare skickat in ett arbetsgivarintyg via tjänsten arbetsgivarintyg.nu, kan du ladda ner intyget genom att logga in på Mina Sidor hos din a-kassa. Observera att Unionens inkomstförsäkring inte kan inhämta arbetsgivarintyg från a-kassan genom att du lämnar samtycke till överföring av information (se mer info om samtycke under punkt sex).

    Om du varit egenföretagare behöver du bifoga arbetsintyg för företagare eller annan handling som styrker att du har arbetat i minst 12 av de senaste 18 månaderna. Varje kalendermånad ska innehålla minst 80 arbetade timmar.
  4. Ersättning från omställningsorganisation eller annan inkomstförsäkring
    Avgångsersättning (AGE) kompletterar a-kassan för dig som har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist från en arbetsgivare som har kollektivavtal . För att få veta mer om villkor för ansökan och AGE - vänd dig till den  omställningsorganisation du omfattas av.
    Har du rätt till AGE från TRR, TRS, eller annan  omställningsorganisation eller ersättning från annan inkomstförsäkring så behöver du bifoga beslut med din ansökan.
  5. Aktivitetsstöd från Försäkringskassan
    Om du har aktivitetsstöd behöver du skicka in kopia av dina utbetalningsspecifikationer med din ansökan.
  6. Samtycke till överföring av information

    Kort efter att du skickat in din ansökan om inkomstförsäkring kommer du få en notis från din a-kassa. Genom att följa instruktionerna i notisen kan du lämna ditt samtycke till att Unionens inkomstförsäkring hämtar uppgifter från din a-kassa som behövs för att kunna bedöma din rätt till ersättning. Om du inte lämnar ditt samtycke kan vi inte använda automatisk inhämtning av den information som behövs för ett beslut. Din ansökan behöver i så fall hanteras utanför den normala processen och du behöver då kontakta oss.
    Observera att Unionens inkomstförsäkring inte kan inhämta arbetsgivarintyg eller andra intyg från a-kassan även om du samtycker till överföring av information. Du bifogar ditt arbetsgivarintyg i samband med din ansökan till inkomstförsäkringen.

  7. Utbetalning av ersättning

    Ersättningen från Unionens inkomstförsäkring betalas ut genom Swedbanks utbetalningssystem. Har du inget konto anmält sedan tidigare anmäler du enkelt ditt konto (med Bank-Id) på Swedbank. Du anmäler ett konto till Swedbanks kontoregister oavsett vilken bank du har idag.
    Din anmälan innebär inte att du blir kund i Swedbank.
    Har du redan anmält ett konto hos Swedbank i samband med annan utbetalning från a-kassa, företag eller myndighet behöver du inte göra det igen.

    Om du inte anmäler något konto får du en utbetalningsavi vilket kan innebära en avgift att lösa ut din avi.

Ansök om ersättning - välj det sätt som passar dig

Nedan kan du ansöka om ersättning från Unionens inkomstförsäkring . Om du:

  • Är medlem och har Bank-ID ansöker du smidigast digitalt genom att logga in.
  • Är medlem och föredrar blankett beställer du hem en ansökningsblankett via formuläret nedan.
  • Inte är medlem i Unionen längre men uppfyller kraven för att ansöka om ersättning för viss period kan du beställa blankett nedan. 

Ansök om ersättning

Här kan du som medlem ansöka om ersättning från inkomstförsäkringen.

Medlem - beställ blankett för ansökan om ersättning

Beställ blankett

Tidigare medlem - ansök här

Här kan du som tidigare varit medlem i Unionen och fortfarande uppfyller kraven för att ansöka om inkomstförsäkring beställa hem en ansökningsblankett.

Allt om Unionens inkomstförsäkring

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap i Unionen. Inkomstförsäkringen - som kompletterar din a-kassa på inkomster högre än taket i a-kassan - gör att du kan försäkra inkomst upp till 60 000 kr i månaden. Tryggt och mycket värdefullt om du skulle bli av med jobbet.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Betyg