Ansök om ersättning från Unionens inkomstförsäkring

Checklista - tänk på det här när du ska ansöka om ersättning samt beställ ansökningsblankett för ersättning från Unionens inkomstförsäkring.

Checklista - tänk på det här när du ska ansöka om ersättning:

1. Anmäl dig till Arbetsförmedlingen
    Din första arbetslösa dag anmäler du dig till Arbetsförmedlingen som arbetssökande. Dagen efter får din a-kassa information om att du är anmäld som arbetssökande.
  2. Ansök om a-kassa
    Ansökan om ersättning från a-kassan och inkomstförsäkringen är två separata ansökningar. En anmälan om inkomstförsäkring sker inte med automatik i samband med att du anmäler dig till Arbetsförmedlingen och a-kassan. Kontakta din a-kassa för mer information.
  3. Ansök om inkomstförsäkring
    För att ansöka om inkomstförsäkring behöver du fylla i en ansökningsblankett. Fyll i uppgifterna nedan så mejlar vi ansökningsblanketten till din angivna e-postadress. Eller kontakta oss på telefonnummer 0771-27 28 00 eller via e-post: medlemsforsakring@unionen.se. Ange datum för din första arbetslösa dag i mejlet. Observera att ansökningsblanketten behöver du skicka in till oss i original via post. Se adress nedan.
  4. AGE
    För dig som omfattas av kollektivavtal samordnas inkomstförsäkringen med eventuell avgångsersättning (AGE) från Trygghetsråd så att du totalt får upp till 80 procent i ersättning. Hör efter med det Trygghetsråd du tillhör så får du hjälp med AGE.
  5. Beslut
    Vi behöver få in din ansökan och uppgifter från a-kassan för att kunna handlägga klart ditt ärende. Uppgifter från Unionens a-kassa hämtar vi in automatiskt i samband med din första utbetalning därifrån. Om du är medlem i en annan a-kassa behöver du själv skicka in en kopia av ditt beslut från din a-kassa samt kopia av utbetalningsspecifikationer. Det går bra att skicka in underlaget från a-kassan via e-post.
  6. Inför utbetalning av ersättning

För att få din ersättning utbetald behöver du anmäla vilken bank och vilket kontonummer du vill få utbetalningen till. Ersättningen från Unionens inkomstförsäkring betalas från och med 4 februari 2019 ut genom Swedbanks utbetalningssystem. Det gäller både dig som redan har pågående ersättning och dig som ska få din första utbetalning. Har du inget konto anmält sedan tidigare anmäler du enkelt ditt konto (med Bank-Id) på Swedbanks webbsida. Du anmäler ett konto till Swedbanks kontoregister oavsett vilken bank du har idag. Din anmälan innebär inte att du blir kund i Swedbank. Har du redan anmält ett konto hos Swedbank i samband med annan utbetalning från a-kassa, företag eller myndighet behöver du inte göra det igen.

Om du inte anmäler något konto får du en utbetalningsavi, vilket kan innebära en avgift att för att lösa ut utbetalningsavin.

Ersättning från inkomstförsäkringen och från a-kassa sker via två separata utbetalningar, en från din a-kassa och en från Unionens inkomstförsäkring.

Ersättningsperioden inleds alltid med sex karensdagar, om du har sagt upp dig själv gäller en längre avstängningsperiod innan ersättning betalas ut. (enligt a-kassans regler).

Beställ ansökningsblankett - med e-post

Fyll i uppgifterna nedan så mejlar vi ansökningsblanketten till den e-postadress du har registrerat som medlem i Unionen. Logga in och kontrollera om eller vilken e-postadress du har knuten till ditt medlemskap.

Obs! Det kan ta upp till 24 timmar innan du får ansökningsblanketten beroende på veckodag och tid på dygnet.

När du har fått blanketten, skriv ut den och fyll sedan i dina uppgifter och skriv under innan du skickar tillbaka blanketten till:

Unionen Medlemsförsäkring AB
SVARSPOST, Kundnummer 110407605
110 01 Stockholm

Om du inte har någon e-postadress  i formuläret så skickar vi blanketten via vanlig post.

Beställ ansökningsblankett - med e-post

Unionen medlemsförsäkring AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. För mer information, gå in på www.unionen.se/inkomstforsakring/personuppgifter

Beställ ansökningsblankett - med vanlig post

Om du inte har någon e-postadress, fyll i formuläret nedan så skickar vi ansökningsblanketten med vanlig post. Du kan också kontakta oss på tel: 0771-27 28 00 eller via e-post: medlemsforsakring@unionen.se.

Obs! Det kan ta upp till en vecka innan ansökningsblanketten kommer till dig.

När du har fått hem ansökningsblanketten, skriv ut den och fyll sedan i dina uppgifter och skriv under innan du skickar tillbaka blanketten till:

Unionen Medlemsförsäkring AB
SVARSPOST, Kundnummer 110407605
110 01 Stockholm

Beställ ansökningsblankett - med vanlig post

Unionen medlemsförsäkring AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. För mer information, gå in på www.unionen.se/inkomstforsakring/personuppgifter