Ersättning från Unionens inkomstförsäkring

Här finns information och stöd om vad du ska tänka på i samband med att du ansöker om ersättning från inkomstförsäkringen.

En checklista som stöd för dig som ska ansöka om ersättning från Unionens inkomstförsäkring:

1. Anmälan till Arbetsförmedlingen
    Din första arbetslösa dag anmäler du dig till arbetsförmedlingen som arbetssökande. Dagen efter får din a-kassa information om att du är anmäld som arbetssökande.

2. Ansök om a-kassa
    Ansökan om ersättning från a-kassan och inkomstförsäkringen är två separata ansökningar. En anmälan om inkomstförsäkring sker inte med automatik i samband med att du anmäler dig till Arbetsförmedlingen och a-kassan. Kontakta din a-kassa för mer information.

3. Ansök om inkomstförsäkring
    För att ansöka om inkomstförsäkring behöver du fylla i en ansökningsblankett som du hittar här nedan på webbsidan. Eller så kontaktar du oss på telefonnummer 0771-27 28 00 eller via mejl: medlemsforsakring@​​unionen.se så skickar vi den till dig. Om du är medlem i en annan a-kassa än Unionen behöver du även skicka in en kopia av ditt beslut från din a-kassa och även kopia av dina utbetalningsspecifikationer.
    AGE: För dig som omfattas av kollektivavtal samordnas inkomstförsäkringen med ev. avgångsersättning (AGE) från Trygghetsråd så att du totalt får upp till 80 procent i ersättning. Hör efter med det Trygghetsråd du tillhör så får du hjälp med AGE.

4. Beslut
    När du skickat in din anmälan till oss så får du besked via post eller mejl om att vi har mottagit din ansökan men att vi inväntar a-kassans beslut.

5. Utbetalning
    Efter det att vi har fattat ett beslut sker en utbetalning separat från a-kassans utbetalning. Ersättning från inkomstförsäkringen betalas ut till det konto som du angett på din ansökan.

6. Meddela Unionen förändrad arbetssituation
    Kontakta Unionen för att meddela att du är arbetslös, då det kan påverka din avgift som du betalar till Unionen. Du kan kontakta Unionens Medlemsregister via detta webbformulär eller på telefonnummer 0770 870 870.

Blankett för ansökan om ersättning från inkomstförsäkringen

Fyll i uppgifterna nedan så skickar vi blanketten till din angivna e-postadress. Obs! Den skickas inte med vändande e-post utan det kan ta upp till 24 timmar innan du får blanketten beroende på veckodag och tid på dygnet.

När du har fått blanketten, skriv ut den och fyll sedan i dina uppgifter och skriv under innan du skickar tillbaka blanketten till:

Unionen Medlemsförsäkring AB
SVARSPOST
Kundnummer 110407605
110 01 Stockholm

Om du inte har någon e-postadress, fyll i ett annat formulär så skickar vi blanketten via vanlig post.

Ja Nej