Försäkringar

Som medlem i Unionen får du tillgång till flera försäkringar. Några försäkringar ingår i medlemskapet och andra är en del av de kollektivavtal Unionen tecknar. Du kan även teckna privata försäkringar till förmånliga villkor med våra samarbetspartners.

Paraplyer i olika färger - Försäkringar för dig, ditt hem och din familj

Försäkringar och den ekonomiska trygghet som du får genom att försäkra din inkomst, ditt hem, din bil eller om du inte kan jobba som vanligt på grund av till exempel olycka eller sjukdom är en viktig och värdefull del av ditt medlemskap.

Vissa försäkringar ingår i ditt medlemskap medan andra ingår som en del i kollektivavtalet på de arbetsplatser där arbetsgivaren valt att teckna kollektivavtal med Unionen. Unionen har också tack vare att vi är över 700 000 medlemmar förhandlat fram riktigt bra priser och villkor med våra samarbetspartners Bliwa (personförsäkringar) och If (sakförsäkringar).

Försäkringar som ingår i medlemsavgiften

• Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet utan extra kostnad. Har du en inkomst över 27 500 kr/mån kan inkomstförsäkringen ge dig ersättning utöver  a-kassan . Du behöver vara medlem i en a-kassa för att kunna få ersättning från inkomstförsäkringen.

• Unionens personförsäkringspaket via Bliwa ingår kostnadsfritt i tre månader för nya medlemmar som är fullt arbetsföra och uppfyller anslutningsvillkoren. Liv-, olycksfalls-, diagnos-, sjukförsäkring och sjukkapital.

• Blir du arbetslös och anmäler detta till Unionen omfattas du automatiskt av en kostnadsfri livförsäkring motsvarande den tjänstegrupplivförsäkring som normalt ingår när du har en anställning.

Kollektivavtalade försäkringar

Genom att jobba på en arbetsplats som har  kollektivavtal  omfattas du automatiskt av flera kollektivavtalade försäkringar som ger dig extra ersättning vid sjukdom, föräldraledighet, arbetslöshet, arbetsskada med mera.

Privata försäkringar med förmånliga villkor

• Tilläggsförsäkring till Unionens inkomstförsäkring

• Unionens personförsäkringar via Bliwa  för dig och din familj.

• Hem-, villa, bilförsäkring via If

Allt om Unionens inkomstförsäkring

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap i Unionen. Inkomstförsäkringen - som kompletterar din a-kassa på inkomster högre än taket i a-kassan - gör att du kan försäkra inkomst upp till 60 000 kr i månaden. Tryggt och mycket värdefullt om du skulle bli av med jobbet.
Försäkringar för studenter

Som medlem i Unionen Student kan du teckna hemförsäkring hos If och olycksfallsförsäkring hos Bliwa. Försäkringarna är speciellt framtagna för att ge dig som studentmedlem ett omfattande försäkringsskydd under studietiden till en låg kostnad.

Minimera