Arbetsplatsombud

Som arbetsplatsombud får du en unik möjlighet att påverka hur ni har det på jobbet.

Tre arbetsplatsombud bredvid varandra

Påverka hur ni har det på jobbet som arbetsplatsombud!

Som arbetsplatsombud har du möjligheten att föreslå och driva idéer för att du och dina kollegor ska trivas på arbetsplatsen. Du fungerar som länken mellan medlemmarna på arbetsplatsen, arbetsgivaren och Unionen. Ni kan vara ett eller flera ombud bland era medlemmar.

När du är mer erfaren kan du få medlemmarnas förtroende att representera dem i förhandlingar med arbetsgivaren, till exempel när det gäller arbetstidsfrågor, lönefrågor och omorganisationer.

Ditt uppdrag som arbetsplatsombud

• Du tar emot viktig information från arbetsgivaren enligt medbestämmandelagen samt diskuterar med och för dina kollegors talan när det sker större förändringar på arbetsplatsen.
  • Du informerar om medlemskapet och sprider kunskap om nyttan med Unionen på arbetsplatsen.
  • Du förmedlar information från Unionen till medlemmarna.
  • Du ansvara för att medlemmarna får möjlighet att påverka.

Om du har förhandlingsmandat:

• Har medlemsmötet gett dig förhandlingsmandat  förväntas du även förhandla med arbetsgivaren i vissa eller samtliga frågor. Det är viktigt att det framgår tydligt av beslutet vilka områden som du har förhandlingsmandat inom. För övriga områden sker förhandlingarna mellan arbetsgivaren och en representant från Unionens regionkontor .

Så här väljer ni arbetsplatsombud

Du väljs av medlemmarna på ett medlemsmöte. Läs mer om val av arbetsplatsombud.

Hitta former för samarbete

Om ni är flera  ombud  på arbetsplatsen vinner ni såklart på att samarbeta. Det finns också en klar fördel att vara minst två arbetsplatsombud om ni har fått förhandlingsmandat, eftersom ni då har större möjligheter att bolla och stötta varandra i den processen. Även om ni kanske kommer från olika fackförbund finns mycket att vinna på att hitta former för samarbete. Se även till att ha en bra dialog med arbetsmiljöombudet så att ni tillsammans kan arbeta för att öka medvetenheten kring arbetsmiljöfrågorna.

Utbilda dig!

Som  förtroendevald  inom Unionen kan du välja mellan ett stort antal kurser som ger dig kompetens och skapar trygghet och styrka i din roll. Förutom kunskap, gemenskap och inspiration ger de även tyngd till ditt cv. För dig som vill läsa i egen takt finns det möjlighet att gå webbkurser. Här hittar du aktuella kurser i din  region .

Shape Created with Sketch.

Logga in för praktiska verktyg i ditt uppdrag

Om du redan har blivit vald till arbetsplatsombud hittar du praktiska verktyg och checklistor som underlättar ditt uppdrag genom att logga in på unionen.se.

Bilda klubb - skrivbord

Nyfiken på att bilda klubb?

En egen klubb är bästa sättet att få vara med och påverka på arbetsplatsen. Vi berättar mer om engagemang på arbetsplatsen, vad det innebär att ha en klubb och vilka fördelar som finns.

Ja tack, mer information om engagemang på min arbetsplats

För- och efternamn
Ditt telefonnummer
Du behöver ha en arbetsplats för att kunna bli förtroendevald
Personnummer enligt ÅÅÅÅMMDDXXXX

Unionen är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. För mer information, gå in på www.unionen.se/personuppgifter.