Bli arbetsplatsombud

Som Unionens arbetsplatsombud får du en unik möjlighet att påverka dina och kollegornas villkor på jobbet. Du får all utbildning du behöver för ditt uppdrag som arbetsplatsombud. På så sätt utvecklar du inte bara din arbetsplats, utan även dig själv.

Leende människor i kontorsmiljö

Påverka hur ni har det på jobbet!

Som arbetsplatsombud fungerar du som länken mellan medlemmarna på arbetsplatsen, arbetsgivaren och Unionen. Det här är ett viktigt fackligt uppdrag där du tillsammans med dina kollegor har goda möjligheter att påverka villkoren på jobbet.

Detta ingår i ditt uppdrag som arbetsplatsombud

• Att ta emot viktig information från arbetsgivaren enligt medbestämmandelagen samt för medlemmarnas talan när det sker större förändringar på arbetsplatsen
  • Att prata med medlemmarna och för synpunkter vidare till arbetsgivaren
  • Att hålla medlemsmöten och årligt medlemsmöte tillsammans med medlemmarna. För att bland annat välja ombud till er regions årsmöte, regionrådet
  • Att lyfta de frågor som medlemmarna tycker är viktiga
  • Att hålla medlemsmöten och årligt medlemsmöte tillsammans med medlemmarna
  • Att informera om medlemskapet och sprider kunskap om nyttan med Unionen på arbetsplatsen

Har du förhandlingsmandat kommer du även att förhandla med arbetsgivaren i vissa frågor.

Kompetensutveckling på köpet!

Uppdraget som arbetsplatsombud är inte bara bra för arbetsplatsen, utan även för dig själv och din personliga utveckling. Du får tillgång till kostnadsfria utbildningar och seminarier som du har möjlighet att gå under betald arbetstid. Som länken mellan arbetsgivare och medlemmar får du koll på din organisation och vägar till beslut, och i kraften av ditt uppdrag har du en reell chans att påverka. Unionens fackliga rådgivare och ditt regionkontor stöttar dig så att du blir trygg och säker i din roll. Dessutom är det en meriterande erfarenhet att ha med på ditt cv.

Vem kan väljas till arbetsplatsombud?

Alla som är medlemmar i Unionen kan väljas till arbetsplatsombud av medlemmarna på arbetsplatsen. Detta sker på ett medlemsmöte. Är du och dina kollegor intresserade av att ha arbetsplatsombud på jobbet?

Så här gör ni för att välja arbetsplatsombud.

För dig som redan är arbetsplatsombud med förhandlingsmandat

Här hittar du som är vald till arbetsplatsombud med med begränsat eller förhandlingsmandat information och verktyg som rör ditt uppdrag.