Bli arbetsplatsombud

Som Unionens arbetsplatsombud får du en unik möjlighet att påverka dina och dina kollegors villkor på jobbet. Du får all utbildning du behöver för ditt uppdrag som arbetsplatsombud. På så sätt utvecklar du inte bara din arbetsplats, utan även dig själv.

tre personer bredvid varandra

Påverka hur ni har det på jobbet som arbetsplatsombud!

Som arbetsplatsombud har du möjligheten att föreslå och driva idéer för att du och dina kollegor ska trivas på jobbet. Du fungerar som länken mellan medlemmarna på arbetsplatsen, arbetsgivaren och Unionen. Ni kan vara ett eller flera ombud bland medlemmarna på jobbet. Det är en fördel att vara fler än en så att ni kan bolla frågor med varandra.

Som arbetsplatsombud är ditt uppdrag att:

• Ta emot viktig information från arbetsgivaren enligt medbestämmandelagen
  • Föra medlemmarnas talan vid större förändringar på arbetsplatsen
  • Förmedla information från Unionen till medlemmarna
  • Driva de frågor medlemmarna tycker är viktiga
  • Hålla medlemsmöten vid behov
  • Hålla årligt medlemsmöte och utse regionrådsombud
  • Informera om medlemskapet och sprida kunskap om nyttan med Unionen på arbetsplatsen.

Har du förhandlingsmandat kommer du även att förhandla med arbetsgivaren i vissa frågor.

Kompetensutveckling på köpet!

Uppdraget som arbetsplatsombud är inte bara bra för arbetsplatsen, utan även för dig själv och din personliga utveckling. Du får tillgång till kostnadsfria utbildningar och seminarier som du har möjlighet att gå under betald arbetstid. Som länken mellan arbetsgivare och medlemmar får du koll på din organisation och vägar till beslut, och i kraften av ditt uppdrag har du en reell chans att påverka. Unionens fackliga rådgivare och ditt regionkontor stöttar dig så att du blir trygg och säker i din roll. Dessutom är det en meriterande erfarenhet att ha med på ditt cv.

Vem kan väljas till arbetsplatsombud?

Alla som är medlemmar i Unionen kan väljas till arbetsplatsombud av medlemmarna på arbetsplatsen. Detta sker på ett medlemsmöte. Är du och dina kollegor intresserade av att ha arbetsplatsombud på jobbet? Så här gör ni för att välja arbetsplatsombud.

Ja tack, mer information om engagemang på min arbetsplats

För- och efternamn
Ditt telefonnummer
Du behöver ha en arbetsplats för att kunna bli förtroendevald
Personnummer enligt ÅÅÅÅMMDDXXXX

Unionen är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. För mer information, gå in på www.unionen.se/personuppgifter.

Är du vald till arbetsplatsombud?

Här hittar du information och verktyg som rör ditt uppdrag som arbetsplatsombud.

Varje år delar Unionen ut pris till förtroendevalda

Varje år belönar Unionen förtroendevalda som utmärkt sig genom att göra skillnad och uträttat fackliga stordåd på sin arbetsplats. Här kan du läsa om tidigare vinnare av kategorierna Årets Eldsjäl, Uppstickare och Nytänkare.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg