Du lämnar nu unionen.se för att gå till a-kassan

A-kassan och facket är inte samma sak. Här kan du klicka dig vidare till a-kassan som heter Unionens a-kassa. Du lämnar samtidigt fackförbundet Unionens webbplats.

Fackförbundet Unionen och Unionens a-kassa är inte samma sak.

Unionens a-kassa har en egen webbplats med en egen inloggning.

Separata medlemskap

Det är två separata medlemskap i fackförbundet Unionen och Unionens a-kassa.

Medlemskap i Unionens a-kassa eller någon annan a-kassa betyder inte automatiskt medlemskap i fackförbundet Unionen och tvärtom.

Du kan också vara medlem i fackförbundet Unionen samtidigt som du är medlem i en annan a-kassa. Du väljer a-kassa själv.

Shape Created with Sketch.

Tillfälligt ändrade regler för a-kassa

För att lindra effekterna av coronavirusets spridning har riksdagen beslutat att från den 13 april tillfälligt sänka kraven för att få ersättning från a-kassa. (Observera att detta gäller a-kassan , inte den kompletterande inkomstförsäkringen.). Bland annat gäller:

• Kvalifikationstiden för a-kassa snabbas på. Varje medlemsmånad räknas som fyra månader under perioden mars-december 2020. Det betyder att du redan efter tre månaders medlemskap hos a-kassan kan ha rätt till inkomstbaserad ersättning från a-kassan.
  • Arbetsvillkoret sänks från 80 h/mån till 60 h/mån under sex av de senaste 12 månaderna.
  • Taket i a-kassan höjs under de 100 första ersättningsdagarna, från 910 kr per dag till 1 200 kr per dag under perioden 13 april 2020 till 3 januari 2021. Utöver det höjs taket för ersättning från dag 101 från 760 kronor till 1000 kronor per dag under perioden 29 juni 2020 till 3 januari 2021. Preliminärt kommer perioden med höjt a-kassetak förlängas i ytterligare två år.

Tänk på att Unionen och Unionens a-kassa är två skilda organisationer, med två separata medlemskap. Att vara medlem i Unionen innebär inte att du automatiskt är medlem i Unionens a-kassa. Du måste själv välja vilken a-kassa du vill vara medlem i.

Tänk på inkomstförsäkringen

Du omfattas bara av fackförbundet Unionens inkomstförsäkring om du är medlem i både fackförbundet Unionen och en a-kassa.