Val av arbetsmiljöombud
Välj arbetsmiljöombud, skriv ett protokoll och meddela sedan Unionen genom att registrera vem som har valts via vårt formulär
Välj arbetsmiljöombud, skriv ett protokoll och meddela sedan Unionen genom att registrera vem som har valts via vårt formulär
Bjud in medlemmarna på arbetsplatsen till ett möte.*
Är det första gången ni ska välja ett
arbetsmiljöombud
kontaktar ni Unionens
regionkontor
. Finns det en
klubb
på arbetsplatsen kontaktar ni den.
På mötet väljer ni arbetsmiljöombud.*
Finns det
kollektivavtal
på arbetsplatsen är det Unionen-medlemmarna som väljer arbetsmiljöombud. Det vanligaste är att välja en mandatperiod på 3 år.
* Finns det kollektivavtal på arbetsplatsen är det medlemmarna i Unionen som utser arbetsmiljöombudet. Även arbetsmiljöombudet ska vara medlem i Unionen. Beslutet ska protokollföras och meddelas till Unionen, som registrerar valet. Saknas kollektivavtal kan alla medarbetarna rösta fram ett arbetsmiljöombud. En arbetsgivarrepresentant kan aldrig utse arbetsmiljöombud. Chefer bör ha egna arbetsmiljöombud för deras särskilda situation.
** Ett skyddsområde kan vara ett geografiskt område. Det kan också baseras på yrkesmässig eller avdelningsmässig indelning eller bero på arbetstidsförläggning eller någon annan omständighet. Under förutsättning att skyddsområdet inte blir för brett kan det till exempel vara "IT-avdelningen", "tjänstemännen på lagret" eller "hela arbetsplatsen".
Anmäl arbetsmiljöombud kan också göras genom att skicka in en blankett med uppgifterna om valet till Unionen. I blankettens bilaga finns en förklaring till hur blanketten ska fyllas i.
Facklig rådgivning:
På grund av rådande läge med anledning av Coronaviruset har facklig rådgivning just nu ändrade öppettider. Våra öppettider är måndag – fredag 09.00-16.00
Avvikande öppettid 21 januari 09.00-11.30 och 14.00-16.00
Du som medlem ska känna dig trygg med att kontakta Unionen. Vi använder därför Mobilt BankID för elektronisk identifiering på telefon.