Uppdrag gör skillnad. För alla!

Som fackligt ombud kan du påverka och förbättra verksamheten och villkoren för kollegorna. Det är också utvecklande, lärorikt och roligt för dig själv!

Gula skrivbordslampor mot grön bakgrund

5 bra saker med fackligt uppdrag:

1. Kollen! Du får tidig insyn vad som händer i organisationen och möjlighet att påverka verksamheten och villkoren.
  2. Äran! Du får förtroendet att föra dina kollegors talan i viktiga frågor,
    och göra skillnad för alla på jobbet.
  3. Kompetensen! Du lär dig mer om regler i arbetslivet via Unionens alla kurser och utbildningar. Kostnadsfritt och ofta på betald arbetstid.
  4. Meriten! Du får erfarenheter och egenskaper som du har nytta av i din framtida karriär och kan sätta på cv:t.
  5. Människorna! Du träffar många andra och får möjlighet att knyta kontakter och skaffa dig nya nätverk.

"Mina kollegor ska ha det bra på jobbet"

Vi har pratat med fem fackliga ombud som valt att stå upp för positiva förändringar på arbetsplatsen. För alla!

"Alla fick högre lön"

Gör vi anställda ett bra jobb ska det självklart synas i lönekuvertet, så tänkte fackklubben på Emballator. Efter framgångsrika förhandlingar fick de på så sätt mer än det centrala avtalet lovade.

Vad är det bästa med ett fackligt uppdrag och vilka egenskaper är viktiga? Vilken förbättring är du mest stolt över och hur känns det att få kollegornas förtroende?  Robin, Maria, Stefan, Sen, Gustav och Jaser svarar i en film:

Vadå förtroendevald?

Jo, det är som ordet antyder en person som fått förtroende att företräda kollegorna på jobbet. Du lyssnar på medlemmar, tar åsikter vidare, för allas talan och påverkar i frågor som rör arbetsmiljö, villkor och utveckling.

Ibland stöttar du en enskild person, kanske i en  förhandling  eller som stöd i samtal med chefen. Andra gånger gör du skillnad för alla på arbetsplatsen –  som att tycka till inför byte av kontorslokaler, förhandla upp lönerna eller lobba för att man ska få ta hunden med sig till kontoret.

Sen Kanner med citat Allt stöd du behöver från Unionen:

1. Ombudsmän på Unionen-kontoret nära dig
  2. Unionens medlemsrådgivning - utsedd till Sveriges bästa
  3. Digitala verktyg under Mitt uppdrag på unionen.se
  4. Gratis utbildningar och kurser om rättigheter och arbetsmarknad

Förtroendevalda gör skillnad! Kolla här bara:

Stefan, förtroendevald på Volvo
3 sätt att göra skillnad på jobbet

1. Som  arbetsmiljöombud  arbetar du för att du och kollegorna ska må bra av och på jobbet. Du arbetar både med den psykiska och fysiska arbetsmiljön. Du är dessutom chefens bästa stöd i arbetsmiljöarbetet.
  2. Som  arbetsplatsombud  kan du föreslå och driva idéer för att du och dina kollegor ska trivas på arbetsplatsen. Du är länken mellan medlemmarna , arbetsgivaren och Unionen. Ni kan vara ett eller flera  ombud .
  3. Bilda  klubb  om ni är fem eller fler medlemmar. Det mest kraftfulla och effektiva sättet att engagera sig på eftersom ni driver frågorna tillsammans och får insyn och inflytande över löner, arbetstider, semester, nyanställningar, uppsägningar och annat engagerar er.

Fackliga ombudet Maria med citat "Jag är ett Senior Bollplank". Kärt uppdrag har många namn

När vi bad våra fackliga ombud beskriva sina uppdrag med en annan titel var några av förslagen: Jobbpastor, Avtalsguru, Verklighetssamordnare, Omtankesombud, Trivsel- och rättviseambassadör, Jobbhjälpare och Fringisfixare!

Som fackligt ombud är du den svenska modellen!

Med ett fackligt uppdrag på jobbet är du en del av "den svenska modellen " där löner och villkor i arbetslivet inte bestäms av politiker utan mellan fackförbund och arbetsgivare. I kollektivavtal för hela branscher men också på varje arbetsplats när det finns klubbar och ombud som kan påverka i vardagsfrågor.

Därför gillar du den svenska modellen

"Får du chansen att bli förtroendevald - ta den!"

"Jag har ett starkt driv i att ifrågasätta när saker inte fungerar. Och jag blir glad inombords när jag kan vara med och påverka."
 Petter Karlsson

Klubbordförande, Toca Boca

Schyssta villkor får folk att stanna

Ekonomiskt har dataspelsbranschen varit en framgångssaga. Men arbetsvillkoren för spelutvecklarna är tuff. Stress och obetald arbetstid inför ett spelsläpp är vanligt. Men Petter Karlsson på Toca Boca säger att ”Med schyssta villkor är det lättare att locka till sig folk och få dem att stanna."

Läs Petters berättelse

Hanna Klumbies

Klubbordförande, Spoon Agency

Det är givande att känna sig behövd

Det kändes inte schysst att den som argumenterade bäst för sin sak kunde få högsta löneförhöjningen, snarare än den som presterade. Så facket tryckte på om att följa löneprocessen. ”Nu är det mer rättvist”, säger klubbordförande Hanna Klumbies.

Läs Hannas berättelse

Susanna Goldkuhl

Ordförande i riksklubben, Changemakers Education

Jag hjälper folk förstå hur det funkar i Sverige

Susanna Goldkuhl hade noll facklig erfarenhet när hon valdes till klubbordförande. Men att klubbens arbete är viktigt förstod hon snabbt. Bland hjälper hon kollegor från andra länder förstå hur det fungerar med lön, semester och sjukdagar här i Sverige.

Läs Susannas berättelse

Sofia Edgren

Klubbordförande, Spoon

Vi förhandlade till oss en schysst övertidsersättning

”Tidigare hade vi inte övertidsersättning . Egentligen är det inte så konstigt, utan ganska vanligt i mediabranschen. Men i och med att vi fick kollektivavtal , fick vi också rätt till övertidsersättning . Vägen till lösning var lång, men genom god dialog och flera förhandlingar kring detaljerna lyckades vi mötas. Våra medarbetare var nöjda redan innan, men nu är de ännu gladare!”

Läs Sofias berättelse

Joakim Dahlin, Klubbordförande, Aurobay

Joakim Dahlin

Klubbordförande, Aurobay

Fackligt samarbete räddade kvar jobben

Bilbranschen går igenom något av en metamorfos just nu. Biltillverkarna ställer i hög takt om till elbilsflotta. Men elbilarnas intåg på våra vägar skakar också om delar av fordonsindustrin. Joakim Dahlin är ordförande för fackklubben på Aurobay, som tillverkar cirka 400 000 bilmotorer till Volvo per år. Joakim säger sig vara en föreningsmänniska, så när valberedningen frågade om han ville hjälpa till tvekade han inte att testa.

Läs Joakims berättelse

Therese Pettersson, klubbordförande, Webhelp

Therese Pettersson

Klubbordförande, Webhelp

Jag har hjälpt folk att få heltid

”Vi är ett callcenterföretag, så hos oss finns många prov- och timanställda. När det är dags för fast anställning har vi flera gånger förhandlat så att personen fått en högre anställningsprocent än vad som först erbjöds. Det kan vara att man erbjöds halvtid, men vi har fått upp dem på heltid. En kvinna som fick en fast anställning tidigare än tänkt, hörde av sig och sa att ’yes, nu har jag bokat den där resan till Kanarieöarna!’ Det värmde.”

Läs Therese berättelse

Ellinor Karlsson, klubbordförande, Emballator

Ellinor Karlsson

Klubbordförande, Emballator

Alla fick högre lön

”Gör vi anställda ett bra jobb, så ska det självklart synas i lönekuvertet. 2020 hade företaget ett rekordår. Därför tyckte vi i fackklubben att det var fullt rimligt att alla tjänstemän borde få mer än det centrala avtalet lovade. Efter förhandlingar fick vi upp löneökningen från 2,8 till 3,2 procent, vilket var väldigt uppskattat.”

Läs Ellinors berättelse

Jaser Mardini, Arbetsmiljöombud och styrelseledamot, Randstad

Jaser Mardini

Arbetsmiljöombud och styrelseledamot, Randstad

Folk frös på jobbet, vi höjde värmen

”Vi hade problem med temperaturen i lokalen. Det var jättekallt, framförallt på vinterhalvåret. Ja, så pass att folk hade vinterjackor på sig inomhus ibland. I förlängningen är det påfrestande, framförallt om man sitter still och jobbar. Därför lyfte jag frågan med cheferna, och tillsammans fixade vi först extra element och ett rörelseprogram för att få igång blodcirkulationen. Senare fick vi även lov att höga temperaturen.”

Läs Jasers berättelse

Bild på David Karlsson

David Karlsson

Klubbordförande, Semantix

Tough luck, i Sverige kan man inte göra så

”De amerikanska ägarna ville inte ge personalen någon löneökning. Men klubben hänvisade till kollektivavtalet och sa ”tough luck, så gör vi inte i Sverige.” Det slutade med att Unionen-medlemmar fick de fyra procent mer i lön.”

Läs Davids berättelse

Bild på Benjamin Tidiane Diao

Benjamin Tidiane Diao

Ledamot i branschdelegationen för organisationer

Vi tecknade kollektivavtal åt hockeydamerna

Tänk dig att en bransch där kvinnor kanske får en tiondel av männens löner. Visst låter det absurt. Men så har det varit inom ishockeyn. Det ville Benjamin Tidiane Diao och hans kollegor i branschdelegationen för organisationer göra något åt. Idag finns det ett kollektivavtal på plats, som bland annat innebär att hockeydamerna får ersättning om de skadar sig på isen och pensionsavsättningar.

Läs Tidianes berättelse