Vad är en riskbedömning?
Vid en riskbedömning undersöker arbetsgivaren vilka risker som finns i arbetsmiljön och bedömer ifall de är allvarliga. Riskerna ska omedelbart eller så fort som möjligt göras något åt. Riskbedömning är en av grunderna i systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) och ett krav enligt
arbetsmiljölagen
.
Vad är en arbetsmiljörisk?
Risker i arbetsmiljön är sådant som kan leda till skador eller ohälsa hos de som arbetar. Det kan vara fysiska faktorer som till exempel:
- Buller
- Arbetsplatsens utformning
- Tunga lyft
Men arbetsmiljörisker kan även innebära sociala och organisatoriska faktorer som:
- Stress
- Påfrestande arbetstider
- För lite inflytande i arbetet
Varför behövs riskbedömningar?
Genom riskbedömningar förebygger arbetsgivaren att någon skadar sig, blir sjuk eller i värsta fall dör på jobbet.
Arbetsgivaren ska åtgärda riskerna
Om det upptäcks risker i arbetsmiljön är det arbetsgivarens ansvar att åtgärda och förebygga dem så långt det går.
Gör en handlingsplan
Det som inte kan åtgärdas omedelbart ska skrivas in en handlingsplan och följas upp på ett bestämt datum. Förebyggande arbetsmiljöarbete skapar ökad hälsa, säkerhet och sparar pengar för anställda, arbetsgivare och samhälle.
Vem ska delta i en riskbedömning?
Arbetsgivaren har ansvaret för arbetsmiljön och även för att utföra riskbedömningar. Du som är chef ska se till att
arbetsmiljöombud
(
skyddsombud
) och medarbetare deltar i processen.
Du som är
arbetsmiljöombud
har en viktig uppgift att föra de anställdas (arbetstagarnas) talan. Ha en dialog med kollegorna så att alla får chans att säga vad de tycker om sin arbetsmiljö.
Du som är anställd (arbetstagare) känner din arbetsmiljö bäst. Det är viktigt att du delar med dig av dina erfarenheter och berättar om de risker du ser.
När ska du göra en riskbedömning?
Regelbunden riskbedömning
Enligt
arbetsmiljölagen
ska arbetsgivaren ska göra regelbundna riskbedömningar av arbetsmiljön eftersom förutsättningarna på de flesta arbetsplatser förändras med tiden. Riskbedömningar ska ingå som en naturlig del i det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) som varje arbetsgivare är skyldig att utföra.
Det ska finnas rutiner på din arbetsplats som beskriver när, hur och vem som ska undersöka arbetsmiljön. Ofta tas rutinerna fram av chefen tillsammans med de anställda och
arbetsmiljöombud
.
Riskbedömning vid förändring
Om ni planerar förändringar på arbetsplatsen behöver arbetsgivaren göra extra riskbedömningar innan besluten fattas. Exempel på sådana förändringar är:
- Omorganisation
- Uppsägningar
- Nya arbetsrutiner
- Nytt datasystem
- Att ni byter lokal
Så gör du en riskbedömning – steg för steg
Hur går en riskbedömning till? Vad ska finnas med i en riskbedömning? Här finns konkreta exempel på hur du ska göra – steg för steg.
Tips! Använd en mall för riskbedömningar för att underlätta arbetet och inte missa någon viktig punkt.
Undersök – förbered inför riskbedömning
Inför varje riskbedömning behöver arbetsgivaren först samla in relevant information om arbetsmiljön. Det ger en bättre förståelse för vilka risker som kan finnas.
Härifrån kan du hämta viktig information:
- Skyddsronder
- Tidigare riskbedömningar och handlingsplaner
- Möten – Diskutera arbetsmiljöfrågor på personalmöten eller liknande.
-
Utvecklingssamtal
- Medarbetarsamtal – Diskutera vid medarbetarsamtal och samtal när någon slutar
- Mätningar – Titta på mätningar av buller, luft, ljus, vibrationer
- Sammanställningar av ohälsa, olycksfall och tillbud
- Arbetsanpassnings- och rehabiliteringsåtgärder som genomförts
- Medicinska kontroller – Finns det personer med nattarbete eller de som kommer i kontakt med vissa material eller ämnen?
- Intervjuer och enkäter
- Omvärldsanalyser
Riskbedömning
Punkt 1 och 2 gäller riskbedömning inför förändring.