Så gör du en riskbedömning av arbetsmiljön
Riskbedömning minskar risken att någon blir sjuk, skadas eller dör på jobbet. Här är en guide till hur du gör en riskbedömning och handlingsplan för uppföljning.
Riskbedömning minskar risken att någon blir sjuk, skadas eller dör på jobbet. Här är en guide till hur du gör en riskbedömning och handlingsplan för uppföljning.
Vid en riskbedömning undersöker arbetsgivaren vilka risker som finns i arbetsmiljön och bedömer ifall de är allvarliga. Riskerna ska omedelbart eller så fort som möjligt göras något åt. Riskbedömning är en av grunderna i systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) och ett krav enligt arbetsmiljölagen .
Risker i arbetsmiljön är sådant som kan leda till skador eller ohälsa hos de som arbetar. Det kan vara fysiska faktorer som till exempel:
Men arbetsmiljörisker kan även innebära sociala och organisatoriska faktorer som:
Genom riskbedömningar förebygger arbetsgivaren att någon skadar sig, blir sjuk eller i värsta fall dör på jobbet.
Om det upptäcks risker i arbetsmiljön är det arbetsgivarens ansvar att åtgärda och förebygga dem så långt det går.
Det som inte kan åtgärdas omedelbart ska skrivas in en handlingsplan och följas upp på ett bestämt datum. Förebyggande arbetsmiljöarbete skapar ökad hälsa, säkerhet och sparar pengar för anställda, arbetsgivare och samhälle.
Arbetsgivaren har ansvaret för arbetsmiljön och även för att utföra riskbedömningar. Du som är chef ska se till att arbetsmiljöombud ( skyddsombud ) och medarbetare får möjlighet att delta i processen.
Du som är
arbetsmiljöombud
har en viktig uppgift att föra de anställdas (arbetstagarnas) talan. Ha en dialog med kollegorna så att alla får chans att säga vad de tycker om sin arbetsmiljö.
Du som är anställd (arbetstagare) känner din arbetsmiljö bäst. Det är viktigt att du delar med dig av dina erfarenheter och berättar om de risker du ser.
Enligt
arbetsmiljölagen
ska arbetsgivaren ska göra regelbundna riskbedömningar av arbetsmiljön eftersom förutsättningarna på de flesta arbetsplatser förändras med tiden. Riskbedömningar ska ingå som en naturlig del i det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) som varje arbetsgivare är skyldig att utföra.
Det ska finnas rutiner på din arbetsplats som beskriver när, hur och vem som ska undersöka arbetsmiljön. Ofta tas rutinerna fram av chefen tillsammans med de anställda och
arbetsmiljöombud
.
Om ni planerar förändringar på arbetsplatsen behöver arbetsgivaren göra extra riskbedömningar innan besluten fattas. Exempel på sådana förändringar är:
Hur går en riskbedömning till? Vad ska finnas med i en riskbedömning? Här finns konkreta exempel på hur du ska göra – steg för steg.
Tips! Använd en mall för riskbedömningar för att underlätta arbetet och inte missa någon viktig punkt.
Inför varje riskbedömning behöver arbetsgivaren först samla in relevant information om arbetsmiljön. Det ger en bättre förståelse för vilka risker som kan finnas.
Härifrån kan arbetsgivaren hämta viktig information:
Punkt 1 och 2 gäller riskbedömning inför förändring.
Det kan till exempel gälla:
Ta reda på vilka grupper som berörs både direkt och indirekt av förändringen. Se till att alla får ge sin bild av eventuella risker.
Här kan ni samla information:
För fler exempel – se under rubriken Härifrån kan arbetsgivaren hämta viktig information
Arbetsmiljön påverkas av många olika saker. I en riskbedömning behöver du titta på såväl fysiska som sociala och organisatoriska faktorer. Tänk kreativt och försök få med så många risker som möjligt! Det är mycket bättre att jobba förebyggande än att något faktiskt händer. Skriv ner vilka risker som finns eller vilka som kan uppstå vid en förändring, samt vilka delar av verksamheten som påverkas.
Exempel på risker kan vara:
Tänk på
Det är viktigt att riskbedömningen görs innan ni tar beslut om förändringar. På så sätt väger ni in alla risker och kan ta hänsyn till konsekvenserna. Riskbedömningen kan dessutom leda till att ni behöver ta andra beslut än de först planerade.
Varje riskbedömning ska dokumenteras skriftligt och innehålla en handlingsplan. Då blir det tydligt vad arbetsgivaren och
arbetsmiljöombud
har kommit överens om. Arbetsgivaren har ansvaret för att handlingsplanen tas fram, men det ska göras tillsammans med arbetsmiljöombudet. Även de anställda ska få vara med och bidra.
Arbetsgivaren ska omedelbart eller så fort som möjligt åtgärda det som behövs. Om risken inte helt kan tas bort är det viktigt att minska den så mycket som möjligt. Handlingsplanen är också ett bra stöd för att kunna följa upp arbetet senare.
Handlingsplanen ska innehålla:
De genomförda åtgärderna ska kontrolleras för att se att de fått önskad effekt. Ibland behöver ni testa olika lösningar eller komplettera flera lösningar. Om åtgärderna inte hjälpt, eller om de har skapat nya risker, behöver arbetsgivaren göra en ny undersökning och riskbedömning, samt besluta om nya åtgärder.
Tänk på
Arbetet är inte avslutat för att det finns en handlingsplan. Vid uppföljningen kan ni upptäcka nya risker som ni behöver ta med i planen.
Arbetsgivaren och arbetsmiljöombud bestämmer tillsammans hur ni ska följa upp. Om det inte blir någon uppföljning eller om arbetsgivaren inte gör något åt riskerna, får arbetsmiljöombudet skriva en begäran om arbetsmiljöåtgärder till arbetsgivaren – en så kallad 6:6a.
Tips! Boka tid i sittande möte så att ni inte missar uppföljningen.
Om du vill påtala en brist eller risk i arbetsmiljön ska du i första hand vända dig till din chef.
Vidtar denne ingen åtgärd har du rätt att vända dig till ditt arbetsmiljöombud ( skyddsombud ).
Arbetsmiljöombudet kan då vända sig till arbetsgivaren och påtala bristen eller risken.
Gör arbetsgivaren inget åt bristen eller risken har arbetsmiljöombudet rätt att begära arbetsmiljöåtgärder.