Så gör du en riskbedömning av arbetsmiljön

Arbetsgivaren ska regelbundet undersöka om det finns risker i arbetsmiljön. Inför förändringar som till exempel en omorganisation behövs extra riskbedömningar. Det minskar risken att någon blir sjuk, skadas eller dör på jobbet. Här är en guide till hur du gör en riskbedömning och handlingsplan för uppföljning.

Vad är en riskbedömning? 

Vid en riskbedömning undersöker arbetsgivaren vilka risker som finns i arbetsmiljön och bedömer ifall de är allvarliga. Riskerna ska omedelbart eller så fort som möjligt göras något åt. Riskbedömning är en av grunderna i systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) och ett krav enligt arbetsmiljölagen .

Vad är en arbetsmiljörisk?

Risker i arbetsmiljön är sådant som kan leda till skador eller ohälsa hos de som arbetar. Det kan vara fysiska faktorer som till exempel:
 

  • Buller
  • Arbetsplatsens utformning
  • Tunga lyft

Men arbetsmiljörisker kan även innebära sociala och organisatoriska faktorer som:
 

  • Stress
  • Påfrestande arbetstider
  • För lite inflytande i arbetet


Varför behövs riskbedömningar?

Genom riskbedömningar förebygger arbetsgivaren att någon skadar sig, blir sjuk eller i värsta fall dör på jobbet. 

Arbetsgivaren ska åtgärda riskerna

Om det upptäcks risker i arbetsmiljön är det arbetsgivarens ansvar att åtgärda och förebygga dem så långt det går. 

Gör en handlingsplan

Det som inte kan åtgärdas omedelbart ska skrivas in en handlingsplan och följas upp på ett bestämt datum. Förebyggande arbetsmiljöarbete skapar ökad hälsa, säkerhet och sparar pengar för anställda, arbetsgivare och samhälle.
 

Vem ska delta i en riskbedömning?

Arbetsgivaren har ansvaret för arbetsmiljön och även för att utföra riskbedömningar. Du som är chef ska se till att arbetsmiljöombud ( skyddsombud ) och medarbetare deltar i processen.

Du som är arbetsmiljöombud har en viktig uppgift att föra de anställdas (arbetstagarnas) talan. Ha en dialog med kollegorna så att alla får chans att säga vad de tycker om sin arbetsmiljö.

Du som är anställd (arbetstagare) känner din arbetsmiljö bäst. Det är viktigt att du delar med dig av dina erfarenheter och berättar om de risker du ser.

När ska du göra en riskbedömning?

Regelbunden riskbedömning

Enligt arbetsmiljölagen ska arbetsgivaren ska göra regelbundna riskbedömningar av arbetsmiljön eftersom förutsättningarna på de flesta arbetsplatser förändras med tiden. Riskbedömningar ska ingå som en naturlig del i det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) som varje arbetsgivare är skyldig att utföra.

Det ska finnas rutiner på din arbetsplats som beskriver när, hur och vem som ska undersöka arbetsmiljön. Ofta tas rutinerna fram av chefen tillsammans med de anställda och arbetsmiljöombud .

Riskbedömning vid förändring

Om ni planerar förändringar på arbetsplatsen behöver arbetsgivaren göra extra riskbedömningar innan besluten fattas. Exempel på sådana förändringar är:
 

  • Omorganisation
  • Uppsägningar
  • Nya arbetsrutiner
  • Nytt datasystem
  • Att ni byter lokal
     

Så gör du en riskbedömning – steg för steg

Hur går en riskbedömning till? Vad ska finnas med i en riskbedömning? Här finns konkreta exempel på hur du ska göra – steg för steg.  

Tips! Använd en mall för riskbedömningar för att underlätta arbetet och inte missa någon viktig punkt. 

Undersök – förbered inför riskbedömning 

Inför varje riskbedömning behöver arbetsgivaren först samla in relevant information om arbetsmiljön. Det ger en bättre förståelse för vilka risker som kan finnas. 
 

Cirkel som illustrerar processen kring systematiskt arbetsmiljöarbete


Härifrån kan du hämta viktig information:

  • Skyddsronder
  • Tidigare riskbedömningar och handlingsplaner
  • Möten – Diskutera arbetsmiljöfrågor på personalmöten eller liknande.
  • Utvecklingssamtal  
  • Medarbetarsamtal – Diskutera vid medarbetarsamtal och samtal när någon slutar
  • Mätningar – Titta på mätningar av buller, luft, ljus, vibrationer
  • Sammanställningar av ohälsa, olycksfall och tillbud
  • Arbetsanpassnings- och rehabiliteringsåtgärder som genomförts
  • Medicinska kontroller – Finns det personer med nattarbete eller de som kommer i kontakt med vissa material eller ämnen?
  • Intervjuer och enkäter
  • Omvärldsanalyser

Riskbedömning 

Punkt 1 och 2 gäller riskbedömning inför förändring.

Åtgärda riskerna och skriv handlingsplan

Kontrollera att det blivit bättre

De genomförda åtgärderna ska kontrolleras för att se att de fått önskad effekt. Ibland behöver ni testa olika lösningar eller komplettera flera lösningar. Om åtgärderna inte hjälpt, eller om de har skapat nya risker, behöver arbetsgivaren göra en ny undersökning och riskbedömning, samt besluta om nya åtgärder.

Tänk på 
Arbetet är inte avslutat för att det finns en handlingsplan. Vid uppföljningen kan ni upptäcka nya risker som ni behöver ta med i planen. 

Fler tips 

Chef 

  • Tänk på att en förändring i någon del av organisationen ofta påverkar andra delar än de som är direkt berörda 
  • Tänk på att informera i tid om ni planerar förändringar på arbetsplatsen. När människor blir osäkra leder det lätt till oro och ryktesspridning, vilket kan ha en väldigt negativ inverkan på arbetsmiljön.
  • Det är viktigt att samverkan med arbetsmiljöombudet fungerar. Arbetsmiljöombudet har rätt att vara med i varje del av i planeringen som har betydelse för arbetsmiljön. 

Arbetsmiljöombud

  • Det är viktigt att samverkan med arbetsgivaren fungerar. Prata gärna om arbetsmiljöarbetet på personalmöten och liknande. Då blir både chefer och medarbetare mer delaktiga.
  • Prata med de personer som berörs av en eventuell förändring. De kan ge synpunkter på hur deras arbetsmiljö påverkas och ha förslag på åtgärder. Försök att skapa dig en så bred bild som möjligt. Ha en löpande dialog med fackklubben om det finns en sådan på din arbetsplats. 

Anställd

  • Det är viktigt att du deltar i arbetsmiljöarbetet på din arbetsplats. Du har bäst koll på vilka risker som kan uppstå i din egen arbetsmiljö.

Lagar och regler om riskbedömning

Info icon Shape info icon

Gör så här vid problem eller om du ser en risk i arbetsmiljön

  1. Om du vill påtala en brist eller risk i arbetsmiljön ska du i första hand vända dig till din chef. 

  2. Vidtar denne ingen åtgärd har du rätt att vända dig till ditt arbetsmiljöombud ( skyddsombud ). 

  3. Arbetsmiljöombudet kan då vända sig till arbetsgivaren och påtala bristen eller risken. 

  4. Gör arbetsgivaren inget åt bristen eller risken har arbetsmiljöombudet rätt att begära arbetsmiljöåtgärder.

Kurser för dig som är förtroendevald

kursbänkar

E-kurs: Riskbedömning vid förändring

E-kursen ger dig en grundläggande förståelse för hur en riskbedömning kan göras när det är förändringar på gång på arbetsplatsen, vilka risker förändringen kan innebära i verksamheten och hur man hittar dem.
Man och kvinna som diskuterar vid skrivbord

E-kurs: Förhandla med arbetsmiljöperspektiv

Du lär dig att förhandla bättre genom att ta stöd i arbetsmiljölagen och dess föreskrifter. E-kursen tar också upp vikten av samarbete, vad en riskbedömning är och hur den kan användas i förhandlingssituationer.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Betyg