Unionen Egenföretagare

Som medlem i Unionen Egenföretagare får du trygghet, affärsverktyg och andra förutsättningar för att ditt företag ska kunna utvecklas. Man måste våga satsa för att driva företag och för att våga satsa är det bra att ha en bra grundtrygghet.

Person som lägger ut papper på ett golv

Tryggare som egen tillsammans med oss

• Någon att fråga om företagandet

Få svar på dina frågor i företaget. Som medlem har du tillgång till vår medlemslinje för egenföretagare. Har vi inte svarat själva hänvisar vi dig till våra samarbetspartners.

• Möjlighet att teckna förmånliga försäkringar för dig och ditt företag

Inkomstförsäkring, som kompletterar  a-kassan , ingår utan extra kostnad. Du har också möjlighet att teckna vårdförsäkring och andra förmånliga försäkringar för dig, din familj, ditt företag och din pension till medlemspris.

• Affärsjuridiska tjänster och affärscoachning

Möjlighet till affärsjuridisk rådgivning 1 timme per ärende, upp till 10 gånger per år. Du får också tillgång till våra certifierade affärscoacher, som coachar dig i ditt företagande.

• Anställd samtidigt som du driver eget? Få stöd på jobbet också!

När vi känner till att du har en anställning inom Unionens organisationsområde parallellt kan du få arbetsrättslig rådgivning och råd och stöd när det är dags för  lönesamtal  och  utvecklingssamtal

Ännu inte medlem i Unionen Egenföretagare?

Allt det här ingår i medlemskapet

Politik och inflytande – Tillsammans kan vi påverka

Unionen arbetar för att påverka politiska beslut för ett tryggare arbetsliv för dig som egenföretagare. Som medlem stöder du det arbetet och kan även påverka Unionen.

Vad har facket med egenföretagare att göra?

Unionen är Sveriges största fackförbund för tjänstemän . Försäkringar och juridiska tjänster är ofta dyra för den enskilda - men när vi går samman får vi ned kostnader och premier.

Styrkan från över 10 000 egenföretagare använder vi bland annat också till att driva på för förändringar i trygghetssystemen, så att egenföretagare ska få ett bättre skydd vid till exempel sjukdom och arbetslöshet. Vissa saker har redan blivit verklighet, som
bättre försäkringsskydd under ett företags uppstartsfas.

Aktuellt för dig som egenföretagare

Ny avgift för egenföretagare från och med oktober

I oktober 2021 tar vi bort serviceavgiften för dig som egenföretagare och alla Unionenmedlemmar betalar medlemsavgift enligt samma modell.

Coronaviruset: Vad gäller för dig som egenföretagare?

Det nya coronaviruset påverkar hela samhället och självklart många egenföretagare. Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna.

Mer att läsa för dig som egenföretagare

Här hittar du som egenföretagare aktuella artiklar. Innehållet är ett urval från Unionen Egenföretagares nyhetsbrev Min Firma.

Viktigt vara transparent om man har egen firma och anställning

Det är inte ovanligt att egenföretagare tar en anställning vid sidan av den egna firman. Då omfattas man av lojalitetsplikten och – allt oftare – också av konkurrensklausuler som skrivs in i anställningsavtalet.

Så kan du få inflytande och påverka

Som medlem kan du givetvis påverka Unionen. Du kan skriva motioner, gå med i en  klubb  eller bli nominerad till att bli förtroendevald i ett  regionråd . Det finns möjlighet att starta en allmän klubb för egenföretagare i din  region  eller att gå med i den stora regionala allmänna klubben. Sedan 2021 finns en allmän klubb för egenföretagare i region Stockholm.

Läs mer om hur du kan engagera dig i allmän klubb

De medlemsaktiviteter som finns, exempelvis allmänna medlemsmöten där regionrådsombud väljs, hittar du bland våra kurser och aktiviteter

Är du egenföretagare och anställd? Få stöd i din anställning!

Meddela oss om du är medlem i Unionen Egenföretagare och har en anställning samtidigt som du driver eget företag. När vi känner till din anställning kan klubben på arbetsplatsen eller Unionen ta tillvara dina intressen vid till exempel  löneförhandling  och eventuella organisationsförändringar. Detta förutsätter att din anställning är inom Unionens organisationsområde. Kontakta oss och meddela att du har en anställning

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg