Unionen Egenföretagare

Som medlem i Unionen Egenföretagare får du trygghet, affärsverktyg och andra förutsättningar för att ditt företag ska kunna utvecklas. Man måste våga satsa för att driva företag och för att våga satsa är det bra att ha en bra grundtrygghet.

Person som lägger ut papper på ett golv

Tryggare som egen tillsammans med oss

• Möjlighet att teckna förmånliga försäkringar för dig och ditt företag

Inkomstförsäkring, som kompletterar  a-kassan , ingår utan extra kostnad. Du har också möjlighet att teckna vårdförsäkring och andra förmånliga försäkringar för dig, din familj, ditt företag och din pension till medlemspris.

• Affärsjuridiska tjänster och affärscoachning

Möjlighet till affärsjuridisk rådgivning 1 timme per ärende, upp till 10 gånger per år. Du får också tillgång till våra certifierade affärscoacher, som coachar dig i ditt företagande.

• Någon att fråga om företagandet

Få svar på dina frågor i företaget. Som medlem har du tillgång till vår medlemslinje för egenföretagare. Har vi inte svarat själva hänvisar vi dig till våra samarbetspartners.

• Anställd samtidigt som du driver eget? Få stöd på jobbet också!

När vi känner till att du har en anställning inom Unionens organisationsområde parallellt kan du få arbetsrättslig rådgivning och råd och stöd när det är dags för  lönesamtal  och  utvecklingssamtal

Ännu inte medlem i Unionen Egenföretagare?

Delta i en enkät om egenföretagares arbetsmiljö

Ett nytt forskningsprojekt vid Stockholms universitet undersöker egenföretagares arbetsmiljö, välbefinnande och hälsa. Som egenföretagare kan du bidra genom att svara på en webbenkät, som tar 20-25 minuter. Unionen kommer att ta del av studiens resultat och slutsatser, vilket kan hjälpa oss att förbättra vårt stöd till dig som medlem och i vårt påverkansarbete.

Allt det här ingår i medlemskapet

Politik och inflytande – Tillsammans kan vi påverka

Unionen arbetar för att påverka politiska beslut för ett tryggare arbetsliv för dig som egenföretagare. Som medlem stöder du det arbetet och kan även påverka Unionen.

Vad har facket med egenföretagare att göra?

Unionen är Sveriges största fackförbund för tjänstemän . Försäkringar och juridiska tjänster är ofta dyra för den enskilda - men när vi går samman får vi ned kostnader och premier.

Styrkan från över 10 000 egenföretagare använder vi bland annat också till att driva på för förändringar i trygghetssystemen, så att egenföretagare ska få ett bättre skydd vid till exempel sjukdom och arbetslöshet. Vissa saker har redan blivit verklighet, som
bättre försäkringsskydd under ett företags uppstartsfas.

Aktuellt för dig som egenföretagare

4 heta branscher som ger nya uppdrag

Unionen har tagit temperaturen på hur näringslivet ser på framtiden. Och trots att pandemin inte är över än har framtidstron sällan varit så stark som nu. Så du som driver eget– häng på tåget till nya affärer.

10 tips för mer rörelse under dagen

Många av oss tillbringar en stor del av dagen på en stol vid ett skrivbord. Här är Unionens tips för mer rörelse.

Mer att läsa för dig som egenföretagare

Här hittar du som egenföretagare aktuella artiklar. Innehållet är ett urval från Unionen Egenföretagares nyhetsbrev Min Firma.

Så kan du få inflytande och påverka

Som medlem kan du givetvis påverka Unionen. Du kan skriva motioner, gå med i en  klubb  eller bli nominerad till att bli förtroendevald i ett  regionråd . Det finns möjlighet att starta en allmän klubb för egenföretagare i din  region  eller att gå med i den stora regionala allmänna klubben. Sedan 2021 finns en allmän klubb för egenföretagare i region Stockholm.

Läs mer om hur du kan engagera dig i allmän klubb

De medlemsaktiviteter som finns för att utöva inflytande i Unionen, exempelvis allmänna medlemsmöten där regionrådsombud väljs, hittar du i din region

Är du egenföretagare och anställd? Få stöd i din anställning!

Meddela oss om du är medlem i Unionen Egenföretagare och har en anställning samtidigt som du driver eget företag. När vi känner till din anställning kan klubben på arbetsplatsen eller Unionen ta tillvara dina intressen vid till exempel  löneförhandling  och eventuella organisationsförändringar. Detta förutsätter att din anställning är inom Unionens organisationsområde. Kontakta oss och meddela att du har en anställning

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg