Unionen Egenföretagare

Ett skräddarsytt medlemskap för dig som är egenföretagare. Redan medlem eller funderar du på medlemskap? Kontakta oss om du vill ha hjälp eller om du vill veta mer om vad vi erbjuder dig som egenföretagare.

Bild som Illustrerar egenföretagare

Vi vill att det ska vara enklare och tryggare att driva eget. Om du är ensam kan tjänster som juridik och försäkringar bli dyrt, men tillsammans kan vi få ner kostnader och premier. Dessutom får du som medlem mycket på köpet, till exempel vår medlemslinje att ringa till samt bidrag till kompetensutveckling och många andra förmåner. Vi ger dig trygghet, affärsverktyg och förutsättningar för utveckling.

Att tänka på som egenföretagare i osäkra tider

Det är svårt att ge generella råd kring situationen som uppstått kring det nya coronaviruset, men här listar vi viktig information som kan vara bra att ha koll på.

Coronaviruset: Vad gäller för dig som egenföretagare?

Det nya coronaviruset påverkar hela samhället och självklart många egenföretagare. Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna.

Om medlemskapet

Förmånliga försäkringar

Som medlem i Unionen Egenföretagare finns flera förmånliga försäkringslösningar för dig. Inkomstförsäkring ingår och möjlighet att teckna personförsäkringar och en småföretagar- och pensionsförsäkring.

Affärsjuridisk rådgivning

Som medlem i Unionen Egenföretagare får du 10 timmar affärsjuridisk rådgivning per år av jurister från Advokatfirman Fylgia samt möjlighet att kostnadsfritt skriva egna avtal till företaget via ett webbverktyg hos vår samarbetspartner Lexly.

Affärscoach för dig som egenföretagare

Låt en affärscoach ge dig skjuts i företagandet! Som medlem i Unionen Egenföretagare får du tillgång till våra certifierade affärscoacher med stor erfarenhet av egenföretagande och entreprenörskap.

Hur du kan påverka

Som medlem kan du givetvis påverka Unionen och Unionen Egenföretagare. Du kan skriva motioner, gå med i en klubb eller bli nominerad till att bli förtroendevald i ett regionråd . Det finns möjlighet att starta en allmän klubb för egenföretagare i din region eller att gå med i den stora regionala allmänna klubben.

I april 2020 startades den första allmänna klubben specifikt för egenföretagare Göteborg. Vill du också engagera dig och bilda klubb? Kontakta vår medlemslinje

Se kurser och aktiviteter för att få en överblick över de medlemsaktiviteter som finns, exempelvis allmänna medlemsmöten där regionrådsombud väljs.

Unionen försöker påverka politiska beslut som fattas kring företagande. Tillsammans med Unionen Egenföretagare har bland annat en politik för tryggare företagande tagits fram.

Är du anställd samtidigt som du driver eget företag? Få stöd på jobbet också

Meddela oss om du är medlem i Unionen Egenföretagare och har en anställning samtidigt som du driver eget företag. När vi känner till din anställning kan Unionen eller klubben på arbetsplatsen ta tillvara dina intressen vid till exempel löneförhandling och eventuella organisationsförändringar. Detta förutsätter att din anställning är inom Unionens organisationsområde.

Förmåner från Unionen

Som medlem i Unionen Egenföretagare får du inte bara skräddarsydda förmåner till dig som egenföretagare, du får också tillgång till Unionens alla förmåner

Råd för dig som är egenföretagare

Så fungerar a-kassa och inkomstförsäkring för egenföretagare