Kollektivavtal

Ett kollektivavtal på arbetsplatsen innebär att du i princip bara behöver komma överens med arbetsgivaren om vad du ska ha i lön när du tackar ja till en anställning. Allting annat, som betald föräldraledighet, semester, tjänstepension, rätt till löneförhöjning och mycket mer är redan klart. Det ingår i kollektivavtalet.

På en arbetsplats finns många villkor man kanske tar för givna: löneökningar varje år, övertidsersättning, kompletterande försäkringar, rätt att vara med och påverka. Allt det här kan beskrivas med ett ord - kollektivavtal . Jobbar du på en arbetsplats med kollektivavtal så vet du att det finns ett bra avtal för dig när det gäller lön, anställningsform, arbetstid, semester, uppsägningstid och mycket annat.

Kollektivavtalet är grunden, sedan kan du eller din lokala fackklubb förhandla fram ännu bättre villkor, men en arbetsgivare får inte försämra villkoren.

Det här är ett kollektivavtal

Tack vare kollektivavtalet får du och dina kolleger en bra grundtrygghet med bra anställningsvillkor som inte kan försämras hursomhelst.

Villkoren i ett kollektivavtal

I kollektivavtal finns alla de vanligaste och viktigaste anställningsvillkoren . Här hittar du en översikt på vad kollektivavtal innehåller och reglerar.