Klubb på din arbetsplats

Med en Unionen-klubb på arbetsplatsen ökar er möjlighet att få inflytande över beslut som påverkar villkoren och trivseln. Kolla in fördelarna och få tips här!

Personer som pratar

Påverka på jobbet med klubb

En klubb kan bildas på alla arbetsplatser där det finns minst 5 medlemmar. Med en klubb på arbetsplatsen kan ni driva de frågor som är viktiga för er anställda och ökar möjligheten till inflytande över beslut som påverkar villkoren och trivseln på arbetsplatsen.

Nyfiken? Bengt Lindblom klubbordförande brinner för personliga möten

Dra en linje mellan Östersund och Kramfors och du har delat Sverige i två lika stora nord-sydliga delar. Från den linjen och många mil norrut sträcker sig Bengt Lindbloms fackliga ansvarsområde. Med hemmastation i Lycksele men som ordförande för Svensk Bilprovnings nordligaste fackklubb är han en eldsjäl för medlemmar i hela Norrland, och ibland fler därtill. Nyfiken på att läsa hela artikeln, klicka här.

Klubbens arbete

• Leder klubbens arbete mellan årsmötena
  • Pratar med medlemmarna och för synpunkter vidare till arbetsgivaren.
  • Driver de frågor som medlemmarna tycker är viktiga.
  • Förhandlar med arbetsgivaren kring exempelvis lön eller omorganisation.
  • Informerar om klubbens arbete, pågående förhandlingar och aktuella frågor.
  • Håller medlemsmöten och årsmöte tillsammans med medlemmarna.
  • Informerar om medlemskapet och sprider kunskap om nyttan med Unionen på arbetsplatsen.

Ja tack, mer information om engagemang på min arbetsplats

För- och efternamn
Ditt telefonnummer
Du behöver ha en arbetsplats för att kunna bli förtroendevald
Personnummer enligt ÅÅÅÅMMDDXXXX

Unionen är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. För mer information, gå in på www.unionen.se/personuppgifter.

Redan invald i klubbstyrelsen

Om du redan är invald i klubbstyrelsen och vill veta mer om uppdraget klicka här.

Varje år delar Unionen ut pris till förtroendevalda

Varje år belönar Unionen förtroendevalda som utmärkt sig genom att göra skillnad och uträttat fackliga stordåd på sin arbetsplats. Här kan du läsa om tidigare vinnare av kategorierna Årets Eldsjäl, Uppstickare och Nytänkare.

Flera uppdrag i klubben

För att en klubbstyrelse ska bli effektiv är det viktigt att fördela ansvaret och uppgifterna mellan er. I en klubbstyrelse kan det finnas flera olika uppdrag.
Shape Created with Sketch.

Allmän klubb - när det inte finns klubb

Du som är medlem på en liten arbetsplats eller är egenföretagarmedlem kan gå med i en allmän klubb för att få inflytande på Unionens demokrati.

För dig som inte har en företagsklubb på din arbetsplats men ändå vill engagera dig, kan du i många fall ansluta dig till någon av Unionens "allmänna klubbar". Mer om allmänna klubbar.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg