Bilda klubb

Med en egen Unionen klubb får du en unik möjlighet att påverka hur ni har det på jobbet.

Bild på personer

Påverka hur ni har det på jobbet med klubb!

En egen klubb i Unionen är det bästa sättet att få vara med och påverka på arbetsplatsen. Ni får exempelvis möjlighet att medverka och påverka vid förhandlingar, insyn i vad företaget planerar för framtiden, samt möjligheten att bidra med idéer och förslag på förändringar och förbättringar i verksamheten. En klubb kan bildas på alla arbetsplatser där det finns minst 5 medlemmar.

Klubbens arbete

• Leder klubbens arbete mellan årsmötena
  • Pratar med medlemmarna och för synpunkter vidare till arbetsgivaren.
  • Driver de frågor som medlemmarna tycker är viktiga.
  • Förhandlar med arbetsgivaren kring exempelvis lön eller omorganisation.
  • Informerar om klubbens arbete, pågående förhandlingar och aktuella frågor.
  • Håller medlemsmöten och årsmöte tillsammans med medlemmarna.
  • Informerar om medlemskapet och sprider kunskap om nyttan med Unionen på arbetsplatsen.

Kompetensutveckling på köpet!

Klubb är inte bara bra för arbetsplatsen, utan även för dig själv och din personliga utveckling. Du får tillgång till kostnadsfria utbildningar och seminarier som du har möjlighet att gå under betald arbetstid. Som länken mellan arbetsgivare och medlemmar får du koll på din organisation och vägar till beslut, och i kraften av ditt uppdrag har du en reell chans att påverka. Unionens fackliga rådgivare och ditt  regionkontor  stöttar dig så att du blir trygg och säker i din roll. Dessutom är det en meriterande erfarenhet att ha med på ditt cv.

När kan man bilda klubb?

Alla som är medlemmar i Unionen kan väljas till styrelseledamot i klubben av medlemmarna på arbetsplatsen. Detta sker på ett medlemsmöte. För att bilda klubb behöver ni vara minst fem medlemmar i Unionen på arbetsplatsen och bli valda av medlemmarna. Är du och dina kollegor intresserade av att ha klubb på jobbet? Så här bildar ni klubb

Anmäl ditt intresse!

Hör av dig till medlemsrådgivningen så berättar vi mer om uppdraget som  arbetsplatsombud , och andra sätt att få mer facklig kraft på jobbet.

Redan invald i klubbstyrelsen

Här hittar du som redan är invald i klubbstyrelsen information om klubbens verksamhet.

Flera uppdrag i klubben

För att en klubbstyrelse ska bli effektiv är det viktigt att fördela ansvaret och uppgifterna mellan er. I en klubbstyrelse kan det finnas flera olika uppdrag.
Shape Created with Sketch.

Allmän klubb - när det inte finns klubb

Du som är medlem på en liten arbetsplats eller är egenföretagarmedlem kan gå med i en allmän  klubb . En allmän klubb ger möjlighet till ett fackligt sammanhang och demokratiskt inflytande i Unionen genom val av ombud  till regionrådet. Mer om allmänna klubbar.

Bengt Lindblom klubbordförande brinner för personliga möten

Dra en linje mellan Östersund och Kramfors och du har delat Sverige i två lika stora nord-sydliga delar. Från den linjen och många mil norrut sträcker sig Bengt Lindbloms fackliga ansvarsområde. Med hemmastation i Lycksele men som ordförande för Svensk Bilprovnings nordligaste fackklubb är han en eldsjäl för medlemmar i hela Norrland, och ibland fler därtill. Nyfiken på att läsa hela artikeln, klicka här.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg