Försäkring

Läs om försäkring för dig som förälder, vid arbetslöshet, arbetsskada, olycksfall, sjukdom, dödsfall och pension. Vi berättar mer på informationsträffar.

Välkommen på föreläsning om försäkring och pension

Du är välkommen på Unionens kostnadsfria föreläsningar där vi berättar allt om din pension och dina försäkringar i arbetslivet.

Du kan omfattas av försäkringar på olika sätt. En del försäkringar och pensioner är bestämda i lag och gäller alla. Du kan dessutom ha mycket viktiga försäkringar genom ditt kollektivavtal och ditt medlemskap. Genom ditt medlemskap i Unionen eller ditt kollektivavtal kan det finnas försäkringar som gäller för dig som förälder, vid arbetslöshet, arbetsskada, olycksfall/personskada, sjukdom, dödsfall och pension.

Ditt kollektivavtal ger dig försäkringar och tjänstepension

• Tjänstepension genom ITP och avtal om flexpension
  • Sjukförsäkring genom kollektivavtal och ITP
  • Trygghetsförsäkring vid arbetsskada ( TFA )
  • Trygghetsråd ger omställningsstöd och avgångsersättning (AGE)
  • Föräldralön
  • Tjänstegrupplivförsäkring (TGL)
  • Efterlevandeskydd

Läs mer:  Försäkringar för dig med kollektivavtal.

Försäkringar som ingår i medlemsavgiften för Unionen

• Unionens inkomstförsäkring (kräver ett medlemskap a-kassa i grunden)
  • Unionens Livförsäkring vid arbetslöshet
  • Unionens personförsäkringspaket via Bliwa ingår kostnadsfritt i tre månader för nya medlemmar som är fullt arbetsföra och uppfyller anslutningsvillkoren. Liv-, olycksfalls-, diagnos-, sjukförsäkring och sjukkapital.

Läs mer: Försäkringar som ingår i medlemsavgiften för Unionen

Försäkringar du kan teckna som medlem i Unionen

• Tilläggsförsäkring till Unionens inkomstförsäkring
  • Justera ditt personförsäkringspaket via Bliwa
  • Unionens Sjukvårdsförsäkring via Bliwa
  • Familjeskydd via Bliwa
  • Unionens Barnförsäkring via Bliwa
  • Medförsäkra din partner i Unionens personförsäkringar via Bliwa
  • Hem-, bil- och villaförsäkring via If

Läs mer: Försäkringar som du kan teckna förmånligt som medlem i Unionen.

Försäkringar för egenföretagare, studenter och pensionärer

Vad Unionen kan hjälpa dig med

• Välkommen på kostnadsfria föreläsningar om försäkring och pension. Unionen förklarar hur ditt försäkringspussel ser ut, vilket skydd som redan finns i lag och kollektivavtal samt vilka försäkringar du kan komplettera med. Vi förklarar också hur du genom rätt val idag påverkar din pension och hur du planerar och maximerar ditt uttag av pension. Läs mer och hitta en föreläsning nära dig
  • En egen försäkringsföreläsning på ditt jobb. Vi kommer gärna till din arbetsplats och berättar om pension och vilket försäkringsskydd ni har på jobbet. Vi anpassar upplägget och ni kan ställa frågor till Unionens kompetenta försäkringsinformatörer. Läs mer och bjud in en försäkringsinformatör till din arbetsplats.

• Pensionsrådgivning - om din tjänstepension ITP. Personlig och kostnadsfri rådgivning för dig som omfattas av ett kollektivavtal med Unionen. Läs mer och starta rådgivning på rådgivningstjänst.se

Försäkringsguiden

Försäkringsguiden - så hänger det ihop

Vilket skydd du har och hur din pension kommer att se ut beror på flera olika faktorer. Vad lagen säger, var du jobbar, om du har kollektivavtal, om du har tecknat grupp- eller privat försäkring. kan se olika ut beroende på hur förutsättningarna ser ut för just dig.