Chefsliv - artiklar om livet som chef

Intressant, aktuellt och relevant om chefsliv och ledarskap från Unionen Chef.

Händer på tangentbord

"Hållbart ledarskap kräver verkligen en god dos självkännedom"

”Insikten om vilka hyss jag håller på med är det magiska tricket för att få till ett hållbart ledarskap. Och jag tror på att världen blir lite bättre genom att människor lär känna mer om sig själva.” Det säger Peter Axelsson som själv har många års erfarenhet som ledare.

Gav ofta stöd till chefsmedlemmar som klubbordförande

För Unionen är det arbetsplatsen som är den gemensamma nämnare för vilket fackförbund man tillhör, både för chefer och medarbetare. Styrkan är gemenskapen. Det säger Martin Johansson, Unionen andre vice ordförande.

Vill bidra till att skapa kraft och engagemang

Peter Hellberg valdes till Unionens förbundsordförande vid kongressen i höstas, men vem är han och hur ser han på ledarskap? Chefsliv träffade honom och förutom frågan om ledarskap handlade samtalet också om integritet, ett område där Peter ser att facket har en viktig uppgift.

Så hittar du glöden inför hösten

Hur hittar du energin för att starta om efter några veckors ledighet? Susanne Pettersson har varit egenföretagare i 25 år som en av Skandinaviens ledande experter inom förändringsarbete. Här ger Susanne några av sina bästa tips.

Butikschefen sadlar om till socionom

Shelley Grundén hade jobbat i butik sedan tonåren. Men bristen på utveckling och den stora omställning branschen går igenom fick henne att känna att hon inte hade sin framtid inom handeln. Nu tar hon tag i sin livsdröm och studerar till socionom.

Chefsliv: Behöver du också skärmtid?

Känner du ofta stress där vid datorn? Då kanske du skulle må bra av att införa skärmtid. Inte i samma bemärkelse som för barnen, men ändå. För ”i det gränslösa arbetslivet där vi kan jobba jämt, är det viktigt att börja sätta upp gränser igen”, säger arbetslivsforskaren Pär Pettersson.

”Som döv har jag superkraften att vara lyhörd”

Att vara döv har inte hindrat Niklas Wanjura i sin roll som ledare, både inom idrotten och som reporter på SVT. Snarare har det gett honom en superkraft att vara mer lyhörd på vad som händer under ytan hos individerna i ett rum.

Ta fram kraften i din arbetskraft

Begreppet “kraft” i ordet arbetskraft och ”kraftfullt ledarskap” är något som Elaine Eksvärd, retorikexpert och ledarskapstränare, tar fasta på när hon pratar om ledarskap. "Fundera över om du är en ledare som tar eller ger kraft till dina medarbetare."

Får jag övervaka mina medarbetare digitalt?

Det kom en fråga från en teamchef. Hon hade fått tips från högre ort om att börja övervaka personer i sin grupp via olika programvaror. Får man ens göra det, undrade kvinnan?

Chefsliv: ”Ha en varsam balans mellan hjärna och hjärta vid konfliktlösning”

Konflikter i din arbetsgrupp kan uppstå av olika anledningar och det är din uppgift som chef att hjälpa till att lösa dem på ett konstruktivt sätt. Chefsombudsman Marianne Rozman delar med sig av sina tips och råd för att hantera konflikter på arbetsplatsen.

Chefsliv: "Sätt ramar!"

Ju otydligare ledarskap, desto fler konflikterna, säger Anna Ekergren, ombudsman på Unionen. Att lyssna, vara närvarande och rak i sin kommunikation är viktiga redskap när det gäller att hantera konflikter, anser hon.

Ditt ledarskap prövas när det pratas om osäkra tider

I oroliga tider är det viktigt att skapa trygghet i verksamheten. Några tips från ledarskapsutvecklaren är att vara noga med att kolla fakta innan du delar information vidare, att vara extra lyhörd för kundernas beteende och att ha en tydlig plan framåt.

”För mig är relationsbyggande centralt i att leda på distans”

“En strategi i mitt ledarskap är att alla ska känna sig sedda. När jag nu gick kursen Ny i chefsrollen fick jag bekräftat hur viktigt det var.” Det säger Kasper Jönsson, ekonomichef och en av Unionens 100 000 chefsmedlemmar.

Chefsliv: Tipsen inför lönesamtalet med din medarbetare

Våren är lönesamtalens tid på många arbetsplatser. Och lönesamtalet är något både du som chef och din medarbetare bör komma förberedda till. Här bjuder vi på några tips för dig som är chef.

Ditt lönesamtal - tre steg för bra förutsättningar

Alla vill ha bra betalt för sina arbetsinsatser, men hur gör du för att lägga upp ditt eget lönesamtal med din chef? Ledarskapscoachen Anders Kinding ger dig några av sina bästa tips.

Chefsliv: Så minskar du vobb-stressen för dina medarbetare

Att försöka framstå som professionell i ett digitalt möte samtidigt som ett snorigt barn klättrar på en, kan få vem som helst att gå upp i högvarv. Så hur minskar man vobb-stressen? Här är Unionens fem tips till dig som chef.

Chefsliv: ”Den snälla chefen är inte ramlös, utan tydlig"

"Snällhet handlar absolut inte om ramlöshet utan om tydlighet, empati och omtanke. Att jag kan sätta mig in i hur du mår och ta det i beaktning när jag fattar beslut." Det säger Petra Lindberg, en av Unionens 100 000 chefsmedlemmar, som ser sig själv som en snäll chef och reflekterar över vad det innebär.

Chefsliv: Vem gör det osynliga arbetet hos er?

Vem gör det osynliga arbetet på arbetsplatsen? Hur kan du som chef göra upp med det här en gång för alla? Här är tipsen om hur du kan lyfta fram det osynliga arbetet i ljuset, för att sedan fördela det jämnare.

Synliggör det osynliga arbetet

Det kan tyckas vara småsaker; fylla på papper i skrivaren, fixa present, snygga till konferensrummet... Men uppgifterna varken värderas eller lönesätts, och det är framförallt kvinnor som gör dem. Det säger forskaren Annika Härenstam, som tycker att det är dags att göra upp med det osynliga arbetet.

Strategisk kompetensplanering gynnar alla parter

Företagen skulle vinna på att ha en plan för vilken kompetens verksamheten som helhet bedömer att de har behov av på längre sikt. Det menar Ann-Katrin Dolium, utredare i Unionen inom kompetensfrågor. Med en tydligare bild av behovet på längre sikt har både chefen och medarbetaren något att förhålla sig till i planeringen av kompetensutveckling.

Kompetensutveckling - en dealbreaker för företaget

Hälften av alla jobb kommer att försvinna och hälften att förändras, spår forskare. Kompetensutveckling är därmed en dealbreaker för din organisation. En vinna eller försvinna-sak. Och nu finns helt nya möjligheter att plugga med det nya omställningsstudiestödet som träder i kraft 1 oktober.

Chefsmedlem: "Det gäller att ständigt vara lyhörd för nya förmågor"

Att gå från att vara egenföretagare till att ha fem anställda på lika många år är en enorm omställning. Hur gör man för att rekrytera rätt medarbetare i rätt tid? Sara Karlberg, en av Unionens nästan 100 000 chefsmedlemmar, har gjort den här resan och delar med sig av sina erfarenheter.

"Ett eget årshjul gör ledarskapet enklare"

Snart är det dags för dig som chef att boka in dina medarbetare på utvecklingssamtal. Men vad ska man tänka på? Jenny Johansson, chefsombudsman i region Dalarna ger några tips.

Kompetensutvecklingsavtalet – vad handlar det om egentligen?

En förutsättning för att strategiskt utveckla sin personal är att ledningen vet var ni vill vara om 3-5 år. Utifrån nuläget och målbilden har du alla möjligheter att lägga upp en plan tillsammans med dina medarbetare, menar Mikael Svensson, central ombudsman i Unionen.

"Samtalet är centralt i ledarskapet"

Maria Barkhagen är en av Unionens nästan 100 000 chefsmedlemmar. Nyligen firade hon ett år som IT Core Systems Manager på Resurs Bank, med ansvar för ett tiotal medarbetare. Samtal, relationsbyggande och kompetensdelning har varit hennes taktik för att skapa en trygg och utvecklande grupp.

"Började med att ändra saker jag själv var frustrerad över”

Första tiden som chef och ledare kan vara omtumlande för en del, medan det för andra är en ganska självklar. Marcus Wihlborg på IT-telekombolag Damovo, och en av Unionens nästan 100 000 chefsmedlemmar, är en av dem i den sistnämnda kategorin.

Effektivare möten när alla talar till punkt

Avbryt inte, lyssna färdigt och låt alla prata till punkt. Mötesreglerna kan tyckas vara självklara, men den som suttit i möte på jobbet vet att det är enklare sagt än gjort att följa dem. I författaren och utbildaren My Schüldts nya bok “Genialiskt!” ges tips på hur vi blir bättre på att lyssna – och bli lyssnade på.

"Ser medarbetarna som individer – inte som diagnoser"

Det finns många skäl att bygga sin arbetsgrupp utifrån större mångfald. Becksmo Kommunikation är ett företag som har tagit fasta på det här. Sasha Svanefjord, administrativ chef på företaget, delar med sig av sina tankar om ledarskap.

"Krig och inflation – därför går Sverige ändå bra”

Trots krig i Europa, hög inflationen och höga energipriser går svenskt näringslivet bra. Det konstaterar Katarina Lundahl, Unionens chefsekonom. Här är fem anledningar till att Sverige står så stadigt – kriser till trots.

Chef - så minskar du lönegapet i din arbetsgrupp

Män i Sverige tjänar fortfarande betydligt mer än kvinnor. Här är det viktigt att ha koll på hur man som chef värderar män och kvinnor. Men en stor andel av löneskillnaden handlar om jämställdhet hemma. Hur bra förebild är du för dina medarbetare?

Så leder du medarbetare med psykisk ohälsa

Mer än hälften av alla chefer har haft medarbetare med någon form av psykisk ohälsa i sin arbetsgrupp. Det visar forskning vid Göteborgs universitet. Men hur ska du agera som chef? Vilka förutsättningar har du – och vad behöver du?

Nyfikenhet – en viktig egenskap för inkluderande ledarskap

Utgå inte ifrån att alla är som du. Var nyfiken och fråga om dina medarbetares behov för att de ska kunna bidra på bästa sätt. Det menar Aline Groh, som på olika sätt sprider kunskap om inkluderande ledarskap.
Opinion

Var är min vabb-vikarie?

Allt fler tjänstemän vobbar, samtidigt som allt färre tycker att det fungerar bra. Därför vill Unionen relansera tanken på vabb-vikarier. Och då menar vi vikarie i överförd bemärkelse. Det ska finnas rutiner som gör att jobbet flyter på även när du vabbar.

Checklista till chefen: Få vabb och vobb att flyta bättre

Här är förslag på rutiner vid vabb och vobb, eller annan oplanerad korttidsfrånvaro – för att att jobbet ska flyta på ändå.

5 vinnande egenskaper hos digitala ledare

Även efter pandemin kommer många tjänstemän att fortsätta jobba på distans (i alla fall på deltid). Det ställer nya krav på chefer, som behöver bli mindre allvetande och mer inlyssnande. Här är fem egenskaper som den digitala ledaren gör smart i att öva upp.

Så skapar du motivation och energi i ditt team

Det kan vara svårt att komma igång igen efter semestern. Ännu svårare kan det bli om arbetet även nu ska skötas hemifrån. Hur skapar du motivation och energi för dig själv och dina medarbetare. Vi ger dig våra bästa tips.

Att leda på distans – tänk på det här!

Hur får du till en bra struktur på till exempel möten och återkoppling när du och dina medarbetare jobbar på distans?

Synen på ålder är föråldrad

Livet börjar vid 40, brukar det sägas. Dessvärre är det också då som åldersdiskrimineringen sätter in på arbetsmarknaden.

Stressade chefer prioriterar bort hälsan

Många chefer är så pressade att de väljer bort sin hälsa för att klara av ansvaret för medarbetarnas arbetsmiljö. Ett närvarande ledarskap är nyckeln för att förebygga ohälsa och sjukskrivningar.

Det är dyrt att strunta i jobbtrivseln

Många företag tycker att arbetsmiljöfrågor är krångliga och dyra att hantera. Men att strunta i dem kan bli riktigt kostsamt, visar forskning.

Framgångsrik konflikthantering

Annika R Malmberg sammanfattar sin chefsturné och ger dig och ditt team sina bästa tips och verktyg för undvika onödiga missförstånd.

6 tips! Så landar du chefsjobbet - och lyckas i rollen

Hägrar en chefskarriär? Med rätt strategi ökar chanserna att få det eftertraktade jobbet. Experterna vet hur du bör agera för att ta ett kliv uppåt, och lyckas i rollen.