Chefspaning

Intressant, aktuellt och relevant om ledarskap från Unionen Chef.

Händer som skriver på en dator och en glödlampa bredvid

Effektivare möten när alla talar till punkt

Avbryt inte, lyssna färdigt och låt alla prata till punkt. Mötesreglerna kan tyckas vara självklara, men den som suttit i möte på jobbet vet att det är enklare sagt än gjort att följa dem. I författaren och utbildaren My Schüldts nya bok “Genialiskt!” ges tips på hur vi blir bättre på att lyssna – och bli lyssnade på.

"Samtalet är centralt i ledarskapet"

Maria Barkhagen är en av Unionens nästan 100 000 chefsmedlemmar. Nyligen firade hon ett år som IT Core Systems Manager på Resurs Bank, med ansvar för ett tiotal medarbetare. Samtal, relationsbyggande och kompetensdelning har varit hennes taktik för att skapa en trygg och utvecklande grupp.

"Började med att ändra saker jag själv var frustrerad över”

Första tiden som chef och ledare kan vara omtumlande för en del, medan det för andra är en ganska självklar. Marcus Wihlborg på IT-telekombolag Damovo, och en av Unionens nästan 100 000 chefsmedlemmar, är en av dem i den sistnämnda kategorin.

”Det är på arbetsplatsen kompetensutvecklingen sker”

Att som chef vara lyhörd inför medarbetarnas kompetens blir en avgörande del av att lösa kompetensgapet. Det anser Katarina Lundahl, chefsekonom på Unionen. Det är inte säkert att du behöver dra igång en omfattande rekryteringskampanj, du kanske redan har dem i ditt team.

Kompetensutveckling - en dealbreaker för företaget

Hälften av alla jobb kommer att försvinna och hälften att förändras, spår forskare. Kompetensutveckling är därmed en dealbreaker för din organisation. En vinna eller försvinna-sak. Och nu finns helt nya möjligheter att plugga med det nya omställningsstudiestödet som träder i kraft 1 oktober.

"Ser medarbetarna som individer – inte som diagnoser"

Det finns många skäl att bygga sin arbetsgrupp utifrån större mångfald. Becksmo Kommunikation är ett företag som har tagit fasta på det här. Sasha Svanefjord, administrativ chef på företaget, delar med sig av sina tankar om ledarskap.

"Krig och inflation – därför går Sverige ändå bra”

Trots krig i Europa, hög inflationen och höga energipriser går svenskt näringslivet bra. Det konstaterar Katarina Lundahl, Unionens chefsekonom. Här är fem anledningar till att Sverige står så stadigt – kriser till trots.

Chef - så minskar du lönegapet i din arbetsgrupp

Män i Sverige tjänar fortfarande betydligt mer än kvinnor. Här är det viktigt att ha koll på hur man som chef värderar män och kvinnor. Men en stor andel av löneskillnaden handlar om jämställdhet hemma. Hur bra förebild är du för dina medarbetare?

Så leder du medarbetare med psykisk ohälsa

Mer än hälften av alla chefer har haft medarbetare med någon form av psykisk ohälsa i sin arbetsgrupp. Det visar forskning vid Göteborgs universitet. Men hur ska du agera som chef? Vilka förutsättningar har du – och vad behöver du?

Ditt lönesamtal - tre steg för bra förutsättningar

Alla vill ha bra betalt för sina arbetsinsatser, men hur gör du för att lägga upp ditt eget lönesamtal med din chef? Ledarskapscoachen Anders Kinding ger dig några av sina bästa tips.

Nyfikenhet – en viktig egenskap för inkluderande ledarskap

Utgå inte ifrån att alla är som du. Var nyfiken och fråga om dina medarbetares behov för att de ska kunna bidra på bästa sätt. Det menar Aline Groh, som på olika sätt sprider kunskap om inkluderande ledarskap.

"Chefen är katalysator för lärandet"

En arbetsplats där kompetensutveckling är centralt blir mer attraktiv och lockar till sig drivna medarbetare. Som chef blir du också mer uppskattad när du ständigt uppmuntrar och driver kompetensutveckling hos dina medarbetare. Det här menar Pär Lager, en av Nordens ledande innovatör och expert inom lärande och utveckling.
Opinion

Tips för en smidig återgång till kontoret

Äntligen släpper restriktionerna och vi börjar se slutet på pandemin. Vissa medarbetare vill kasta sig dit imorgon, medan andra känner oro över såväl trängsel som surret i kontorslandskapet. Här är Unionens tips till dig som chef för en smidigare omställning.
Opinion

Var är min vabb-vikarie?

Allt fler tjänstemän vobbar, samtidigt som allt färre tycker att det fungerar bra. Därför vill Unionen relansera tanken på vabb-vikarier. Och då menar vi vikarie i överförd bemärkelse. Det ska finnas rutiner som gör att jobbet flyter på även när du vabbar.

Checklista till chefen: Få vabb och vobb att flyta bättre

Här är förslag på rutiner vid vabb och vobb, eller annan oplanerad korttidsfrånvaro – för att att jobbet ska flyta på ändå.

Ny våg kräver nya pandemi-tag på kontoret

Regeringen varnar för ökad smittspridning och inför nya restriktioner Men på kontoret känns social distans som ett minne blott. Folk trängs runt konferensbord och hostar öppet. Det känns olustigt. Vad gör vi?

Kompetensutvecklingsavtalet – vad handlar det om egentligen?

I de flesta kollektivavtalen ingår ett kompetensutvecklingsavtal, Innebörden är i stora drag densamma – att arbetsgivaren, dvs du som chef, har ansvar att ge dina medarbetare möjlighet att kompetensutveckla sig.

5 vinnande egenskaper hos digitala ledare

Även efter pandemin kommer många tjänstemän att fortsätta jobba på distans (i alla fall på deltid). Det ställer nya krav på chefer, som behöver bli mindre allvetande och mer inlyssnande. Här är fem egenskaper som den digitala ledaren gör smart i att öva upp.

Engagera dina medarbetare – eller riskera att förlora dem

Pandemin har gett oss nya perspektiv på arbetet och trenden är att många söker sig vidare till nya jobb. Vi ger tre tips för att behålla företagets nyckelpersoner.

Åter på jobbet - nya chefsbeteenden behövs

Vad innebär det för dig som chef när vi går in i en ny fas efter pandemin? Är lösningen att slita upp nya vanor och återgå till det gamla eller kan du hitta mer kreativa sätt att förhålla dig till de erfarenheter som vuxit fram? Vi ger fyra tips för din väg framåt.

Får jag fråga medarbetare om de är vaccinerade?

Frågan om återgång till kontoret kryper närmare för många. Men att gå till kontoret igen kan kännas ovant – och för vissa oroligt. Här är några av de vanligaste funderingarna som bubblar hos Unionens medlemmar just nu. Och hur du som chef kan tänka.

Så skapar du motivation och energi i ditt team

Det kan vara svårt att komma igång igen efter semestern. Ännu svårare kan det bli om arbetet även nu ska skötas hemifrån. Hur skapar du motivation och energi för dig själv och dina medarbetare. Vi ger dig våra bästa tips.

Behovet av kompetensutveckling är enormt

Coronapandemin har snabbat på digitaliseringen och behovet att kompetensutveckla medarbetarna är stort. Unionens chefsekonom pekar ut vad du behöver tänka på.

Två tydliga fokus krävs av ledare i kristider

I kristid behöver du både tänka kortsiktigt och långsiktigt. Vi guidar och ger dig råd för att ta dig som chef och ledare igenom den första fasen.

Ledarskap i det ”nya normala”

Ingen vet hur vår tillvaro kommer att se ut när coronakrisen är över. Vi har tagit fram råd och stöd för dig i ditt ledarskap att ta hjälp av när krisen är över.

Att leda på distans – tänk på det här!

Hur får du till en bra struktur på till exempel möten och återkoppling när du och dina medarbetare jobbar på distans?

Ditt lönesamtal - tre steg för bra förutsättningar

Synen på ålder är föråldrad

Livet börjar vid 40, brukar det sägas. Dessvärre är det också då som åldersdiskrimineringen sätter in på arbetsmarknaden.

Så rekryterar du fördomsritt - utan ålderism

Vi lever i en tid som dyrkar ungdom, men åldersnojan håller på att bli ett stort problem i vårt samhälle. Vi kan inte fortsätta ”slänga bort” kompetens på det sätt vi gör i Sverige. Det grå kapitalet måste tas på allvar.

Chef och kulturbärare

Många gånger är chefen den som sätter kulturen på arbetsplatsen. Regionchef Jeanette Forss tipsar om hur du blir en bra kulturbärare genom att ge stort mandat, släppa på kontrollen och viktigast av allt, leva som du lär.

Att leda uppåt

Är du chef och har en chef som inte är en bra förebild? Då kan du börja leda uppåt. Ledarskapskonsulten Anders Kinding ger dig råd på hur du kan leda olika chefstyper uppåt så att ni båda blir framgångsrika i arbetet.

Motivation och balans genom att leda sig själv

Att förstärka självledarskap innebär starkare arbetsplatser som också klarar av konflikter bättre. Det är mer sannolikt att medarbetarna tar tag i eventuella konflikter själva istället för att vända sig till chefen.

Anonym berättelse om kränkande särbehandling

"Du har inte förbättrats alls" - chefens ord var inte oväntade, men högg ändå till i magen. Det var lönesamtal och jag hade varit på arbetsplatsen ungefär ett år.

Individen, AI & VR i fokus

Rapport från världens största kompetensutvecklingsmässa. 13 500 deltagare från 80 nationer, samlades i fyra dagar för att lyssna till närmare 350 olika seminarier.

Stressade chefer prioriterar bort hälsan

Många chefer är så pressade att de väljer bort sin hälsa för att klara av ansvaret för medarbetarnas arbetsmiljö. Ett närvarande ledarskap är nyckeln för att förebygga ohälsa och sjukskrivningar.

Det är dyrt att strunta i jobbtrivseln

Många företag tycker att arbetsmiljöfrågor är krångliga och dyra att hantera. Men att strunta i dem kan bli riktigt kostsamt, visar forskning.

Framgångsrik konflikthantering

Annika R Malmberg sammanfattar sin chefsturné och ger dig och ditt team sina bästa tips och verktyg för undvika onödiga missförstånd.

Strukturer gör att chefer blir mobbade

Många är vana att betrakta chefen som en stark person, men huruvida chefen är stark eller inte spelar inte alltid så stor roll.

Även chefer blir mobbade

Mobbning är ett utbrett arbetsmiljöproblem på våra arbetsplatser. Det kan vara särskilt stigmatiserande att erkänna att man blir mobbad som chef.

Vad kan facket göra för en mobbad chef?

Då en chef blir mobbad blir situationen ofta komplicerad för såväl den utsatte som för facket.

6 tips! Så landar du chefsjobbet - och lyckas i rollen

Hägrar en chefskarriär? Med rätt strategi ökar chanserna att få det eftertraktade jobbet. Experterna vet hur du bör agera för att ta ett kliv uppåt, och lyckas i rollen.

Ditt chefsansvar när någon blir utbränd

Antalet medarbetare som arbetar sig sjuka växer i Sverige. Framför allt märks det bland unga högpresterande kvinnor. Men de ökar hos alla grupper av medarbetare.

Så får du talangerna att trivas och stanna

Millennials, generation Y eller kort och gott dagens unga. Men hur hantera dessa, ofta talangfulla, medarbetare?

Mellanmänsklig kontakt den nya hårdvaran

Att chefsrollen har blivit mer komplicerad och att behovet av att kompetensutveckla sig därför har blivit allt viktigare råder ingen tvekan om.

Bästa tipsen till dig som vill byta jobb

Många chefer längtar efter nytt jobb – och det finns både vinster inför bytet och fällor att undvika.

Utveckla teamets kompetens

Du kommer belönas med medarbetare som är mer engagerade, mer lojala, som stannar kvar längre på jobbet och som mer aktivt bidrar till att ni gemensamt når målen.

Unionen i chefsamarbete med Teknikkvinnor

För att kunna erbjuda våra kvinnliga chefsmedlemmar en arena för professionellt nätverkande har vi på Unionen Chef startat ett samarbete med nätverket Teknikkvinnor. Tillsammans ska vi bygga upp ett nätverk för kvinnliga chefer i den mansdominerade teknikbranschen.

Så gör du för att maxa snacket

Karin Zingmark ger i en serie artiklar för Unionen Chef sina fyra bästa tips hur man blir en bättre, mer modern chef. I den första vill hon att vi ska ”maxa snacket” och gå från att vara informativ till att bli kommunikativ.

Så bygger du tillit i en organisation

Karin Zingmark ger i en serie artiklar för Unionen Chef sina fyra bästa tips hur man blir en bättre, mer modern chef. I den andra delen pratar hon om hur man bygger tillit i en organisation

Så engagerar du medarbetarna

Karin Zingmark ger i en serie artiklar för Unionen Chef sina fyra bästa tips hur man blir en bättre, mer modern chef. I den tredje delen ger hon sina tips om hur du engagerar dina medarbetare.

Så hanterar du digital stress

Karin Zingmark ger i en serie artiklar för Unionen Chef sina fyra bästa tips hur man blir en bättre, mer modern chef. I den fjärde och sista delen ger hon sina råd kring hur du hanterar digital stress, kan ta kontroll över tekniken och din livsbalans.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg