Vem kan bli medlem och villkor

För att bli medlem i Unionen arbetar du i det privata näringslivet i någon av de branscher där Unionen organiserar sina medlemmar. Alla tjänstemän på en arbetsplats kan vara medlemmar oavsett befattning, utbildning eller lön.

Kan du bli medlem i Unionen?

Tillhör din arbetsplats Unionens  organisationsområde så har samtliga  tjänstemän  - oavsett befattning, utbildning eller lön - möjlighet att vara medlemmar i förbundet. För att bli medlem i Unionen arbetar du i det privata näringslivet i någon av de branscher där Unionen organiserar sina medlemmar. Något som skiljer Unionen från andra förbund är att vi organiserar hela arbetsplatsen. Alla  tjänstemän  - oavsett lön, position eller akademisk bakgrund - kan vara medlemmar.

Men Unionen organiserar bara tjänstemän inom privat sektor – inte byggjobbare och inte sjuksköterskor och inte heller tjänstemän som är anställda inom stat, kommun eller landsting.

Unionen organiserar bara tjänstemän inom privat sektor – inte arbetare som till exempel industriarbetare eller byggnadsarbetare. Unionen organiserar heller inte tjänstemän som är anställda av stat, region eller kommun. Inte heller tjänstemän i bank, försäkring, kyrka, vård, skola eller omsorg.

• Vanliga yrken för medlemmar - För att bli medlem arbetar du som tjänsteman, till exempel; projektledare, ingenjör, administratör, ekonom, marknadsförare, it-konsult, tekniker, chef, säljare. Det är ett urval av några av våra vanligaste yrkesgrupper - det finns många fler.
  • Några branscher där medlemmar arbetar - industri och teknik, handel, it och telekom, media och kommunikation, konsult och finans, farmaci och hälsa, bygg och fastighet, energi och miljö.

Hur gör jag för att ta reda på om jag kan vara medlem i Unionen?

Hör bland kollegorna, kanske är flera redan medlemmar i Unionen och eventuellt finns en klubb  på din arbetsplats. Ring Unionen på nummer 0770 - 870 870 så besvarar vi alla dina frågor och hjälper dig att bli medlem.

Du som har eget företag

Driver du ett eget företag utan anställda kan du bli medlem som egenföretagare.
Läs mer om medlemskap för egenföretagare och villkoren för Unionen egenföretagare.

Du som studerar

Om du studerar på universitet eller högskola och inte tidigare varit medlem i Unionen kan du bli medlem som student.

Du som är pensionär

Du som är medlem i Unionen när du går i pension kan ansöka om pensionärsmedlemskap.

Du som är arbetslös

Du kan bara bli medlem i Unionen när du arbetar i det privata näringslivet i någon av de branscher där Unionen organiserar medlemmar. Men om du söker jobb i det privata näringslivet så har vi en hel del vi kan hjälpa dig med redan nu. Kolla till exempel in våra tjänster för karriär och utveckling. Och när du fått jobb är du välkommen som medlem!

Guest membership

Guest membership is offered to anyone who has been granted a work permit to carry out work in Sweden and who is a citizen of a country outside the EU/EEA and Switzerland. More about Guest Membership

Villkor för medlemskap

Alla medlemmar omfattas av Unionens stadgar. Vi vill särskilt uppmärksamma dig på några saker som tas upp i stadgarna.

• Som ny medlem har du rätt till rådgivning på en gång och efter tre månader kan du även få möjlighet att bli företrädd vid förhandling , så länge frågan har uppstått tre månader efter det att inträdet i förbundet beviljats.
  • Du som kommer direkt från ett annat fackligt medlemskap behöver inte vänta i tre månader för att få förhandlingshjälp.
  • Uppsägningstiden för medlemskapet är generellt från och med andra månadsskiftet efter det att skriftlig ansökan om utträde har kommit till Unionen, under den tiden betalar du medlemsavgiften. Detta gäller även om du saknar anställning. Undantaget är om du övergår till ett annat fackförbund utanför Unionens organisationsområde . Då sker övergången från och med första månadsskiftet efter det att skriftlig ansökan om utträde kommit till förbundet. Studerande- och pensionärsmedlemmar som önskar utträde ur förbundet beviljas utträde med omedelbar verkan. Observera att utträde inte är möjligt om eventuella stridsåtgärder pågår inom det avtalsområde som din arbetsgivare tillhör.
  • Om det finns en klubb på arbetsplatsen så tillhör du automatiskt och obligatoriskt denna och eventuell klubbavgift ska betalas. Undantag att tillhöra klubb kan beviljas för chefer enligt vissa kriterier. Ansökan görs till Unionens medlemsregister.

Unionens inkomstförsäkring

Unionens inkomstförsäkring ingår i det yrkesverksamma medlemskapet utan extra kostnad men du behöver vara medlem i en svensk a-kassa för att kunna få ersättning från inkomstförsäkringen.

Inkomstförsäkringen omfattar dig som:

• Medlem i Unionen som anställd, chef eller egenföretagare
  • Också är med i svensk a-kassa
  • Ännu inte har fyllt 66 år

Kvalifikationstiden är 12 månader.

Allt om inkomstförsäkringen

Fem försäkringar kostnadsfritt i tre månader genom Bliwa

Alla nya yrkesverksamma medlemmar ansluts automatiskt till en gruppförsäkring hos Bliwa i samband med att medlemskapet påbörjas förutsatt att Bliwas anslutningsvillkor är uppfyllda.

Fem försäkringar kostnadsfritt - mer om erbjudandet

Medlemsavgift

Ordinarie medlemsavgift i Unionen är 235 kr/mån, för dig som  yrkesverksam . Är din inkomst under 25 000 kr/mån blir medlemsavgiften lägre. Om det finns klubb på arbetsplatsen så kan den ta ut en avgift, oftast mellan 5 och 25 kronor.

Månadsinkomst Avgift/mån
0-12 000 50 kr
12 001-15 000 100 kr
15 001-19 000 150 kr
19 001-25 000 225 kr
25 001- 235 kr

Inte medlem än?

Ordinarie medlemsavgift i Unionen är 235 kr/mån. Är din inkomst under 25 000 kr/mån blir medlemsavgiften lägre.

Minimera