Chefsmedlemmen: "Samtalet är centralt i ledarskapet"
Maria Barkhagen är en av Unionens nästan 100 000 chefsmedlemmar. Nyligen firade hon ett år som IT Core Systems Manager på Resurs Bank, med ansvar för ett tiotal medarbetare. Under hela året har hennes ledarskap handlat mycket om att bygga relationer och utveckla gruppen, så hon har lagt mycket tid på enskilda samtal och på möten.
När hon nu ser tillbaka på sitt första år kan hon konstatera att taktiken har fungerat, hon har lyckats väl med att etablera sig som ledare i gruppen.
- Första mötet handlade mest om att bara säga hej tillvarandra, säger Maria. Sedan har jag fortsatt att träffa varje medarbetare varje fredag. I början handlade samtalen mest om vad de gjorde och varför de gjorde just på det sättet de gjorde. Det handlade också om vad de tyckte inte fungerade och ja, det var mycket som inte funkade...
Maria Barkhagen
Chefsmedlem i Unionen och IT Core Systems Manager på Resurs Bank
Ju mer hon pratade och framförallt lyssnade på sina medarbetare, desto mer kom upp. Hon insåg att det fanns många gamla händelser och upplevda orättvisor som skavde i hennes arbetsgrupp.
- De hade aldrig haft någon att prata med och för mig var det så nyttigt att få en förståelse för varför saker är som de är. Att jag gillar att prata med människor och är bra på att knyta relationer har varit helt avgörande för att få med mig människor, även i den här situationen som ny i chefsrollen.
I samband med mötena har Maria haft övningar med gruppen för att utveckla relationerna.
- Vid teammöten kan jag exempelvis be alla säga något positivt om den som sitter till höger. En annan övning är att säga tre sanningar och en lögn om sig själv och så får gruppen gissa vilket alternativ som är lögnen. Sådana här övningar gör att vi lär känna varandra lite bättre och att vi får upp ögonen för de positiva egenskaperna. Medarbetarna kanske inte alltid älskar mina övningar, men de gör dem. Ibland kan jag tänka att jag liksom älskar min grupp för att de ställer upp på mina idéer.
Redan tidigt ville jag bygga gemensam kompetens i gruppen så att ingen individ var oumbärlig.
Under hela året har Maria också arbetat medvetet med att utveckla gruppens samlade kompetens där samarbeten och kompetensöverföring har varit centralt.
- Redan tidigt ville jag bygga gemensam kompetens i gruppen så att ingen individ var oumbärlig. I några fall tvingade jag en medarbetare som hade enorm kompetens i ett område att handfast dela med sig till en annan i gruppen. Jag såg till att de satt tillsammans under halvdagar och överförde kunskap. Idag kan jag se att medarbetaren som då var nybörjare i systemet idag är en riktig fena på det.
Maria gick nyligen kursen Ny som chef, som bl a Unionen arrangerar. Hon tyckte den var riktigt bra och matnyttig.
- Kursen gav mig några insikter, säger hon. Kanske först och främst att jag är på rätt väg med min grupp och att jag kan en hel del om ledarskap efter den UGL-kursen jag gick för en tid sedan, men också att jag behöver lägga mer tid på det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Med den insikten vill jag idag lägga 70% av min tid på att vara chef och ledare
Ytterligare ett par insikter som Maria lyfter från kursen är att alltid fundera över om någon annan kan göra det man gör och försöka delegera det, framförallt operativa arbetsuppgifter.
- Insikten att jag som chef ska leda istället för att göra själv var nyttig. Med den insikten vill jag idag lägga 70% av min tid på att vara chef och ledare. Som chef ska jag också fokus på framtid, medan medarbetarna i större utsträckning har fokus på nuet.
Är du chef, medlem i Unionen och vill dela med dig av din berättelse, liksom Maria i artikeln ovan? Hör då av dig till chefsmedlem@unionen.se.
Råd och stöd för dig som chef
Att vara chef innebär ansvar, befogenheter och utmaningar. Här får du användbara råd och stöd i din roll som ledare.
Om du har en ledande befattning med personal-, budget- eller verksamhetsansvar kan du bli medlem i Unionen Chef - Sveriges största fackförbund för chefer. Är du redan yrkesverksam medlem i Unionen kan du uppdatera ditt medlemskap utan att det kostar något extra.
Gav ofta stöd till chefsmedlemmar som klubbordförande
För Unionen är det arbetsplatsen som är den gemensamma nämnare för vilket fackförbund man tillhör, både för chefer och medarbetare. Styrkan är gemenskapen. Det säger Martin Johansson, Unionen andre vice ordförande.
Vid kongressen i oktober 2023 valdes Martin Johansson till andre vice ordförande i Unionen, där han nu också ingår i förbundets presidium och i förbundsstyrelsen.
Martin har varit ledamot i Unionens
förbundsstyrelse
sedan många år. Parallellt med det uppdraget har han haft uppdrag både i regionstyrelsen för Stockholm och även varit klubbordförande i SAS-klubben.
- Att ha ett
förtroendeuppdrag
i förbundet på heltid är verkligen jättekul, säger han. Mycket är samma som i mina uppdrag tidigare, men samtidigt annorlunda. I mina uppdrag i klubben handlade det mer om arbetsplatsnära frågor, samtidigt som jag hanterade övergripande frågor utifrån olika perspektiv i regionstyrelsen och i förbundsstyrelsen.
Han förklarar att skillnaden bland annat är vilka frågor som diskuteras i de olika forumen, där de i klubben diskuterade schemafrågor och lunchraster medan han nu ägnar sig att diskutera nästa års
avtalsrörelse
som sker tillsammans med andra fackförbund.
- En stor skillnad i de olika uppdragen är att presidiet behöver ta ansvar för de övergripande besluten i förbundet, något som gör att man behöver tänka till en extra gång, säger han.
Alla har ju en chef
Under sina år som
förtroendevald
i SAS-klubben hade Martin ofta chefer hos sig som behövde stöd i olika frågor.
- Många chefer är ganska utsatta, förklarar han. Det är verkligen mellanchefens dilemma att ibland känna sig klämd mellan sin chef och sina medarbetare. Alla har ju en chef.
De frågor där cheferna behövde stöd och hjälp handlade till stor del om konflikthantering och svåra samtal. När det handlade om konflikter i gruppen berättar Martin att hans tips till chefen ofta bara var att lyssna på sin medarbetare och ta reda på vad konflikten egentligen handlade om.
- I konflikter är min erfarenhet att man hittar lösningar mycket genom att bara få prata om dem, säger han.
Tipset var att vara ärlig och visa att man bryr sig
Hade chefen någon form av tuff feedback att ge till sin medarbetare så var tipset att vara ärlig och rak i kommunikationen, för att ta hand om reaktionerna i nästa steg.
- Mitt generella tips till cheferna var att visa att man bryr sig, något jag själv levde efter som
förtroendevald
.
Som
förtroendevald
fick Martin också gå in ibland och hjälpa cheferna med innebörden av arbetsrätten och kollektivavtalet.
- Jag tror det viktigaste är att förstå att cheferna inte är allvetande och att man gemensamt kan hjälpas åt så att det blir riktigt bra för alla parter på arbetsplatsen.
Delade upp stödet vid konflikt mellan chef och medarbetare
Vid några tillfällen där konflikt hade uppstått mellan chefen och medarbetare som individer behövde Unionen gå in och förhandla för både parterna.
- I de fallen delade vi upp oss, så att chef och medarbetare företräddes av varsin person från klubben. Det hände också att vi tog hjälp av personer från andra sektioner i klubben, säger Martin. Det viktiga var att både chefsmedlemmen och medlemmen som i det här fallet var medarbetare, upplevde att medlemskapet i Unionen gav dem stöd i förhandlingen.
Martin berättar att cheferna på SAS där han var
förtroendevald
bland annat uppskattade chefslinjen hos Unionens rådgivning, där de kunde få snabb hjälp i sina frågor. De var också väldigt förtjusta i de korta webbkurserna med olika teman för chefer.
- I stället för att vara borta en hel dag så kunde de gå igenom en webbkurs på en timme och få till sig nödvändig kunskap i just det området, förklarar han.
Integritet – aktuell fråga för chefer
Förutom att ge stöd i arbetsrätt och avtalsfrågor till chefer så lyfter Martin också att Unionen driver frågor inom några områden med tanke på chefsmedlemmarna. Just nu är frågan om integritet med övervakning aktuell för cheferna.
- Chefer kan ibland bli ombedda att övervaka sina medarbetare på ett sätt som de själva upplever blir kränkande, berättar Martin. Och kan cheferna då säga nej? Eller måste de övervaka sina medarbetare? Det är frågor som behöver regleras på sikt.
Ett bra samarbete mellan dig som chef och förtroendevalda lönar sig
Att det finns fackliga ombud på jobbet är bra för hela organisationen och även för dig som är chef. Arbetsplatser med fungerande och strukturerade samarbeten mellan chefer och medarbetare visar sig gång på gång ha färre konflikter och kan lägga mer energi på verksamhetens utveckling.
Som chefsmedlem har du tillgång till föreläsningar, kurser och tjänster som är särskilt framtagna för dig i din roll som chef och ledare. Dessutom har du tillgång till Unionens medlemserbjudande som helhet.