Kompetensutvecklingsavtalet – vad handlar det om egentligen?
Unionen ansvarar för ett hundratal kollektivavtal för branscher inom det privata näringslivet. I de flesta ingår ett kompetensutvecklingsavtal, medan det i några av dem istället benämns som riktlinjer. Innebörden är i stora drag densamma – att arbetsgivaren, det vill säga du som chef, har ansvar att ge dina medarbetare möjlighet att kompetensutveckla sig.
Världen förändras allt snabbare och behovet av ny kompetens ökar. Kunskap blir snabbt gammal när tekniken ger oanade möjligheter och nya affärsidéer omkullkastar gamla sanningar. Du som arbetsgivare och chef behöver säkra kompetensen, både hos dig själv och även bland dina medarbetare, för att utveckla verksamheten så att den står sig även i framtiden.
Inom kollektivavtalen ingår bl a kompetensutvecklingsavtalet, som är en överenskommelse mellan fack och arbetsgivare om ansvaret som du som chef har för att framtidssäkra dina medarbetares kompetens.
alla medarbetare både har rätt till och även eget ansvar att kontinuerligt utvecklas i arbetet
- Sammanfattningsvis innebär kompetensutvecklingsavtalet att alla medarbetare både har rätt till och även eget ansvar att kontinuerligt utvecklas i arbetet, säger Mikael Svensson som är central
ombudsman
i Unionen. Avtalet säger också att företaget ska skapa förutsättningar för det här, vilket ju innebär att du som chef har ett ansvar att ge dina medarbetare möjlighet att kompetensutveckla sig.
Identifiera företagets framtida kompetensbehov
En förutsättning för att strategiskt utveckla sin personal är att företaget vet var man vill vara om 3-5 år.
- Det är ledningsgruppens ansvar att ta fram en affärsplan som sträcker sig några år in i framtiden, säger Mikael. Ledningen på företaget behöver också ha identifierat strategiska nyckelkompetenser så att du som chef vet vilka kompetensbehov som finns i verksamheten.
Ledningen på företaget behöver också ha identifierat strategiska nyckelkompetenser
I samband med utvecklingssamtalen bör du som chef göra en grundlig kompetensinventering tillsammans med dina medarbetare. Det sker antingen enbart genom samtal – men kan också kompletteras med någon form av enkät till medarbetarna.
- Och när du som chef vet vad dina medarbetare kan idag och vilka kompetenser som företaget behöver i framtiden har du alla möjligheter att lägga upp en plan tillsammans med dina medarbetare, menar Mikael.
Kompetensutveckling kan handla om så mycket
Kompetensutvecklingsavtalet handlar generellt om olika former av
kompetensutveckling
. I exempelvis Kompetensutvecklingsavtalet i IT- & Telekomföretagen ser formuleringen ut såhär: ”Utveckling i arbetet sker genom kombinationer av insatser som berör arbetsinnehåll, arbetssätt, arbetsorganisation, teknikstöd och kompetens.”
-
Kompetensutveckling
kan ju ske i många olika former, menar Mikael. Både genom formella utbildningar, fysiska såväl som digitala.
Kompetensutveckling
kan också ske genom kunskapsöverföring mellan kollegor och genom att medarbetarna får testa nya arbetsuppgifter.
Ska finnas en mening med utbildningen
Mikael tar också upp vikten av att det ska finnas en mening med den utbildning som medarbetaren går.
- Utbildningen ska ju dels ligga i linje med företagets långsiktiga affärsidé, men även i linje med det som medarbetaren vill utveckla sig inom, förklarar han. Och ser man till att medarbetaren förbereder sig och även får arbetsuppgifter efter genomförd utbildning, som ligger i linje med de nya kunskaperna, så använder man ju verkligen insatsen på bästa sätt.
Det finns tillfällen då medarbetare själva föreslår utbildningar som du kanske inte ser nyttan med i den aktuella verksamheten, varken på kort eller längre sikt.
- Även om det är ligger utanför kompetensutvecklingsavtalet så är ändå en rekommendation att stödja utveckling hos individen, kunskap kan komma till nytta i framtiden ändå, menar han. Det ligger både i arbetsgivarens och i den enskilda medarbetarens intresse att kunna utföra och utveckla sitt arbete även i framtiden. Att stödja och stimulera utveckling är en framgångsfaktor i dagens och morgondagens arbetsliv.
"Ett eget årshjul gör ledarskapet enklare"
Snart är det dags för dig som chef att boka in dina medarbetare på utvecklingssamtal. Men vad ska man tänka på? Jenny Johansson, chefsombudsman i region Dalarna ger några tips.
Världen förändras snabbt och behovet av ny kompetens ökar. Se till att stärka kompetensen bland dina medarbetare (även din egen), för att utveckla verksamheten så att den står sig även i framtiden.
Gav ofta stöd till chefsmedlemmar som klubbordförande
För Unionen är det arbetsplatsen som är den gemensamma nämnare för vilket fackförbund man tillhör, både för chefer och medarbetare. Styrkan är gemenskapen. Det säger Martin Johansson, Unionen andre vice ordförande.
Vid kongressen i oktober 2023 valdes Martin Johansson till andre vice ordförande i Unionen, där han nu också ingår i förbundets presidium och i förbundsstyrelsen.
Martin har varit ledamot i Unionens
förbundsstyrelse
sedan många år. Parallellt med det uppdraget har han haft uppdrag både i regionstyrelsen för Stockholm och även varit klubbordförande i SAS-klubben.
- Att ha ett
förtroendeuppdrag
i förbundet på heltid är verkligen jättekul, säger han. Mycket är samma som i mina uppdrag tidigare, men samtidigt annorlunda. I mina uppdrag i klubben handlade det mer om arbetsplatsnära frågor, samtidigt som jag hanterade övergripande frågor utifrån olika perspektiv i regionstyrelsen och i förbundsstyrelsen.
Han förklarar att skillnaden bland annat är vilka frågor som diskuteras i de olika forumen, där de i klubben diskuterade schemafrågor och lunchraster medan han nu ägnar sig att diskutera nästa års
avtalsrörelse
som sker tillsammans med andra fackförbund.
- En stor skillnad i de olika uppdragen är att presidiet behöver ta ansvar för de övergripande besluten i förbundet, något som gör att man behöver tänka till en extra gång, säger han.
Alla har ju en chef
Under sina år som
förtroendevald
i SAS-klubben hade Martin ofta chefer hos sig som behövde stöd i olika frågor.
- Många chefer är ganska utsatta, förklarar han. Det är verkligen mellanchefens dilemma att ibland känna sig klämd mellan sin chef och sina medarbetare. Alla har ju en chef.
De frågor där cheferna behövde stöd och hjälp handlade till stor del om konflikthantering och svåra samtal. När det handlade om konflikter i gruppen berättar Martin att hans tips till chefen ofta bara var att lyssna på sin medarbetare och ta reda på vad konflikten egentligen handlade om.
- I konflikter är min erfarenhet att man hittar lösningar mycket genom att bara få prata om dem, säger han.
Tipset var att vara ärlig och visa att man bryr sig
Hade chefen någon form av tuff feedback att ge till sin medarbetare så var tipset att vara ärlig och rak i kommunikationen, för att ta hand om reaktionerna i nästa steg.
- Mitt generella tips till cheferna var att visa att man bryr sig, något jag själv levde efter som
förtroendevald
.
Som
förtroendevald
fick Martin också gå in ibland och hjälpa cheferna med innebörden av arbetsrätten och kollektivavtalet.
- Jag tror det viktigaste är att förstå att cheferna inte är allvetande och att man gemensamt kan hjälpas åt så att det blir riktigt bra för alla parter på arbetsplatsen.
Delade upp stödet vid konflikt mellan chef och medarbetare
Vid några tillfällen där konflikt hade uppstått mellan chefen och medarbetare som individer behövde Unionen gå in och förhandla för både parterna.
- I de fallen delade vi upp oss, så att chef och medarbetare företräddes av varsin person från klubben. Det hände också att vi tog hjälp av personer från andra sektioner i klubben, säger Martin. Det viktiga var att både chefsmedlemmen och medlemmen som i det här fallet var medarbetare, upplevde att medlemskapet i Unionen gav dem stöd i förhandlingen.
Martin berättar att cheferna på SAS där han var
förtroendevald
bland annat uppskattade chefslinjen hos Unionens rådgivning, där de kunde få snabb hjälp i sina frågor. De var också väldigt förtjusta i de korta webbkurserna med olika teman för chefer.
- I stället för att vara borta en hel dag så kunde de gå igenom en webbkurs på en timme och få till sig nödvändig kunskap i just det området, förklarar han.
Integritet – aktuell fråga för chefer
Förutom att ge stöd i arbetsrätt och avtalsfrågor till chefer så lyfter Martin också att Unionen driver frågor inom några områden med tanke på chefsmedlemmarna. Just nu är frågan om integritet med övervakning aktuell för cheferna.
- Chefer kan ibland bli ombedda att övervaka sina medarbetare på ett sätt som de själva upplever blir kränkande, berättar Martin. Och kan cheferna då säga nej? Eller måste de övervaka sina medarbetare? Det är frågor som behöver regleras på sikt.
Ett bra samarbete mellan dig som chef och förtroendevalda lönar sig
Att det finns fackliga ombud på jobbet är bra för hela organisationen och även för dig som är chef. Arbetsplatser med fungerande och strukturerade samarbeten mellan chefer och medarbetare visar sig gång på gång ha färre konflikter och kan lägga mer energi på verksamhetens utveckling.
Som chefsmedlem har du tillgång till föreläsningar, kurser och tjänster som är särskilt framtagna för dig i din roll som chef och ledare. Dessutom har du tillgång till Unionens medlemserbjudande som helhet.