Medlemsavgift

Som medlem betalar du medlemsavgift i relation till din inkomst. Som ny medlem baseras medlemsavgiften på aktuell inkomst vid inträdet.

Första 3 månaderna gratis

Vad kostar medlemskapet för dig som yrkesverksam?

Unionen är fackförbundet för alla tjänstemän i det privata arbetslivet. Många av oss är till exempel projektledare, ingenjörer, administratörer, ekonomer, kommunikatörer, IT-konsulter eller säljare.

Chefer, egenföretagare och studenter kan också vara med i Unionen. Om du däremot arbetar i stat eller kommun - eller om du inte är tjänsteman - så ska du vara med i ett annat fackförbund. Läs mer på vem kan bli medlem och villkor.

Unionen bjuder nya medlemmar på avgiften i 3 månader

Inkomstförsäkring ingår i medlemskapet - utan extra kostnad

Medlemsavgift för studenter

• 100 kr för hela studietiden
    Studentmedlemskapet är för dig som studerar på högskola eller universitet och inte tidigare varit yrkesverksam medlem i Unionen. Som studentmedlem betalar du 100 kronor för ett medlemskap som gäller hela studietiden, oavsett hur länge du väljer att studera.
  • 100 kr hela första året efter att ha varit studentmedlem
    Som tidigare studentmedlem har du kraftigt reducerad avgift första året som yrkesverksam medlem och betalar bara 100 kronor för dina första 12 månader.

Medlemsavgift för egenföretagare

Som medlem i Unionen Egenföretagare betalar du två avgifter, en förbundsavgift och en serviceavgift. Förbundsavgiften betalas av dig personligen och serviceavgiften betalas av företaget: Medlemsavgift för egenföretagare.

Tillfälligt sänkt avgift

Om din inkomst tillfälligt minskar kan din medlemsavgift sänkas under denna tid. För att få nedsatt avgift krävs att din sammanlagda inkomst i minst 3 månader är lägre än den inkomst vi grundat din ordinarie avgift på.

Om du börjar studera
Om du är yrkesverksam medlem och börjar studera mer än 50% kan du behålla ditt vanliga yrkesverksamma medlemskap. Du får då studerandestatus och behåller alla dina förmåner. Du anmäler själv din sysselsättning genom att höra av dig till oss. Beroende på din inkomst kan du eventuellt få lägre avgift under tiden du studerar. Läs mer och ansök om tillfälligt sänkt avgift.