Mellanchefer emellan

Det här är podden för dig som är mellanchef, har en mellanchef, har anställt en eller på annat sätt har med en mellanchef att göra. Här älskar vi mellanchefen!

Lyssna på podden här!
Kaffekopp och skrivblock

Att vara mellanchef är alltid aktuellt

Här hittar du poddavsnitt och artiklar om bland annat mellanchefens behov av ett bollplank, vad som händer med jämställdheten i techbranschen, värderingsstyrt ledarskap och om mellanchefens framtid.

Med poddvärden Karin Adelsköld och Unionens experter blir det spännande diskussioner som leder oss från klarhet till klarhet med olika gäster och dilemman. Hoppas du vill lyssna!

Avsnitt #14

Hantera konflikter på jobbet

Konflikterna ökar i arbetslivet, och hamnar ofta i knät på mellanchefen att lösa. Interimschefen Louise Lind har många gånger fått lov att reda ut gamla surdegar. Ibland blir Unionens ombudsman Anna Ekergren inkallad för att medla. I reportaget berättar mellanchefen ”Aram” hur han gav upp, konflikterna blev för tuffa.

Chefsliv: "Sätt ramar!"

Ju otydligare ledarskap, desto fler konflikterna, säger Anna Ekergren, ombudsman på Unionen. Att lyssna, vara närvarande och rak i sin kommunikation är viktiga redskap när det gäller att hantera konflikter, anser hon.

”Det finns mycket lärande i konflikter”

Se till att ha verktyg för att hantera när konflikter uppstår i en grupp, för att minimera såväl ekonomiska förluster som emotionella skador. Och ta hjälp och stöd när det känns tufft. Det säger ledarskapsexperten Louise Lind, som ägnat en stor del av sitt yrkesliv åt konflikter.

Avsnitt #13

Rätt kompetens i högre förändringstakt

Att arbetsgruppen har rätt kompetens blir allt viktigare när förändringstakten ökar. Men hur skapar chefen en lärandekultur? Om det pratar Jean Hedayat, Sverigechef för Linkedin och Katarina Lundahl, chefsekonom på Unionen. I reportaget berättar Henrik Fontin om hur han som HR-chef på DN drev en kompetensväxling inför digitaliseringen.

”Få medarbetarna att ta ansvar för sin kompetensutveckling”

Du kan inte tvinga en medarbetare att vilja kompetensutvecklas. Men genom att skapa en arbetsmiljö där medarbetarna känner sig trygga och trivs, kan du inspirera dem till att vilja växa. Och på så sätt kan ni klara kompetensutvecklingen. Det menar Jean Hedayat, Sverigechef på Linkedin.

”Det är på arbetsplatsen kompetensutvecklingen sker”

Söker du medarbetare med framtidens kompetens? Det är inte säkert att du behöver dra igång en omfattande rekryteringskampanj, du kanske redan har dem i ditt team. ”Det kan finnas medarbetare som kan sådant som de inte jobbar med i dag, som de kanske skulle kunna jobba med”, säger Unionens chefsekonom Katarina Lundahl.

Avsnitt #12

Vem vill bli mellanchef?

Bland unga talanger sjunker intresset för att ta chefsuppdrag, enligt studier från bland annat Universum. Positionen som mellanchef, som ofta är helt central i en organisation, dras med ett envist gammalt trist rykte och dessutom höga stressnivåer – inget som lockar dagens unga. Vad behöver förändras för att framtidens ledare ska vilja ta de viktiga uppdragen? I studion: Claes Peyron, Nordenchef Universum och Roger Höög, chefsombudsman Unionen region Göteborg. Programledare: Karin Adelsköld.

”Vi behöver prata mer om ledarskapets syfte”

Medan ledarskapet har moderniserats lever den gamla bilden av chefskapet kvar som många unga ärvt av sina föräldrar, som innefattar stress, tråkiga möten, pappersarbete och konflikter.

”Så attraherar vi framtidens ledare”

Om färre unga intresserar sig för en chefsroll kan vi få problem att ersätta dem. Därför har Unionen en viktig uppgift, att göra vad vi kan för att lyfta det positiva med chefsrollen.

Avsnitt #11

Att leda värderingsbaserat eller tvärs emot…

Kan man leda värderingsbaserat om man vantrivs i företagskulturen? Vi får höra en anonym mellanchef berätta hur hen tvingades gå tvärs emot sina värderingar i sitt ledarskap på det hypade multinationella företaget. I studion: Sidas HR- och kommunikationschef Julia Norinder och Unionens arbetsmiljöexpert Annika Hedbrant. Programledare: Karin Adelsköld.

”Om vi får bidra till något större upplever vi mening”

”Det handlar om att fråga, varför finns vi till, vad kan vi tillföra som är viktigt och unikt, i vår tid, för att det ska vara meningsfullt?”, säger Julia Norinder, som skrivit boken Värderingsbaserat ledarskap.

”Arbetsmiljö och värderingar hänger ihop”

”Det är inte värderingarna i sig som skapat problem, utan bristen på systematiskt arbetsmiljöarbete och förutsättningar för att leva upp till värderingarna”, säger Unionen arbetsmiljöexpert Annika Hedbrant.

Avsnitt #10

Techbranschen - innovativ och ändå så gammalmodig

Kvinnliga chefer rekryterar mer jämställt, men räcker det för att bryta mansdominansen i branschen? Vi går på Women in tech-konferens och träffar konsulten Paulina Modlitba, som resonerar kring varför förändringen går så långsamt. I studion: Åsa Broberg, utvecklingschef på Ica-gruppen och Unionens jämställdhetsexpert Peter Tai Christensen. Programledare: Karin Adelsköld.

"Det viktigaste är att hela tiden synliggöra problematiken"

Unionen Peter Tai Christensen har arbetat med jämställdhetsfrågan i tjugo års tid. ”Det krävs särskilda åtgärder för att ta nästa stora kliv”, säger han.

”Alla kommer vilja veta hur ni jobbar med jämställdhet”

Åsa Broberg är övertygad om att det är i en organisationskultur som arbetet med jämställdhet börjar. Jobbar man aktivt med jämställdhet och inkludering, ger det resultat.

Missa inte nästa avsnitt!

Mellanchefer emellan INstagram

Du som har ett konto på Instagram - följ podden där så påminner vi dig när det finns ett nytt avsnitt att lyssna på. Där kan du också kommentera och ställa frågor till poddens medverkande och få dina frågor besvarade från våra sakkunniga. Eller läsa andras frågor och svar. Och tipsa om frågeställningar du skulle vilja att vi tog upp i kommande avsnitt! @mellanchefer_emellan