Mellanchefer emellan

Det här är podden för dig som är mellanchef, har en mellanchef, har anställt en eller på annat sätt har med en mellanchef att göra. Här älskar vi mellanchefen!

Lyssna på podden här!
grönt skrivbord

Andra säsongen...

De första 6 avsnitten spelades in i mitten av mars då Corona-pandemin var på väg in i Sverige och det ännu  var oklart vilka konsekvenser som skulle följa.
Med det sagt, att vara mellanchef är alltid aktuellt.

Under våren och hösten 2020 lanserar vi 8 nya avsnitt där vi kommer prata om mellanchefens behov av ett bollplank, vad som händer med jämställdheten i techbranschen, värderingsstyrt ledarskap och om mellanchefens framtid. Hur kan vi attrahera unga talanger att bli intresserade av mellanchefens viktiga roll?

Vår poddvärd Karin Adelsköld är fortsatt med oss och tillsammans med Unionens experter blir det spännande diskussioner som leder oss från klarhet till klarhet med nya gäster och dilemman varje vecka. Hoppas du vill lyssna!

Avsnitt #12

Vem vill bli mellanchef?

Bland unga talanger sjunker intresset för att ta chefsuppdrag, enligt studier från bland annat Universum. Positionen som mellanchef, som ofta är helt central i en organisation, dras med ett envist gammalt trist rykte och dessutom höga stressnivåer – inget som lockar dagens unga. Vad behöver förändras för att framtidens ledare ska vilja ta de viktiga uppdragen? I studion: Claes Peyron, Nordenchef Universum och Roger Höög, chefsombudsman Unionen region Göteborg. Programledare: Karin Adelsköld.

”Vi behöver prata mer om ledarskapets syfte”

Medan ledarskapet har moderniserats lever den gamla bilden av chefskapet kvar som många unga ärvt av sina föräldrar, som innefattar stress, tråkiga möten, pappersarbete och konflikter.

”Vi kommer inte att bli chefslösa”

Om färre unga intresserar sig för en chefsroll kan vi få problem att ersätta dem. Därför har Unionen en viktig uppgift, att göra vad vi kan för att lyfta det positiva med chefsrollen.

Avsnitt #11

Att leda värderingsbaserat eller tvärs emot…

Kan man leda värderingsbaserat om man vantrivs i företagskulturen? Vi får höra en anonym mellanchef berätta hur hen tvingades gå tvärs emot sina värderingar i sitt ledarskap på det hypade multinationella företaget. I studion: Sidas HR- och kommunikationschef Julia Norinder och Unionens arbetsmiljöexpert Annika Hedbrant. Programledare: Karin Adelsköld.

”Om vi får bidra till något större upplever vi mening”

”Det handlar om att fråga, varför finns vi till, vad kan vi tillföra som är viktigt och unikt, i vår tid, för att det ska vara meningsfullt?”, säger Julia Norinder, som skrivit boken Värderingsbaserat ledarskap.

”Arbetsmiljö och värderingar hänger ihop”

”Det är inte värderingarna i sig som skapat problem, utan bristen på systematiskt arbetsmiljöarbete och förutsättningar för att leva upp till värderingarna”, säger Unionen arbetsmiljöexpert Annika Hedbrant.

Avsnitt #10

Techbranschen - innovativ och ändå så gammelmodig

Kvinnliga chefer rekryterar mer jämställt, men räcker det för att bryta mansdominansen i branschen? Vi går på Women in tech-konferens och träffar konsulten Paulina Modlitba, som resonerar kring varför förändringen går så långsamt. I studion: Åsa Broberg, utvecklingschef på Ica-gruppen och Unionens jämställdhetsexpert Peter Tai Christensen. Programledare: Karin Adelsköld.

Ska målen uppnås måste vi kunna prata om det

Unionen Peter Tai Christensen har arbetat med jämställdhetsfrågan i tjugo års tid. ”Det krävs särskilda åtgärder för att ta nästa stora kliv”, säger han.

”Diskussionerna får inte ske i låst rum”

Åsa Broberg är övertygad om att det är i en organisationskultur som arbetet med jämställdhet börjar. Jobbar man aktivt med jämställdhet och inkludering, ger det resultat.

Vårens första avsnitt - #9

Var finns mellanchefens bollplank?

Är ensamhet en del av uppdraget som mellanchef? Det finns de som menar det. Miyako Soeda Thornton, Senior Advisor Curamado, berättar om hur hon kom till insikt om var man kan söka oväntat stöd.

I studion: Ex-mediachefen Lars Weiss och Robert Boronkay, ansvarig för Unionens skräddarsydda medlemskap för chefer. Programledare: Karin Adelsköld.

”Du kommer att känna dig ensam och övergiven i beslutsfattandet”

I mitten av 1970-talet fick Lars Weiss sin första roll som chef. Under sig fick han ett tiotal medarbetare som alla tidigare varit hans arbetskamrater. Här ställdes Lars Weiss, inför alla klassiska mellanschefsproblem.

”Flera huvuden tänker bättre än ett”

Jag började tvivla på om jag uppfattat situationen på rätt sätt, om jag hade satt gränsen för snävt. När jag berättade om situationen för min mentor kunde han bekräfta mina tankar, att jag tänkt rätt.

Missa inte nästa avsnitt!

Mellanchefer emellan INstagram

Du som har ett konto på Instagram - följ podden där så påminner vi dig när det finns ett nytt avsnitt att lyssna på. Där kan du också kommentera och ställa frågor till poddens medverkande och få dina frågor besvarade från våra sakkunniga. Eller läsa andras frågor och svar. Och tipsa om frågeställningar du skulle vilja att vi tog upp i kommande avsnitt! @mellanchefer_emellan