Livförsäkring för arbetslösa

Som arbetslös står du ofta utan annat dödsfallsskydd än den lagstadgade omställningspensionen. I medlemskapet i Unionen ingår därför en livförsäkring vid arbetslöshet. Den innebär att arbetslösa medlemmar som inte längre omfattas av efterskyddet i tjänstegrupplivförsäkringen TGL, eller aldrig omfattats av någon, får ett skydd som motsvarar TGL.

Den livförsäkring du eventuellt haft via din arbetsgivare slutar att gälla när du blir arbetslös. Den omställningspension de efterlevande får från det lagstadgade pensionssystemet är ofta inte tillräcklig. Unionens livförsäkring innebär en trygghet för dina efterlevande.

Beroende på den avlidnes ålder får de efterlevande upp till 6 prisbasbelopp i ersättning vid dödsfall. Finns det efterlevande barn under 20 år får de beroende på ålder upp till 2 prisbasbelopp.

Uppfyller du villkoren omfattas du med automatik av försäkringen och behöver inte betala något extra utöver medlemsavgiften till Unionen. Det viktiga är att du anmäler till Unionen om du blir arbetslös.

Har du några frågor eller vill du beställa en ansökningsblankett för ersättning i samband med dödsfall, kontakta Unionen Medlemsförsäkring AB på 0771-27 28 00.

Villkor för att omfattas av Unionens livförsäkring för arbetslösa

Som medlem i Unionen blir du automatiskt försäkrad om du:

• är yrkesverksam medlem* eller medlem som Egenföretagare
  • har fyllt 18 år, försäkringen gäller därefter till och med utgången av den månad du fyller 65 år eller till avtalad lägre pensionsålder
  • är heltidsarbetslös, eller sjuk alternativt föräldraledig om sjukskrivningen eller föräldraledigheten föregåtts av heltidsarbetslöshet
  • har anmält arbetslösheten till Unionen
  • var fullt arbetsför då arbetslösheten inträffade, om du ej var fullt arbetsför när arbetslösheten inträffade omfattas du dock av försäkringen från och med den tidpunkt då du återfår full arbetsförhet
  • inte omfattas av en Tjänstegrupplivförsäkring

Hur stor är ersättningen?

Om du uppfyller villkoren för att vara försäkrad och avlider betalas ersättning ut enligt följande:

Har du vid dödsfallet fyllt

Antal prisbasbelopp

18 - 54 år 6
55 år 5,5
56 år 5
57 år 4,5
58 år 4
59 år 3,5
60 år 3
61 år 2,5
62 år 2
63 år 1,5
64 år, till och med utgången av den månad du fyller 65 år. 1

Till vem utbetalas ersättningen?

Förmånstagare är den som erhåller ersättningen och är i nedan angiven ordning:

1. maka/make/registrerad partner/sambo
  2. barn
  3. föräldrar eller, om någon av dem är avliden, den efterlevande förälder

Barntillägg

Efterlämnar du vid dödsfallet barn som ej har fyllt 20 år, betalas under förutsättning att du uppfyller villkoren ett tillägg ut för varje sådant barn.

Barnets ålder vid dödsfallet

Antal prisbasbelopp

Ej fyllt 17 år 2
Fyllt 17 men ej19 år 1,5
Fyllt 19 men ej 20 år 1

Unionens livförsäkring för arbetslösa är ett samarbete mellan Unionens Medlemsförsäkring AB (organisationsnummer 516401-6791) och Bliwa livförsäkring, ömsesidigt (organisationsnummer 502006-6329).