Arbetsskada
En arbetsskada kan vara både fysiska eller psykiska besvär som du drabbats av på ditt arbete.
En arbetsskada kan vara både fysiska eller psykiska besvär som du drabbats av på ditt arbete.
En arbetsskada är en sjukdom eller skada som du drabbats av på ditt arbete. Både fysiska och psykiska besvär du fått av ditt arbete genom olycksfall eller skadlig exponering kan klassas som arbetsskada. Som olycksfall räknas både arbetsplatsolyckor och olyckor vid färd till och från arbetet.
Det är viktigt att du och din arbetsgivare anmäler din arbetsskada. Alla skador ska anmälas oavsett om de lett till sjukfrånvaro eller inte. Anmälan är viktig för både din egen eventuella rätt till ersättning och för att förbättra arbetsmiljön och förhindra att andra drabbas.
Som arbetsskada räknas en personskada som uppkommit genom olycksfall i arbetet (arbetsplatsolycka), färdolycksfall (olycksfall till eller från arbetet), arbetssjukdom (skadlig inverkan i arbetet) och smitta (i vissa fall).
Helgfri vardag 09.00-17.00
För att få rådgivning behöver du vara medlem i Unionen. Om det finns fackliga ombud på din arbetsplats kan du fråga dem.
På våra Råd & stöd sidor finns svar på många frågor om arbetsliv och anställning
Skriv till Unionen
Använd vårt kontaktformulär för att skicka ett mejl till Unionen.
Unionens a-kassa
Kontakta Unionens a-kassa på 0770-77 77 88 eller genom a-kassans sajt.
För dig som är arbetsgivare
Vid förfrågan om yttrande för arbetstillstånd, använd kontaktformuläret.