Se över dina försäkringar som egenföretagare

Hur ditt försäkringsskydd ser ut beror på flera olika faktorer. Som egenföretagare har du ett större eget ansvar att se över dina försäkringar för ditt arbetsliv och för din pension än om du är anställd på ett företag med kollektivavtal.

Utgå från din situation och skyddet du vill ha

När du driver eget företag behöver du själv ta ansvar för ditt försäkringsskydd – antingen helt eller delvis. Det viktiga är att du ser över ditt behov och utgår från just din situation när du gör dina val. Vilka försäkringar som är relevanta för dig beror på hur det ser ut för dig, din familj, ditt företag och vad du vill ha för skydd om något händer. Exempelvis behöver du fundera på vad du vill ha för skydd om du blir sjuk, arbetslös eller om du skulle hamna i en tvist.

Försäkringsskyddet kan påverkas av din inkomst

Din inkomst påverkar avsättningen till din allmänna pension och är även grunden för exempelvis eventuell sjukpenning och föräldrapenning. Lönen eller den deklarerade inkomsten påverkar även eventuell arbetslöshetsersättning.

Det generella rådet är att ta ut lön (för dig med aktiebolag) eller deklarera inkomst (för dig med enskild firma) upp till inkomsttaken för de lagstadgade försäkringarna, om det är möjligt för dig.

Vikten av att ta ut lön som egenföretagare och aktuella inkomsttak

Fler delar att se över för dig som egenföretagare

Utöver det skydd som du kan få via de lagstadgade försäkringarna – som påverkas av din inkomst – behöver du som är egenföretagare själv se över, bestämma och eventuellt teckna de försäkringar som du vill och behöver ha.

1. Ta reda på hur din företagsform påverkar dina möjligheter till trygghet

Det finns för- och nackdelar med att driva företaget som aktiebolag respektive enskild firma. Ett aktiebolag kräver ett insatskapital för att starta, men det ger den stora tryggheten att det finns en uppdelning mellan företagets ekonomi och den privata ekonomin, till skillnad från enskild firma där du är personligt ansvarig för företaget. Däremot kan du som har enskild firma själv välja en karensdag istället för sju dagar hos Försäkringskassan (mer information om det i punkt 2). För dig med aktiebolag får du ersättning från Försäkringskassan först efter 14 dagar (ditt egna företag ska i praktiken stå för din sjuklön de två första veckorna).
    Mer om sjukpenning för dig som egenföretagare
  2. Välj en karensdag i sjukförsäkringen om du har enskild firma

Om du driver enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag kan du som inte har fyllt 55 år välja en karensdag (istället för sju som är förifyllt) i sjukförsäkringen och därmed påverka så att du kan få sjukpenning redan från andra sjukdagen. Färre karensdagar innebär bara en något högre kostnad för sociala avgifter. Du behöver då aktivt välja antalet karensdagar hos Försäkringskassan
  3. Teckna företagsförsäkring innan du skriver avtal

Se till att du har en ansvarsförsäkring (ingår i småföretagarförsäkring eller så kan du ha det via en branschförening) innan du tecknar avtal med dina kunder och leverantörer. Skulle det exempelvis uppstå en tvist gällande något av de avtalen så omfattas du annars normalt inte av det försäkringsskyddet om du tecknade försäkringen efter att avtalen skrevs. Som medlem i Unionen Egenföretagare får du rabatt på småföretagarförsäkring via Folksam
  4. Se till att ha bra och korrekta avtal

En av de bästa försäkringarna för dig som egenföretagare är bra och korrekta avtal.
    Skriv korrekta avtal som egenföretagare
  5. Tänk på att gemensamt bolag kan påverka eventuell a-kassa

Samarbeta gärna med andra, men gör det genom ditt egna bolag. Om du skulle behöva ansöka om arbetslöshetsersättning via a-kassa och  inkomstförsäkring  kan det bli problem om du driver ett bolag gemensamt med en delägare som inte vill lägga ner företaget eller lägga det vilande (vilket normalt krävs för att du ska kunna få arbetslöshetsersättning utbetald).
    Så fungerar a-kassa och inkomstförsäkring för egenföretagare
  6. Glöm inte pensionen

Kom ihåg att se över din pension och ditt behov av eventuellt pensionssparande.
    Mer om att spara till pension som egenföretagare

Egenföretagare med en extra anställning?

Se över vilket eventuellt försäkringsskydd du har i din anställning. Om du omfattas av kollektivavtal omfattas du automatiskt av flera försäkringar. Stäm därefter av ditt behov av försäkringar för dig och ditt företag.
Fler råd till dig som kombinerar eget företag med en anställning

Gruppförsäkring eller individuell försäkring?

Om du har behov av att teckna extra försäkringar kan du teckna de som gruppförsäkringar eller individuella försäkringar. En gruppförsäkring innebär att en grupp har förhandlat fram förmånliga villkor för de behov den specifika gruppen har. Exempelvis har Unionen förhandlat fram olika gruppförsäkringar med förmånliga villkor och premier för dig som medlem, som du kan teckna förmånligt genom medlemskapet.

Individuella försäkringar tecknar du direkt med ett försäkringsbolag. Samlar du flera försäkringar hos ett försäkringsbolag kan du i vissa fall få rabatt. Försäkringarna prissätts annars utifrån en rad olika parametrar.