Olycksfall eller personskada

Om du råkar ut för olycksfall med personskada kan olika försäkringar gälla. De beror på var och när skadan sker och om din arbetsgivare har kollektivavtal.

Vad som gäller beror bland annat på om skadan sker på arbetet eller på fritiden och om din arbetsgivare har kollektivavtal eller inte.

Olycksfall på arbetet

Ett olycksfall på arbetet kan efter att det anmälts och utretts komma att klassas som arbetsskada. Den lagstadgade försäkringen gäller då, men om din arbetsgivare har kollektivavtal gäller även Trygghetsförsäkring vid arbetsskada, TFA .

Ersättningskollen visar både lagstadgad och kollektivavtalad ersättning vid sjukdom eller arbetsskada. Med hjälp av Ersättningskollen kan du få en ungefärlig överblick över hur mycket pengar du kan få om du blir sjuk eller råkar ut för ett olycksfall.

Olycksfall under arbetslöshet

Om du skulle råka ut för olycksfall under en period när du är arbetslös är du inte försäkrad via någon arbetsgivare. Då får du själv se till att du har egen olycksfallsförsäkring som gäller dygnet runt. I samband med att anställningen upphör kan du som medlem se till att ha försäkringsskydd genom Unionens gruppförsäkringar hos Bliwa

Olycksfall på fritiden

För din fritid kan du själv se till att ha försäkringsskydd genom Unionens gruppförsäkringar hos Bliwa.