Vad innebär korttidsarbete med statligt stöd?

Med korttidsarbete med statligt stöd kan arbetstagaren gå ned i arbetstid och ändå få ut en stor del av den ordinarie lönen. Här kan du läsa mer om vad detta kan innebära.

Korttidsarbete är en överenskommelse mellan fack och arbetsgivare om att anställda under en begränsad tid ska kunna gå ner i arbetstid och lön med anledning av en ekonomisk kris.

Ett av regeringens åtgärdspaket med anledning av coronavirusets konsekvenser är att införa korttidsarbete med statligt stöd (ofta även kallat korttidspermittering). Det innebär att en arbetsgivare, efter godkännande från Tillväxtverket, kan få stöd från staten för att införa korttidsarbete av anställda.

Korttidsarbete med statligt stöd infördes i mars 2020. Stödets omfattning har sedan införandet förändrats vid flera tillfällen.

För 1 december 2020 - 30  juni 2021 gäller följande nivåer:

Steg

Arbetstidsminskning

Lönereduktion enligt ordinarie regler

Lönereduktion 201201–210630

4 80%   12%

Statligt stöd för del av lönekostnad utgår för lönenivå upp till den nivå som regeringen fastställer. Denna är för 2021 44.000 kr/mån.

Saknar din arbetsgivare kollektivavtal?

Även arbetsplatser som saknar kollektivavtal kan omfattas av korttidsarbete med statligt stöd. Vissa andra förutsättningar gäller dock. Se vad som är extra viktigt att du som anställd behöver undersöka och ta ställning till om din arbetsgivare saknar kollektivavtal.

Villkor för korttidsarbete med statligt stöd

Arbetstid

Lön och ersättning

Här kan du räkna ut vad effekten i lönekuvertet blir när du har korttidsarbete med statligt stöd. Observera att uträkningen gäller din månadslön utan eventuell  löneväxling övertidsersättning  och dylikt.

Föräldraledighet, sjukskrivning och deltidsarbete

Vård av barn

Semester

Inför sommaren ställer många medlemmar frågor kring korttidsarbete och semester samt uppsägning och semester. Vi har samlat de vanligaste frågorna här