Avtal 2023

Arbetet med avtalsrörelsen är i full gång. Merparten av Unionens cirka 80 kollektivavtal ska omförhandlas under 2023.

Bild mobil webbenkät tryck till

Förhandlingar om nya avtal 2023

När kollektivavtalen - som till stora delar styr dina anställningsvillkor - ska omförhandlas med arbetsgivarna så kallas det avtalsrörelse . Unionen tecknar över 80 kollektivavtal med unika och anpassade villkor för olika branscher i arbetslivet.

Avtalsnyheter

2022-11-25
Samtliga fem förbund i Facken inom industrin - däribland Unionen - har på fredagen gemensamt beslutat att anta det förslag till avtalspolitisk plattform som presenterades den 31 oktober.
2022-10-31
Uppväxlad löneökningstakt, avsättningar till deltidspension/flexpension och en särskild satsning på höjning av avtalens lägstalöner. Det är Facken inom industrins gemensamma krav inför avtalsrörelsen 2023
2022-10-31
Unionen har alltid i uppgift att förhandla fram bästa möjliga avtal och löneökningsnivå för dig som medlem över tid, så även i detta läge med stora osäkerheter i omvärlden och en ekonomiskt svår situation med hög inflation. Vi förklarar varför mest inte alltid är bäst.
Alla avtalsnyheter

Löneökningskrav på 4,4% - vad händer nu i avtalsrörelsen?

Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt och biträdande chefsekonom Tobias Brännemo om de gemensamma kraven från Facken inom industrin och vad som väntar nu.

"Märket" i avtalsrörelsen påverkar din löneökning

När fackförbund och arbetsgivare ska komma överens om nya löner är det den internationellt konkurrensutsatta industrin som är först ut. Den nivån på löneökningar som parterna enas om i industrin sätter märket för övriga branscher att hålla sig till.

Avtalsrörelsens fyra faser

Förenklat består avtalsrörelsen av fyra olika faser i arbetet med att få fram nya  kollektivavtal :

Läs mer och se några filmer om:

Därför gillar du den svenska modellen

Den svenska modellen är lösningen som bidragit till färre strejker i Sverige (än resten av världen) och riktigt bra reallöneökningar för medlemmarna. För att nämna två saker.

Därför älskar du kollektivavtal

När det gäller villkor för löner och förmåner på jobbet är det skönt att ha med sig kraften från alla medlemmar i Unionen för att komma överens med arbetsgivaren, eller hur? Lär dig mer om varför du gillar kollektivavtal.

E-kurs: Koll på avtalsrörelsen

E-kursen ger dig mer kunskap om avtalsrörelsen och hur kollektivavtalen omförhandlas i Unionen. Filmer, fakta och frågor blandas med utmaningar som du får lösa i ett interaktivt upplägg.

Stödmaterial om avtal 2023

Ta chansen att på arbetsplatsen informera om hur avtalsrörelsen går till och hur ni kan vara med och påverka. Till er hjälp finns ett par powerpoints med bilder och stödanteckningar för att kunna hålla i en ca 15 min lång presentation. Ni kan även fråga ert regionkontor om någon därifrån kan komma och hålla i presentationen.

Beställ tryckta broschyrer om Märket

Hjälp oss göra Unionen bättre