Avtal 2023

Arbetet inför nästa avtalsrörelse är i full gång. Merparten av Unionens cirka 80 kollektivavtal ska omförhandlas under 2023.

Bild mobil webbenkät tryck till

T(r)yck till inför Avtal 2023 – vad vill du förbättra på jobbet?

Som medlem i Unionen är det dina åsikter som styr vilka frågor som vi tillsammans ska driva i de kommande förhandlingarna om nya kollektivavtal under våren 2023.

Snabbenkäten tar max 5 minuter och du loggar enkelt in med BankID. Den 25 maj är sista dagen att svara.

Varför måste jag logga in?

Unionen vill säkerställa att svaren kommer från dig som medlem och vi vill inför förhandlingarna kunna sammanställa och gruppera svaren utifrån den bransch du arbetar inom. Inga svar används eller kopplas till dig personligen.

Förhandlingar om nya avtal 2023

När kollektivavtalen - som till stora delar styr dina anställningsvillkor - ska omförhandlas med arbetsgivarna så kallas det avtalsrörelse . Unionen tecknar över 80 kollektivavtal med unika och anpassade villkor för olika branscher i arbetslivet.

Vad händer just nu?

Nu pågår arbete med att förbereda den första fasen i en avtalsrörelse - insamlingsfasen. Synpunkter, åsikter och medskick inför förhandlingarna samlas in från dig som medlem och förtroendevald . Läs mer nedan under Avtalsrörelsens fyra faser.

Lyft förslag till extra förbundsråd inför avtalsrörelse

När Unionens  kollektivavtal är på väg att löpa ut kallas förbundsrådet samman för att behandla avtalsfrågor i ett så kallat avtalsförbundsråd. Alla medlemmar kan skicka in motioner till avtalsförbundsrådet med förslag om vad Unionen ska tycka och göra i samband med avtalsrörelsen. Läs mer och skicka in förslag här.

Stödmaterial om avtal 2023 - affisch och presentation

Ta chansen att på arbetsplatsen informera om hur avtalsrörelsen går till och hur ni kan vara med och påverka. Till er hjälp finns en powerpoint med fyra bilder och stödanteckningar för att kunna hålla i en ca 15 min lång presentation. Ni kan även fråga ert regionkontor om någon därifrån kan komma och hålla i presentationen.

Det finns även en affisch i A3-format med uppmaning att t(r)ycka till inför avtalsrörelsen att skriva ut och sätta upp på lämpliga ställen på jobbet.

"Märket" i avtalsrörelsen påverkar din löneökning

När fackförbund och arbetsgivare ska komma överens om nya löner är det den internationellt konkurrensutsatta industrin som är först ut. Den nivån på löneökningar som parterna enas om i industrin sätter märket för övriga branscher att hålla sig till.

Avtalsrörelsens fyra faser

Förenklat består avtalsrörelsen av fyra olika faser i arbetet med att få fram nya  kollektivavtal :

Läs mer och se några filmer om:

Därför gillar du den svenska modellen

Den svenska modellen är lösningen som bidragit till färre strejker i Sverige (än resten av världen) och riktigt bra reallöneökningar för medlemmarna. För att nämna två saker.

Därför älskar du kollektivavtal

När det gäller villkor för löner och förmåner på jobbet är det skönt att ha med sig kraften från alla medlemmar i Unionen för att komma överens med arbetsgivaren, eller hur? Lär dig mer om varför du gillar kollektivavtal.

Därför är motparten ingen fiende

Unionen är starkt, men vi söker inte konflikter med arbetsgivarna i onödan. För det mesta tycker vi att det går bra att prata ihop oss. Även om vi i grunden kan tycka olika.

E-kurs: Koll på avtalsrörelsen

E-kursen ger dig mer kunskap om avtalsrörelsen och hur kollektivavtalen omförhandlas i Unionen. Filmer, fakta och frågor blandas med utmaningar som du får lösa i ett interaktivt upplägg.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg