Viktigt för egenföretagare att tänka på i osäkra tider

Vad kan du som egenföretagare göra i olika situationer som uppstår med anledning av det nya coronaviruset?

Checklista för dig som driver eget företag

Det är svårt att ge generella råd kring situationen som uppstått, men här hittar du några konkreta saker som det kan vara bra att ha koll på för dig som driver eget företag.

Oavsett hur just din situation ser ut kan det vara bra att fundera över vad du vill och kan behöva göra just nu.

Vi rekommenderar att du följer informationen hos myndigheterna avseende effekter för dig som egenföretagare. Du hittar information på verksamt.se och på Tillväxtverkets hemsida

Ekonomi och skatter

Ekonomi och likviditet

Samarbete och försäljning

Arbetslöshetsersättning och sjukskrivning

Tänk på att din lön är grunden för bland annat a-kassa, korttidsarbete och sjukpenning

Det är lönen, eller det årliga överskottet i enskild firma, som är grunden till det du får utbetalat från bland annat socialförsäkringar och a-kassa. Därmed kan det få negativa konsekvenser om du inte tar ut någon lön, om du är anställd i ditt eget bolag. Om det är möjligt är det generella rådet att ta ut lön eller deklarera inkomst till ersättningstaken i socialförsäkringarna. Har du inte möjlighet att ta ut lön kan det vara bättre att lägga företaget vilande direkt. Kontakta din a-kassa och Försäkringskassan för information om vad som gäller för just dig så att du vet vilka ramar du har att förhålla dig till.

Så här gör du om du blir sjuk

Läs mer om sjukpenning för egenföretagare

Coronaviruset: Vad gäller för dig som egenföretagare?

Det nya coronaviruset påverkar hela samhället och självklart många egenföretagare. Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna.

Se om du behöver använda något i ditt medlemskap

I ditt medlemskap i Unionen Egenföretagare ingår olika tjänster och förmåner som du kan nyttja, beroende på hur din situation ser ut. Du har bland annat tillgång till:

Allt som ingår i ditt medlemskap