Sälj dina tjänster till rätt pris som egenföretagare
Här hittar du som är egenföretagare information om prissättning och försäljning.
Här hittar du som är egenföretagare information om prissättning och försäljning.
Att du kan presentera din produkt eller tjänst är kanske självklart, men du bör också veta lite om kunden. Vem ska du träffa, vad gör företaget och på vilket sätt kan de ha nytta av dina tjänster?
Bestäm i förväg vad du vill ha ut av mötet och var tydlig med det inför kunden. Om kunden har för avsikt att ta reda på mer om din produkt eller tjänst, samtidigt som du planerar för att komma till ett avslut blir det kanske inte som du hade tänkt. Var lyhörd men ändå tydlig med vad du vill.
För att hjälpa kunden är det bra att lyssna och analysera vad företaget har för behov innan du presenterar en lösning.
Det kan vara bra att vara flexibel. Var framför allt uppmärksam på när det kommer köpsignaler från kunden. Det kan vara frågor som handlar om pris, distribution och villkor. Om kunden exempelvis frågar om du kan leverera till Gotland behöver du inte svara nej bara för att du inte gör det idag. Du kan istället svara: "Om jag kan fixa det, är du då intresserad av att lägga en order?" På så sätt kommer du inte bara ett steg närmare avslut, utan håller också dörren öppen för nya affärsmöjligheter.
Håll affärsrelationen aktiv genom att diskutera vad som ska hända efter mötet. Förbered en plan och försök få till ett uppföljningsmöte eller åtminstone komma överens om när ni ska höras nästa gång.
Om du vill kan du gärna sammanfatta eller ge fördjupad information om det ni pratat om efter mötet. Du kan med fördel skicka digitalt material senare och passa på att tacka för ett bra möte.
När du inte lyckas sälja till en kund är kan det vara bra att försöka ta reda på orsaken. Genom att ta reda på det kan du också se om det är något som du kan försöka förbättra.
Ibland är det skönt att arbeta med en konkret säljmetod, till exempel den så kallade säljtrappan. Den är uppdelad i fyra huvudsteg:
Kontakt: Har du kontakt med rätt person och har ni kommit överens om tiden för samtalet?
Behov: Vilka tre frågor ska du alltid ställa? Stäm av så att du har uppfattat behovet rätt.
Presentation: Presentera erbjudandet utifrån kundens behov. Vad vinner, sparar, slipper och tjänar kunden på ditt erbjudande?
Avslut: Sammanfatta vad ni kommit överens om. Kom överens om när du ska återkomma. Har kunden något mer behov som du kan hjälpa till att lösa?
Ibland får du kanske fler nej än ja när du säljer in dig själv och det är varken personligt eller konstigt. Var alltid öppen med prisbilden och försäkra dig om att offerten motsvarar det kunden vill ha. Det sparar din tid och gör säljarbetet effektivare.