Sälj dina tjänster till rätt pris som egenföretagare
Det här kan du som egenföretagare göra för att räkna ut hur mycket du behöver ta betalt. Du hittar också tips på hur du kan blir en bättre försäljare.
Det här kan du som egenföretagare göra för att räkna ut hur mycket du behöver ta betalt. Du hittar också tips på hur du kan blir en bättre försäljare.
Exempel på formel som du kan använda dig av för att räkna ut vilket timpris du behöver ta ut om du utgår från din önskade årslön. Formeln tar inte hänsyn till den marknadsprissättning som gäller för din bransch eller tjänst.
Din önskade årslön inklusive sociala avgifter + eventuell extra årlig pensionsavsättning + direkta kostnader + indirekta kostnader
/ debiterbara timmar under året = ditt timpris.
Att du kan presentera din produkt eller tjänst är kanske självklart, men du bör också veta lite om kunden du ska träffa. Vad gör företaget eller personen och på vilket sätt kan dina tjänster vara till nytta?
Bestäm i förväg vad du vill ha ut av mötet och var tydlig med det inför kunden. Om kunden har för avsikt att ta reda på mer om din produkt eller tjänst samtidigt som du planerar för att komma till ett avslut blir det kanske inte som du hade tänkt. Var lyhörd men ändå tydlig med vad du vill.
För att hjälpa kunden är det bra att lyssna och analysera vad företaget har för behov innan du presenterar en lösning.
Det kan vara bra att vara flexibel. Var framför allt uppmärksam på när det kommer köpsignaler från kunden. Det kan vara frågor som handlar om pris, distribution och villkor. Om kunden exempelvis frågar om du kan ta ett uppdrag på Gotland behöver du inte svara nej bara för att du inte gör det idag. Du kan istället svara: "Om jag kan fixa det, är du då intresserad?" och försöka hitta en lösning som fungerar för dig och kunden, som exempelvis att utföra uppdragen på distans. På så sätt kommer du inte bara ett steg närmare avslut, utan håller också dörren öppen för nya affärsmöjligheter.
Håll affärsrelationen aktiv genom att diskutera vad som ska hända efter mötet. Förbered en plan och försök få till ett uppföljningsmöte eller åtminstone komma överens om när ni ska höras nästa gång.
Om du vill kan du gärna sammanfatta eller ge fördjupad information om det ni pratat om efter mötet. Du kan med fördel skicka digitalt material senare och passa på att tacka för ett bra möte.
När du inte lyckas sälja in dig till en kund kan det vara bra att försöka ta reda på orsaken. Genom att ta reda på det kan du också se om det är något som du kan försöka förändra och förbättra.
Ibland får du kanske fler nej än ja när du säljer in dig själv och det är varken personligt eller konstigt. Var alltid öppen med prisbilden och försäkra dig om att offerten motsvarar det kunden vill ha. Det sparar din tid och gör säljarbetet effektivare.