Om du blir uppsagd på grund av arbetsbrist
Arbetsbrist är det vanligaste skälet till uppsägningar. Läs vad som gäller och om vad som är viktigt att tänka på vid uppsägning på grund av arbetsbrist.
Arbetsbrist är det vanligaste skälet till uppsägningar. Läs vad som gäller och om vad som är viktigt att tänka på vid uppsägning på grund av arbetsbrist.
Innan du blir uppsagd är arbetsgivaren i regel skyldig att kontakta ditt fackliga ombud på arbetsplatsen eller Unionen för en förhandling . Om du har frågor i samband med en uppsägning är du välkommen att kontakta Unionen för att få råd och stöd.
Du har enligt lag rätt till skriftligt uppsägningsbesked. Vid uppsägning gäller kollektivavtalet där det finns ett sådant och reglerna i lagen om anställningsskydd (LAS).
Arbetsbrist är ett samlingsnamn för olika situationer där personliga omständigheter inte ligger till grund för uppsägningen. Arbetsgivaren måste visa att det finns saklig grund för uppsägning på grund av arbetsbrist. Läs mer om saklig grund – skäl för uppsägning.
En arbetsgivare som planerar att skära ner i sin verksamhet måste följa vissa regler, blanda in de fackliga organisationerna och fatta beslut i en viss ordning. I samband med att det kan bli aktuellt med uppsägningar på grund av arbetsbrist hos en arbetsgivare, hör man ofta talas om varsel. Den varselskyldighet som finns är dock att varsla (informera) Arbetsförmedlingen om en driftsinskränkning , förutsatt att minst fem anställda berörs.
Att varsla om uppsägning är inte samma sak som att säga upp. Själva uppsägningen kan komma i ett senare skede efter förhandlingar. Läs mer om processen från varsel till uppsägning, om varsel om uppsägningar och steg för steg om varsel till uppsägning.
Om det finns klubb på arbetsplatsen är det den som sköter förhandlingen med arbetsgivaren och hjälper dig. Logga in för att se kontaktuppgifter till den klubb du tillhör.
I förhållande till de anställda och deras fackliga organisationer finns ingen varselskyldighet för arbetsgivaren innan uppsägningar på grund av arbetsbrist. Där gäller i stället de vanliga reglerna enligt medbestämmandelagen (MBL) om exempelvis kontinuerlig information och förhandlingsskyldighet före beslut om viktigare förändringar när det finns kollektivavtal . Om Unionen har kollektivavtal med arbetsgivaren är denne skyldig att förhandla med Unionen.
Om en arbetsgivare helt saknar kollektivavtal är arbetsgivaren ändå enligt 13 § MBL skyldig att förhandla i frågor som rör uppsägning på grund av arbetsbrist eller övergång av verksamhet.
Ditt fackliga ombud på arbetsplatsen eller en ombudsman på Unionen kommer att kontakta dig för att kunna företräda dig i förhandlingarna, för att få klarhet i orsakerna kring arbetsgivarens agerande och för att ta ställning till den fortsatta handläggningen.
Arbetar du på en arbetsplats utan kollektivavtal där arbetsgivaren hävdar arbetsbrist? Kontakta då Unionen för mer information.
Om det inte finns några lediga tjänster att omplacera övertaliga anställda till, måste arbetsgivaren följa LAS regler för turordning vid uppsägning eller komma överens med facket om vilken turordning som ska gälla.
Under uppsägningstiden gäller särskilda regler. Bland annat gäller att du har rätt att behålla din lön och andra anställningsförmåner. Arbetsgivaren får inte sänka din lön även om du blir omplacerad till andra arbetsuppgifter under uppsägningstiden.
Arbetsgivaren får inte förflytta dig till annan ort under uppsägningstiden om förutsättningarna att söka annat arbete då skulle försämras väsentligt.
Under uppsägningstiden har du rätt till skälig ledighet med lön för att besöka Arbetsförmedlingen eller på annat sätt söka arbete. Du måste ansöka om ledigheten. Lojalitetsplikten gäller under hela anställningen och därför också under hela uppsägningstiden. Det kan dock vara möjligt att komma överens med din arbetsgivare om en förkortad uppsägningstid eller arbetsbefrielse med möjlighet att påbörja nytt arbete. Kontakta oss om du under din uppsägningstid har fått ett jobberbjudande och vill ha ytterligare rådgivning.
Läs mer i checklista – uppsagd på grund av arbetsbrist.
Uppsägningstider om din arbetsgivare säger upp dig
Om du blir uppsagd har du alltid rätt att ta ut din semesterledighet under uppsägningstiden om den redan är utlagd och beviljad. Om semestern däremot inte redan är beviljad, kan du normalt inte få ut semester under uppsägningstiden om arbetsgivaren inte går med på det. Under uppsägningstid som inte är längre än sex månader får arbetsgivaren inte lägga ut semester om ni inte kommer överens om det.
Läs mer om regler som gäller särskilt vid uppsägning under föräldraledighet.
Använd din rätt att söka nytt jobb på arbetstid
När du har blivit uppsagd kan du använda din rätt enligt LAS att söka arbete på betald arbetstid och med bibehållna arbetsvillkor under uppsägningstiden.
Det finns möjlighet att skapa ett konto hos Arbetsförmedlingen och där få förslag på lediga arbeten. Observera att skapa ett konto inte får förväxlas med att skriva in sig på Arbetsförmedlingen. Du måste skriva in dig på Arbetsförmedlingen senast din första arbetslösa dag.
Det finns flera viktiga saker du själv behöver göra så snart som uppsägningstiden gått ut och du slutat på din arbetsplats.
Helgfri vardag 09.00-17.00
För att få rådgivning behöver du vara medlem i Unionen.
När du kontaktar Unionen för rådgivning eller svar på frågor om ditt medlemskap behöver du identifiera dig. Följ instruktionerna du får i telefon.
Skriv till Unionen
Använd vårt kontaktformulär för att skicka ett mejl till Unionen.
Unionens a-kassa
Kontakta Unionens a-kassa på 0770-77 77 88 eller genom a-kassans sajt.
För dig som är arbetsgivare
Vid förfrågan om yttrande för arbetstillstånd, använd kontaktformuläret.