Marknadslön för Informationschef

Marknadslönen för informationschefer är 2020 från 43 000 kronor per månad och uppåt vid en lägre svårighetsnivå. Vid en högre svårighetsnivå ligger marknadslönen på 50 000 kronor och uppåt.

Unionen informerar

Löneintervall nivå 1

Planerar, leder och samordnar verksamheten inom det egna ansvarsområdet. Följer upp och utvärderar verksamheten mot uppsatta mål. Vidtar eller föreslår åtgärder vid avvikelser. Bedömer medarbetarnas arbetsinsatser och rekryterar medarbetare. Utreder organisations- och arbetsformer, resurskrav och utbildningsbehov.
43.000 kr/mån
Uppåt
Detta är det normala löneintervallet. Det kan finnas orsaker till att du ligger både under och över intervallet. Nedan har vi listat saker som påverkar, både negativt och positivt, var du hamnar i lönenivå.

Löneintervall nivå 2

Utarbetar förslag till policy och strategier samt metod och teknik för genomförande och uppföljning av verksamheten och dess resultat. Gör prioriteringar och omdisponeringar, samt beslutar om åtgärder, svarar för organisations- och arbetsformer samt personalutveckling.
50.000 kr/mån
Uppåt
  • Du är chef över en större verksamhet/enhet
  • Du har erfarenhet av tidigare chefsarbete
  • Du har många underställda
  • Du har bra ledaregenskaper
  • Du har omfattande ekonomiskt ansvar
  • Du har också andra kunskaper och erfarenheter av betydelse för arbetet
  • Du kan visa bra resultat
  • Du är chef över en mindre verksamhet/enhet
  • Du saknar tidigare erfarenhet/ har begränsad erfarenhet av chefsarbete
  • Du har få underställda
  • Du har begränsat ansvarsområde
  • Du har andra löneförmåner

Ditt lönesamtal

Här får du veta hur du kan förbereda dig på ett bra sätt.
Så här kan du påverka din lön
RedPine Occupation Form

Är din lön marknadsmässig? Berätta lite om dig själv så ger vi dig våra bästa tips.

Vad har du för lön idag?

43 000 kr/mån
Uppåt

Antal år i yrket och utbildningsnivå

0 år
10 år

Så får du högre lön

Du kan göra mycket för att höja din lön. Har arbetsplatsen kollektivavtal? Bra! Här ser du hur din arbetsgivare måste hantera din lönerevision. Men det finns mer du kan göra.

Ingångslöner - vad bör du begära i lön?

Har du fått ditt första jobb? Läs om ingångslöner, skillnader inom olika verksamhetsområden och ta del av våra tips om vad du ska tänka på när du ska begära lön.

Media & Kommunikation

Här kan du läsa nyheter, analyser och fördjupningar från din bransch. Följ vad som diskuteras och vilka frågor Unionen driver.