Press

Presstjänsten besvarar medias frågor om Unionen. Vi förmedlar också kontakt till våra talespersoner. För att få bästa möjliga service, ring vår pressjour direkt. Här svarar alltid någon av oss.

Unionens pressjour för journalister

08-504 151 00

Presstjänsten besvarar medias frågor om Unionen. Vi förmedlar också kontakt till våra talespersoner. Unionens växel når du på 08 - 504 150 00.

Fler kontaktuppgifter hittar du på Unionens pressrum på Via TT.

Shape Created with Sketch.

Unionen är Sveriges största fackförbund och det största tjänstemannafacket i världen med 675 000 medlemmar. Med över 31 000 förtroendevalda på 65 000 arbetsplatser finns förbundet i både industri- och tjänstesektor i de flesta branscher i det privata näringslivet. Förbundet har 26 regionkontor över hela landet.

Mer fakta hittar du här.

För äldre pressmeddelanden se Unionens pressrum på Via TT.

Aktuella pressmeddelanden

2020-05-26
Unionens tidigare samhällspolitiske chef som bedragit förbundet på 1,9 miljoner kronor har dömts att betala tillbaka hela summan, samt omkostnader i den rättsliga processen: sammanlagt 2,4 miljoner kronor.
2020-05-13
Coronavirusets effekter blir långvariga för svensk ekonomi. Under 2020 faller Sveriges BNP med 7,5 procent och arbetslösheten når en topp på 12 procent i höst. Det spår Unionens konjunkturprognos som släpps idag.
2020-03-06
På söndag, 8 mars, är det internationella kvinnodagen, och kampen för ett jämställt arbetsliv är långt ifrån över. Var fjärde kvinna under 36 år bland privatanställda tjänstemän väntar med att skaffa barn för att inte skada sin karriär. Detta visar en ny undersökning från Unionen, genomförd av Novus. Motsvarande andel bland män är 12 procent.
2020-02-26
Nästan var tredje arbetsmiljöombud tycker att arbetsgivaren saknar kunskap för att förebygga stress på jobbet och mer än fyra av tio uppger att de saknar rutiner för hur tillgängliga medarbetarna förväntas vara efter arbetstid, det visar Unionens Arbetsmiljöbarometer 2019.
2019-11-12
Konsultbolaget Sogeti AB är årets mest föräldravänliga arbetsplats. Ikano Bostad AB är bäst på lika karriärmöjligheter för kvinnor och män. Ottobock Scandinavia AB Sverige prisas för sitt arbete för jämställda löner. Unionen har för 16 året i rad delat ut pris till årets mest jämställda arbetsgivare.
2019-10-25
Förminskande, en grabbig kultur och trakasserier på arbetsplatsen. Det är några av anledningarna till att kvinnor lämnar tech-branschen. Nu har kvinnor inom branschen tillsammans tagit fram en kravlista på vad som måste ändras för att de ska vilja stanna kvar.