Kurser för förtroendevalda

Fyll på med kunskap, utöka ditt nätverk och få ny energi! Kurserna ger dig den kompetens du behöver för att du ska känna dig stark i ditt förtroendeuppdrag

Skrivbord ovanifrån

Flera av grundkurserna finns som webbkurser

Se till att kompetensutveckla dig i ditt uppdrag. För dig som är ny finns våra grundkurser. När du har varit igång ett tag och kanske får nya uppdrag går du vidare med någon av Unionens fortsättnings- och fördjupningskurser. Kontakta ditt regionkontor om du vill ha hjälp att planera din kompetensutveckling .

Längre ner på sidan hittar du kurser för dig som har ett nationellt eller regionalt uppdrag.

Kurser för dig med förtroendeuppdrag på arbetsplatsen

Kursbeskrivning och anmälan till kurserna på grund- och fortsättningsnivå hittar du på unionen.se/kurser-och-aktiviteter.

Grundkurser

• Facklig introduktion för arbetsplatsombud
  • Facklig grundkurs för förtroendevalda
  • Hur säljer vi vår idé - för dig som är förtroendevald
  • Nycklar i framgångsrik kommunikation
  • Bättre arbetsmiljö (BAM) grundkurs i  arbetsmiljö
  • Med rätt att vara olika
  • Inspiration för lokala valberedare
  • Coachande förhållningssätt - för dig som är förtroendevald

Fortsättningskurser

• Arbetsmiljöperspektiv vid förhandling
  • Aktivt lönearbete
  • Lönekartläggning
  • Omorganisation MBL/LAS i praktiken
  • Träningsläger för förhandlare
  • Bättre psykosocial arbetsmiljö

Fördjupningskurser

När du börjar bli mer erfaren i rollen som förtroendevald och vill fylla på med ytterligare kunskaper erbjuder vi fördjupningskurser. Våra fördjupningskurser nedan erbjuds en eller ett par gånger per år. Kursbeskrivning finner du under respektive flik nedan. Om anmälan till kursen är öppen hittar du den på unionen.se/kurser-och-aktiviteter

Ledamot i europeiskt företagsråd (EWC)

Unionen erbjuder i samverkan med andra förbund regelbundet kurstillfällen om europeiska företagsråd (den engelska förkortningen EWC-råd).

Samtliga kurser och seminarier ska enligt den nya EWC-lagen bekostas av arbetsgivaren. Det gäller såväl kursavgift som resekostnader. Kurser som arrangeras av facken inom industrin gäller främst EWC-ledamöter på företag inom industrins område men välkomnar i mån av plats också deltagare från andra branscher.

Läs mer om EWC-uppdraget här.

Bolagsstyrelseledamot

PTK:s utbildningar ger dig som är arbetstagarrepresentant i bolagsstyrelsen kunskap och verktyg för att kunna engagera dig och nå inflytande.

PTK:s kurser

PTK och Unionen arrangerar kurser som är anpassade till ditt uppdrag. Du kan bland annat söka till kurser för bolagsstyrelseledamot eller klubbordförande. Läs mer och anmäl dig på PTK:s hemsida.

Kurser för förtroendevalda med uppdrag på regional och nationell nivå

Unionen är en medlemsstyrd organisation. Du kan engagera dig i Unionens demokratiska organisation på regional eller nationell nivå. Besluten som du då är med och fattar påverkar inte bara den egna arbetsplatsen utan också stora delar av Unionens mål och verksamhet. Här har vi samlat Unionens kursutbud för dig som har ett regionalt eller nationellt uppdrag.