Kurser för förtroendevalda

Unionens kurser ger den kompetensutveckling som är så viktig för att du ska vara trygg och stark i din roll. Samtidigt fungerar kurserna som en bra mötesplats för gemenskap och inspiration.

Skrivbord ovanifrån

Se till att kompetensutveckla dig i ditt uppdrag. För dig som är ny finns våra grundkurser. När du har varit igång ett tag och kanske får nya uppdrag går du vidare med någon av Unionens fortsättnings- och fördjupningskurser. Kontakta ditt regionkontor om du vill ha hjälp att planera din kompetensutveckling .

Längre ner på sidan hittar du kurser för dig som har ett nationellt eller regionalt uppdrag.

Kurser för dig med förtroendeuppdrag på arbetsplatsen

Grundkurser

• Facklig introduktion för arbetsplatsombud
  • Facklig grundkurs för förtroendevalda
  • Hur säljer vi vår idé - för dig som är förtroendevald
  • Nycklar i framgångsrik kommunikation
  • Bättre arbetsmiljö (BAM) grundkurs i  arbetsmiljö
  • Med rätt att vara olika
  • Inspiration för lokala valberedare
  • Coachande förhållningssätt - för dig som är förtroendevald

Flera av grundkurserna finns också som webbkurser

Fortsättningskurser

• Arbetsmiljöperspektiv vid förhandling
  • Aktivt lönearbete
  • Lönekartläggning
  • Omorganisation MBL/LAS i praktiken
  • Träningsläger för förhandlare
  • Bättre psykosocial arbetsmiljö

Fördjupningskurser

När du börjar bli mer erfaren i rollen som förtroendevald och vill fylla på med ytterligare kunskaper erbjuder vi fördjupningskurser. Våra fördjupningskurser nedan erbjuds en eller ett par gånger per år. Kursbeskrivning finner du under respektive flik nedan. Om anmälan till kursen är öppen hittar du den på unionen.se/kurser-och-aktiviteter

Ledamot i europeiskt företagsråd (EWC)

Unionen erbjuder i samverkan med andra förbund regelbundet kurstillfällen om europeiska företagsråd (den engelska förkortningen EWC-råd).

Samtliga kurser och seminarier ska enligt den nya EWC-lagen bekostas av arbetsgivaren. Det gäller såväl kursavgift som resekostnader. Kurser som arrangeras av facken inom industrin gäller främst EWC-ledamöter på företag inom industrins område men välkomnar i mån av plats också deltagare från andra branscher.

Läs mer om EWC-uppdraget här.

Bolagsstyrelseledamot

PTK:s utbildningar ger dig som är arbetstagarrepresentant i bolagsstyrelsen kunskap och verktyg för att kunna engagera dig och nå inflytande.

PTKs kurser

PTK och Unionen arrangerar kurser som är anpassade till ditt uppdrag. Du kan bland annat söka till kurser för bolagsstyrelseledamot eller klubbordförande. Läs mer och anmäl dig på PTKs hemsida.

Kurser för förtroendevalda med uppdrag på regional och nationell nivå

Unionen är en medlemsstyrd organisation. Du kan engagera dig i Unionens demokratiska organisation på regional eller nationell nivå. Besluten som du då är med och fattar påverkar inte bara den egna arbetsplatsen utan också stora delar av Unionens mål och verksamhet. Här har vi samlat Unionens kursutbud för dig som har ett regionalt eller nationellt uppdrag.

Likabehandlingsseminarium - Öppna arbetsplatsen

Vill du skapa en diskussion och engagera medlemmarna i likabehandlingsfrågor på arbetsplatsen? Prova att arrangera likabehandlingsseminarium på din arbetsplats tillsammans med medlemmarna. Seminarierna utgår från att du som förtroendevald med hjälp av en enkel handledning ska kunna arrangera seminarierna på din arbetsplats.

Öppna arbetsplatsen är ett seminariekoncept som syftar till att för Unionens förtroendevalda och medlemmar skapa förutsättningar för samtal kring inkludering och mångfald lokalt på arbetsplatsen.

Målgrupp är förtroendevalda i Unionen, men också medlemmar och anställda är välkomna till seminarierna.

Seminarierna har tre delar: kunskapsfokus kring mänskliga rättigheter och facket, strategier på arbetsplatsen samt lokala nätverk (för ett öppet samhälle och arbetsliv).

Kort filmtrailer för "Öppna arbetsplatsen"

Vill du genomföra ett seminarium på din arbetsplats?
På denna sida kan du som vill arrangera ett Öppna arbetsplatsen-seminarium få stöd och tips hur du går tillväga.

Här kan du ladda ner handledningen för genomförande där du från A-Ö vägleds i hur varje seminarium kan genomföras.

Läs mer i handledning för genomförare

Filmerna till Öppna arbetsplatsen

Här hittar du seminariedelarnas respektive filmer. Dessa använder du som vägledning under själva seminariet.

Klicka på länkarna för att starta varje film.