Avtal 2025

Under 2025 ska de flesta av Unionens kollektivavtal förhandlas om. Det kallas avtalsrörelse och innebär att du som omfattas av ett avtal på din arbetsplats får nya villkor.

Avtal 2025 herobild
Avtal 2025 grafiskt maner

Vad är viktigast på jobbet? T(r)yck till i vår webbenkät

Just nu kan du ha ett finger med i de kommande avtalsförhandlingarna! Dina och andra medlemmars åsikter styr vilka villkor vi tillsammans ska förbättra - eller försvara - när kollektivavtalen förhandlas om.

På tre minuter: Avtalsrörelse - vad är det och varför ska jag bry mig?

Media URL

Avtalsnyheter

Avtalsrörelsen 2025 rullar i gång och nu kan du som medlem och förtroendevald påverka vilka frågor vi ska prioritera i förhandlingarna. Under våren 2024 finns det många möjligheter att göra sin röst hörd i det vi kallar för insamlingsfasen. Vi vill veta vad som är viktigast för dig. En god löneutveckling? Tydligare regler vid distansarbete? Ökad möjlighet till ostörd fritid?
All agreement news

Branschdelegationerna - förhandlar fram ditt nya avtal i avtalsrörelsen

Varje branschdelegation består av förtroendevalda medlemmar i Unionen från olika arbetsplatser i de branscher som delegationen ansvarar för. Under avtalsrörelsen arbetar de med att anpassa avtalskrav för respektive avtalsområde och sedan förhandla fram nya kollektivavtal.

"Märket" i avtalsrörelsen påverkar din löneökning

När fackförbund och arbetsgivare ska komma överens om nya löner är det den internationellt konkurrensutsatta industrin som är först ut. Den nivån på löneökningar som parterna enas om i industrin sätter märket för övriga branscher att hålla sig till.

Avtalsrörelsens fyra faser

Förenklat består avtalsrörelsen av fyra olika faser i arbetet med att få fram nya kollektivavtal:

Läs mer och se några filmer om:

Den svenska modellen

Den svenska modellen är lösningen som bidragit till färre strejker i Sverige (än resten av världen) och riktigt bra reallöneökningar för medlemmarna. För att nämna två saker.

Därför älskar du kollektivavtal

När det gäller villkor för löner och förmåner på jobbet är det skönt att ha med sig kraften från alla medlemmar i Unionen för att komma överens med arbetsgivaren, eller hur? Lär dig mer om varför du gillar kollektivavtal.

E-kurs: Koll på avtalsrörelsen

E-kursen ger dig mer kunskap om avtalsrörelsen och hur kollektivavtalen omförhandlas i Unionen. Filmer, fakta och frågor blandas med utmaningar som du får lösa i ett interaktivt upplägg.

Avtal 2025 - stödmaterial till arbetsplatsen

Ta chansen att på arbetsplatsen informera om hur avtalsrörelsen går till och hur ni kan vara med och påverka era anställningsvillkor. Se under "Dokument" nedan.

• Aktivitetstips - 3-tips till snabba och lätta aktiviteter inför Avtal 2025 och t(r)yck till.
  • Affisch - en affisch med uppmuntran att logga in på unionen.se och t(r)ycka till inför avtal 2025. Med QR-kod för enkel länkning.
  • Bordsryttare - skriv ut, vik ihop och sätt upp på fikabordet. Några samtalsförslag till fikan. Med QR-kod.
  • Powerpoint - Presentation av hur avtalsrörelsen går till för arbetsplatsmöte.

Grade