Litteraturstipendium

Spara dina kvitton under tiden som studentmedlem och få 3 425 kronor tillbaka för kurslitteratur när du uppgraderar till ett yrkesverksamt medlemskap.

Litteraturstipendium

En av de faktiskt rätt oslagbara förmånerna som ingår när du är studentmedlem i Unionen och sedan uppgraderar medlemskapet efter avslutade studier är att du kan skicka in kvitton på utlägg du haft för inköp av kurslitteratur och annat studierelaterat – och få pengarna tillbaka!

Jo, det är faktiskt sant. Men hur gör man?

Här svarar vi på några vanliga frågor och missar – så att du kan göra rätt från början, och få en bra start på livet efter studierna.

1. Hur mycket pengar kan man få?
    Vi kan ersätta medlemmars studierelaterade utlägg på upp till 3425 kronor
  2. Skicka inte originalkvitton.
    Men kom ihåg att skriva ditt personnummer på varje kvitto innan du kopierar det. Skicka sedan kopian till oss.
  3. Mejla kvittona?
    Nej, än så länge behöver vi få ansökan på papper, per post. (Men vi jobbar på att utveckla en digital lösning.)
  4. Har du tappat bort dina kvitton?
    Tyvärr funkar det inte att skicka ett utdrag från banken för att visa på dina utlägg, vi behöver kvitton för att kunna ersätta dig*. Så ett bra tips är att ta en kopia på kvittot så snart du kan (med personnummer) och spara där du lagrar säkert - i molnet, på en usb-sticka eller dylikt, så har du att skriva ut när det blir dags.
  5. Nej, du får inte ersättning för utlägg du haft för en kurs som inte börjat än.
    För att få ersättning för studierelaterade utlägg från Unionens stipendiestiftelse måste du ha varit medlem i minst sex månader och sedan uppgradera ditt medlemskap till ett för yrkesverksamma.
  6. Ersättning för andra utlägg än kurslitteratur?
    Du kan få ersättning för utlägg som har med dina studier att göra, som kan intygas av skolan.
  7. Du kan få ersättning för utlägg du gjort under din tid som studentmedlem i Unionen.
    Litteratur du köpt innan du blev medlem får du inte ersättning för.
  8. När kommer pengarna?
    Du kan skicka in dina kvitton och ansökan om ersättning från och med att du har uppgraderat ditt studentmedlemskap i Unionen till ett för yrkesverksamma.
  9. När vi har tagit emot din ansökan med dina kvitton tar det vanligen tre till fem veckor innan du kan förvänta dig ett svar.

*Det kan också gå att skicka in en faktura plus kvittens på att fakturan är betald.

Ansök nu

Läs mer om villkoren och ansök om Unionens Litteraturstipendium för studenter