"Fackligt samarbete räddade kvar jobben"

Jobben hotades vid Volvos fabrik i Skövde när företaget bestämde sig för att satsa på el- istället för bensinbilar. Men facken samarbetade, fick ledningen att ändra sig, och räddade därmed hundratals jobb.

Joakim Dahlin, klubbordförande, Aurobay

"Oro övergick till ilska, vilket är bra bränsle när man vill förändra saker."

Bilbranschen går igenom något av en metamorfos just nu. Biltillverkarna ställer i hög takt om till elbilsflotta. Men elbilarnas intåg på våra vägar skakar också om delar av fordonsindustrin. Joakim Dahlin är ordförande för fackklubben på Aurobay, som tillverkar cirka 400 000 bilmotorer till Volvo per år. Joakim säger sig vara en föreningsmänniska, så när valberedningen frågade om han ville hjälpa till tvekade han inte att testa.

- Jobbet här är inte helt olikt det i andra klubbar, men istället för sportresultat fokuserar vi på andra saker som löner och människors mående. Andra gånger kommer chefer till mig för att få tips om hur de får igång personal som inte levererar som de ska, säger Joakim.

Han började jobba på företaget redan 1991, och efter tre decennier i branschen har han sett saker hända.

- Vi har gått från att vara helt inriktade på bensindrivna bilar, till att i hög grad fokusera på dieselmotorer. Sedan blev diesel nästan ”djävulens påfund”, och istället är det nu elektrifiering som gäller.

Hundratals jobb räddades

När pratet om att man måste gå ifrån förbränningsmotorer till att satsa på elmotorer intensifierades för några år sedan blev det oroligt i leden. På fabriken i Skövde hade de nämligen fullt fokus på bensin- och dieselmotorer.

- Efter ett tag fattade Volvo beslutet att vi inte skulle tillverka elmotorer i Skövde, med hänvisning till att vi saknade kompetens. Det hade ju varit dödsstöten för oss såklart, eftersom världen så tydligt går mot elbilar. Ja, vi såg framför oss hur produktionen och antalet anställda sakta skulle minska. Fabriken hade inte lagts ner över en dag, men om vi inte tänkte nytt hade vi så småningom troligen gått samma öde till mötes som Facit.

Med gemensamma krafter fick vi ledningen att tänka om.

Joakim säger att då gick oron över till ilska, vilket är ett bra bränsle när man vill förändra saker.

- Volvos ledning satt på fel information. Vi visste ju vad vi kunde.

Facken på företaget gick ihop och fick med gemensamma krafter ledningen att tänka om.

- Metallfackets ordförande i Göteborg har ett bra samarbete med Volvos VD Håkan Samuelsson, så han kontaktade Håkan. Vi på tjänstemannafacken tittade och räknade under tiden på hur vi kan göra elmotorer. Sedan bjöd vi hit VD:n för att titta på el-labbet här i Skövde och presenterade samtidigt våra lösningar.

Planen fungerade. Ledningen ändrade inställning. Istället för framtida nedskärningar fick de anställda strax före jul 2020 veta att fabriken först skulle få börja montera och sedan även kanske tillverka komponenter till elmotorer.

- Det kändes riktigt gott. Vi har drygt 2000 anställda på två orter, så det gäller många arbetstillfällen, mångas löner. Plötsligt väcktes framtidshoppet igen. Istället för en nedförsbacke fick vi en horisont att jobba mot.

Läs fler berättelser från förtroendevalda

Uppdrag gör skillnad. För alla!

Som fackligt ombud får du äran att förbättra och göra skillnad för kollegorna på jobbet. Det är också utvecklande, lärorikt och roligt för dig själv!