Arbetsgivarföreningen KFO - Industriföretag

Här hittar du alla avtal som hör till ditt kollektivavtal. Du hittar också sammanfattningar med de senaste ändringarna i avtalen, och förklaringar till hur avtalsvillkoren ska tolkas.

Avtalsinformation

En kort sammanfattning av vad som gäller under det andra året i den treåriga avtalsperioden.
En kort sammanfattning av de viktigaste punkterna i avtalet.

Allmänna anställningsvillkor

Avtal om vilka allmänna villkor som gäller för exempelvis arbetstid, övertidskompensation, semester, sjuklön, ledighet, uppsägning med mera. I texten finns också Unionens tolkningar av villkoren, så att avtalet ska bli lättare att tillämpa.
Avtalets ursprungliga förhandlingsprotokoll.

Lön

Lönenivåer och övrig information kring löneprocessen.
Till dig som löneförhandlar för medlemmarna på din arbetsplats. Här finns kommentar till löneavtalet, bakgrund till de senaste avtalsförhandlingarna samt en vägledning för arbetet med löner.

Övriga gällande avtal

Kollektivavtal för:
Organisationer & Föreningar

Avtalsnytt 2018

Nu finns avtalsnytt 2018 med vad som gäller för det andra året i den treåriga avtalsperioden på avtalsområdet publicerad här på sidan. Använd som stöd om du behöver ha koll vad som är avtalat inför nästa lönerevision. Om du har klubb på din arbetsplats kan det finnas lokala avtal och överenskommelser som kan påverka dina villkor.

(Uppdaterat 2018-02-19)

Nu är det nya avtalet klart

Unionen är överens med arbetsgivarna KFO om ett nytt treårigt avtal för område Industriföretag som gäller perioden 2017-04-01 – 2020-03-31.

Avtalet följer ”märket” inom industrin om ett totalvärde om 6,5 procent varav 0,5 procent avsätts till flexpension.

Löneavtalet har löneutrymme om 2,2 % 1 april 2017, 2,0 % 1 april 2018 och 1,8 % 1 april 2019. Individgaranti (lägsta löneökning) på 266 kr/mån för 1 april 2017, 266 kr/mån för 1 april 2018 och 266 kr/mån för 1 april 2019.

Från och med 2017 avsätts ytterligare 0,2 procent i systemet för flexpension (deltidspension). 2019 avsätts ytterligare 0,3 procent.

Mer information finns i Avtalsnytt 2017.

Avtalsperioden
Avtalet gäller från den 1 april 2017 till den 31 mars 2020.

Avtal du omfattas av
Det finns många avtal för detta område, de viktigaste är samlade i trycket "Tjänstemannaavtalen" som inom kort kommer i ny utgåva.

Avtalen kan du läsa och ladda ner, se ovan.

Nyckelord:

Ja Nej