Avtal 2020

När kollektivavtalen - som till stora delar styr dina anställningsvillkor - ska omförhandlas med arbetsgivarna så kallas det avtalsrörelse. Unionen tecknar över 80 kollektivavtal med unika och anpassade villkor för olika branscher i arbetslivet.

Avtal 2020 manér

Nu ska avtalen implementeras

Över 99 procent av Unionens medlemmar som omfattas av ett  kollektivavtal  har fått nya omförhandlade avtal i avtalsrörelsen 2020. Det återstår fortfarande några avtalsområden men för en majoritet går nu fokus över till att villkoren i de nya avtalen blir verklighet. Läs mer här.

Avtalsnyheter

2021-05-28
På fredagen blev det nya avtalet för medlemmar inom callcenter och marknadsundersökningsbranschen klart.
2021-03-31
På onsdagen blev ännu ett avtal klart i avtalsrörelsen 2020. Ungefär 1 000 medlemmar på arbetsplatser inom gym- och friskvård har fått nya anställningsvillkor som gäller från 1 april 2021 till 31 augusti 2023.
2021-03-02
Unionen har nu tecknat ett avtal som kommer att gälla under 27 månader fram till och med 2023-05-31.
2021-02-22
När pandemin slog till påverkade det även de pågående förhandlingarna om ditt nya kollektivavtal och löneökningarna i branschen.
2021-01-29
Unionen har nu växlat krav på avtalsområde Almega Tjänsteföretagen Gym och Friskvårdsföretag.
Alla avtalsnyheter

Studio Unionen om avtalen inom industrin

I Unionens podd - Studio Unionen - är det i det senaste avsnittet fokus på det avtal som Facken inom industrin har tecknat. Det som också kallas märket och är normerande för avtalsrörelsen på svensk arbetsmarknad.

Studio Unionen

Jag står upp för schyssta villkor. Gör du?

Unionen jobbar för att du och alla andra medlemmar ska få så bra villkor som möjligt vad gäller lön, jämställdhet, flexpension och så vidare. Vi tog ansvar i kris och pausade förhandlingarna i våras. Nu är förutsättningarna annorlunda och det är dags för en rimlig löneökning! Och det här är en gemensam fråga. Unionen har 700 000 medlemmar, så tillsammans är vi en kraft att räkna med. Om vi står upp för varandra. Och ställer upp för varandra.

Så: Jag står upp för schyssta villkor. Har du ställt dig upp?
#avtal2020 #jagstårupp

"Vi tar fortsatt ansvar för stabilitet och trygghet. Nu sätter vi igång avtalsrörelsen igen."

Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt kommenterar förhandlingarna om nya kollektivavtal som nu återupptas efter en paus från i våras.

"Märket" i avtalsrörelsen och hur det kan påverka din lön

När fackförbund och arbetsgivare ska komma överens om nya löner under en avtalsperiod är det den internationellt konkurrensutsatta industrin som är först ut. Den nivån på löneökningar som parterna enas om i industrin sätter märket för övriga branscher att hålla sig till. Läs mer om hur och varför "märket" är avgörande för svensk lönebildning på sidan alltommarket.se. Där hittar du även svar på frågorna:

• Löneökning får man väl varje år oavsett vad?
  • Gör märket det svårare att få högre lön för egen del?
  • Varför ska industrin sätta märket? + mycket mer på alltommarket.se

Fokusområden avtal 2020

Under 2020 går de flesta av Unionens kollektivavtal ut, och det innebär att nya avtal ska förhandlas fram där dina anställningsvillkor ska försvaras och förbättras. Här kan du läsa mer om inom vilka områden vi fokuserar och så småningom formulerar våra krav i avtalsrörelsen. Varje område grundar sig på Unionens gemensamma politik.

Grafik avtalsrörelsens faser

Förenklat består avtalsrörelsen av fyra olika faser i arbetet med att få fram nya  kollektivavtal .

Avtal - verktygslåda med trycksaker

Hjälp oss göra Unionen bättre