Avtal 2020

När kollektivavtalen - som till stora delar styr dina anställningsvillkor - ska omförhandlas med arbetsgivarna så kallas det avtalsrörelse. Unionen tecknar över 80 kollektivavtal med unika och anpassade villkor för olika branscher i arbetslivet.

Avtal 2020 manér

"Vi tar fortsatt ansvar för stabilitet och trygghet. Nu sätter vi igång avtalsrörelsen igen."

Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt kommenterar förhandlingarna om nya kollektivavtal som återupptas inom kort efter en paus från i våras.

Avtalsnyheter

2020-09-16
Reallöneökningar är viktiga för att öka efterfrågan i ekonomin. Vårt lönekrav på 3 procent från den 1 april gäller när parterna nu återupptar avtalsförhandlingarna, skriver facken inom industrin på Svenska Dagbladets debattsida.
2020-09-15
Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt om förhandlingarna om nya kollektivavtal för Unionens medlemmar som återupptas den 1 oktober.
2020-03-26
Det innebär bland annat att det inte finns något centralt avtal om lönerevision under 2020 ännu och ni bör därför avvakta även med lönesamtal tills vi har nya avtal på plats.
Alla avtalsnyheter

"Märket" i avtalsrörelsen och hur det kan påverka din lön

När fackförbund och arbetsgivare ska komma överens om nya löner under en avtalsperiod är det den internationellt konkurrensutsatta industrin som är först ut. Den nivån på löneökningar som parterna enas om i industrin sätter märket för övriga branscher att hålla sig till. Läs mer om hur och varför "märket" är avgörande för svensk lönebildning på sidan alltommarket.se. Där hittar du även svar på frågorna:

• Löneökning får man väl varje år oavsett vad?
  • Gör märket det svårare att få högre lön för egen del?
  • Varför ska industrin sätta märket? + mycket mer på alltommarket.se

Jämlik vabb för ett mer jämställt arbetsliv

Unionen driver i avtalsrörelsen 2020 bland annat kravet om löneutfyllnad vid vabb (vård av barn). Se videon och läs mer om bakgrunden till kravet och vad tanken är att det ska leda till.

Bild från video Vabb-utfyllnad

Fokusområden avtal 2020

Under 2020 går de flesta av Unionens kollektivavtal ut, och det innebär att nya avtal ska förhandlas fram där dina anställningsvillkor ska försvaras och förbättras. Här kan du läsa mer om inom vilka områden vi fokuserar och så småningom formulerar våra krav i avtalsrörelsen. Varje område grundar sig på Unionens gemensamma politik.

Grafik avtalsrörelsens faser

Förenklat består avtalsrörelsen av fyra olika faser i arbetet med att få fram nya kollektivavtal .

Avtal - verktygslåda med trycksaker