Avtal 2020

När kollektivavtalen - som till stora delar styr dina anställningsvillkor - ska omförhandlas med arbetsgivarna så kallas det avtalsrörelse. Unionen tecknar över 80 kollektivavtal med unika och anpassade villkor för olika branscher i arbetslivet.

Avtal 2020 manér

Jag står upp för schyssta villkor. Gör du?

Avtalsrörelsen pågår för fullt. Unionen jobbar för att du och alla andra medlemmar ska få så bra villkor som möjligt vad gäller lön, jämställdhet, flexpension och så vidare. Men det är tuffa förhandlingar. Vi tog ansvar i kris och pausade förhandlingarna i våras. Nu är förutsättningarna annorlunda och det är dags för en rimlig löneökning! Och det här är en gemensam fråga. Unionen har 700 000 medlemmar, så tillsammans är vi en kraft att räkna med. Om vi står upp för varandra. Och ställer upp för varandra.

Så: Jag står upp för schyssta villkor. Har du ställt dig upp?
#avtal2020 #jagstårupp

"Det är en oacceptabelt låg nivå"

2020-10-20 Unionens ordförande Martin Linder när Unionen på tisdagen gemensamt med samtliga förbund inom Facken inom industrin avvisat det första avtalsförslaget i avtalsrörelsen. Läs mer här.Martin Linder Unionens ordförande

Avtalsnyheter

2020-10-20
På tisdagen har Unionen gemensamt med samtliga förbund inom Facken inom industrin avvisat den första hemställan från de opartiska ordförandena (Opo).
2020-10-20
Förhandlingarna om anställningsskydd, omställning och a-kassa mellan Svenskt Näringsliv, PTK och LO avslutades natten mellan den 15 och 16 oktober 2020. Nu kan du ta del av överenskommelsen i sin helhet.
2020-10-14
Nu har Sveriges största fackförbund en podd om lön, arbetsvillkor och annat som påverkar svensk arbetsmarknad - Studio Unionen. Första avsnittet fokuserar på avtalsrörelsen.
2020-10-13
På tisdagseftermiddagen överlämnade Unionen tillsammans med Facken inom industrin sitt svar på den översiktliga skiss som de opartiska ordförandena lämnat till parterna.
Alla avtalsnyheter

"Vi tar fortsatt ansvar för stabilitet och trygghet. Nu sätter vi igång avtalsrörelsen igen."

Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt kommenterar förhandlingarna om nya kollektivavtal som nu återupptas efter en paus från i våras.

"Märket" i avtalsrörelsen och hur det kan påverka din lön

När fackförbund och arbetsgivare ska komma överens om nya löner under en avtalsperiod är det den internationellt konkurrensutsatta industrin som är först ut. Den nivån på löneökningar som parterna enas om i industrin sätter märket för övriga branscher att hålla sig till. Läs mer om hur och varför "märket" är avgörande för svensk lönebildning på sidan alltommarket.se. Där hittar du även svar på frågorna:

• Löneökning får man väl varje år oavsett vad?
  • Gör märket det svårare att få högre lön för egen del?
  • Varför ska industrin sätta märket? + mycket mer på alltommarket.se

Jämlik vabb för ett mer jämställt arbetsliv

Unionen driver i avtalsrörelsen 2020 bland annat kravet om löneutfyllnad vid vabb (vård av barn). Se videon och läs mer om bakgrunden till kravet och vad tanken är att det ska leda till.

Bild från video Vabb-utfyllnad

Fokusområden avtal 2020

Under 2020 går de flesta av Unionens kollektivavtal ut, och det innebär att nya avtal ska förhandlas fram där dina anställningsvillkor ska försvaras och förbättras. Här kan du läsa mer om inom vilka områden vi fokuserar och så småningom formulerar våra krav i avtalsrörelsen. Varje område grundar sig på Unionens gemensamma politik.

Grafik avtalsrörelsens faser

Förenklat består avtalsrörelsen av fyra olika faser i arbetet med att få fram nya kollektivavtal .

Avtal - verktygslåda med trycksaker