Väx hela arbetslivet med trygghetsöverenskommelsen

Den snabba samhällsutvecklingen kräver ny kompetens. Med den så kallade trygghetsöverenskommelsen, även kallad las-förhandlingen, finns nu en gemensam linje för att du ska få bra ekonomiska möjligheter och tid att fortsätta att uppgradera din kompetens genom arbetslivet.

Huvud på en man och en kvinna

Bra för dig, din arbetsplats och samhället

Behovet av att hänga med och kontinuerligt utveckla sina kunskaper blir större och större. Vi ser bland annat hur digitaliseringen ställer nya kunskapskrav och automatiseringen gör att vissa yrken är på väg bort och nya växer fram. Vi ser också hur klimatkrisen kräver ett nytt tänk och högre krav på flera arbetsplatser, vilket kräver ny kompetens.

För dig som vill fortsätta att utveckla din kompetens och växa i arbetslivet finns stora fördelar med trygghetsöverenskommelsen:

1. Du kan studera mitt i arbetslivet. Nu ges även du som vuxen, med jobb, huslån och barn, chansen att studera. Om avtalet realiseras skapas en ny typ av studiestöd för oss som är etablerade på arbetsmarknaden. Du kan utbilda dig i upp till ett år (på heltid eller deltid) med betalning. Många kommer att kunna få ut 80 procent av sin lön under studietiden.
  2. Du väljer själv. Det är inte din arbetsgivare som bestämmer vad du ska studera. Du bestämmer själv vad du behöver och chefen kan inte säga nej. Kanske vill du vässa dig inom ditt nuvarande yrke, eller välja en ny inriktning på arbetslivet.
  3. Du måste inte ha en fast anställning. Även du som har en visstidsanställning , projektanställning eller jobbar deltid har möjlighet att kompetensutveckla dig.

Trygghetsöverenskommelsen är också bra för arbetsgivaren och samhället:

• Det är bra för arbetsgivaren. När samhället förändras behövs ny kompetens. Idag råder kompetensbrist inom flera branscher, vilket gör att även arbetsgivarsidan tycker att det är viktigt att anställda får en chans att utvecklas med ny fräsch kunskap.
  • Det är bra för samhället. Att ha jobb är viktigt för individen, men också för samhället. Ju fler som jobbar, och ju fler som har kunskapsintensiva arbeten, desto starkare kan vi bygga Sverige.

Det nya studiestödet och övriga delar i trygghetsöverenskommelsen har förhandlats fram mellan Unionen och flera andra fackförbund tillsammans med arbetsgivarsidans Svenskt Näringsliv. Överenskommelsen träffades i oktober 2020 och har nu lämnats över till regeringen för att nödvändiga lagändringar och ekonomiska förutsättningar ska falla på plats. Unionen bedömer att överenskommelsen kan bli verklighet under 2022.

Hallå alla 30-, 40- och 50-ishisar!

Vi befinner oss mitt i en jobbrevolution där yrken förändas i snabb takt. Därför har vi förhandlat fram ett nytt studiestöd för dig mitt i arbetslivet. Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt förklarar vad du får.

Unionens ordförande och förhandlingschef om trygghetsöverenskommelsen

Unionens ordförande Martin Linder och förhandlingschefen Martin Wästfelt samtalar om förhandlingen om anställningstrygghet och vad överenskommelsen kan innebära.

Anställningstryggheten idag och vägen framåt - Unionens podcast

Unionens chefsekonom Katarina Lundahl leder ett samtal mellan förbundsordförande Martin Linder och förhandlingschef Martin Wästfelt om framtidens anställningstrygghet.

Läs mer om detaljerna i trygghetsöverenskommelsen:

Bakgrund och villkor

Påverkan på anställningstryggheten