Sverige måste sluta skillgissa!

För varje minut halkar Sverige efter, på grund av att politikerna, arbetsgivarna, högskolorna inte fattar hur viktigt det är att vi alla utvecklar våra skills, mitt i arbetslivet.

Grönt landskap
Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 17 juni 2024

Sverige står inför en av de mest omfattande förändringarna på arbetsmarknaden på flera generationer, drivet av digitalisering och klimatet. Men bristen på rätt kompetens är ett allvarligt hinder. En fjärdedel av företagen saknar arbetskraft, och enligt Unionens klubbar är arbetskraftsbristen det största hindret för företagens expansion. Klyftan mellan efterfrågad och tillgänglig kompetens har stora negativa effekter på arbetstagare, arbetsgivare och samhället i stort.

Samtidigt som det råder kompetensbrist är det svårt för yrkesverksamma att lära nytt mitt i livet. Ekvationen går inte ihop!

Media URL

Företagsledare, sluta skillgissa!

Vd och HR-chefer prioriterar i högre grad sin egen kompetensutveckling än sina anställdas, visar en ny undersökning från Unionen.

Politiker, sluta skillgissa!

Kompetensgapet kan enbart fyllas om rätt insatser görs här och nu. Om inte, riskerar Sverige att halka efter och missa ett gyllene läge att skapa fler och bättre jobb i framtidens arbetsliv.

Kompetens och omställning

En av Unionens viktigaste frågor är vikten av kompetensfokus. Här har vi samlat många olika artiklar och sidor om kompetensutveckling.

Industrirådet

Demoskops kompetensbehovsundersökning kartlägger och beskriver industrins behov