Få tillgång till ITP som egenföretagare – teckna hängavtal

Om du driver ett aktiebolag och vill ta del av tjänstepension via ITP är ett alternativ att teckna ett hängavtal med Unionen.

Vad är ett hängavtal?

Som anställd i ett företag med kollektivavtal , ingår alltid försäkringar via det så kallade ITP -systemet. Denna pensions- och trygghetslösning kan du som är egenföretagare också få tillgång till, genom att istället teckna ett hängavtal med Unionen.

Vilka försäkringar ingår i hängavtalet?

Det som ingår i hängavtalet är tjänstepension (ITP), tjänstegrupplivförsäkring (TGL) och trygghetsförsäkring vid arbetsskada ( TFA ). Trygghetsrådet (TRR) omfattas du däremot inte av, då du som egenföretagare i stor utsträckning själv kan påverka uppsägningar på grund av arbetsbrist .

Varför ska du teckna ett hängavtal?

För dig som är egenföretagare är det svårt att själv hitta en lika bra eller kostnadseffektiv pensions- och försäkringslösning som den via hängavtalet. Ditt företag får också ett kollektivavtal, vilket i upphandling mot stat, kommun, landsting eller stora bolag ofta är ett krav.

Vad kostar det att teckna ett hängavtal?

Förutom den administrativa avgiften på 200 kr/år till Fora AB, betalar en arbetsgivare utan anställda, endast de avgifterna som är knutna till respektive försäkring. Värt att veta då, är att försäkringsavgifterna i hängavtalet är betydligt lägre än den som banker och försäkringsbolag erbjuder.

Vem får teckna ett hängavtal?

Om du är medlem i Unionen Egenföretagare kan du teckna hängavtal med Unionen trots att du inte har några anställda utöver delägare. Du ska huvudsakligen bedriva verksamhet inom Unionens organisationsområde, d.v.s. utföra tjänstemannauppgifter. Du bedriver din verksamhet i ett aktiebolag.

Vad krävs för åtgärd om du anställer personal efter att du har tecknat hängavtal?

I samband med att du anställer personal behöver du omgående anmäla de anställda så att de omfattas av det pensions- och försäkringsskydd i enlighet med det tecknade hängavtalet. Kontakta det partsgemensamma bolaget Avtalat som ger information och vägledning om hur det fungerar med kollektivavtalad tjänstepension och försäkring. Som arbetsgivare har du också förhandlingsskyldighet gentemot Unionen som avtalsbärande part i vissa frågor enligt medbestämmandelagen (MBL).

Om du redan är arbetsgivare och vill teckna hängavtal för dina anställda

Om du är en arbetsgivare som vill teckna ett hängavtal för dina anställda (alltså inte medlem i Unionen Egenföretagare) kan du läsa mer om det här.

För dig som medlem i Unionen Egenföretagare kan du fylla i formuläret nedan så återkommer vi med mer information om hängavtal.

Inte medlem ännu? Läs mer om medlemskapet i Unionen Egenföretagare.

Avtalat – så fungerar kollektivavtalad tjänstepension och försäkring

Avtalat förklarar och gör kollektivavtalad tjänstepension och försäkring lättare att förstå. Som egenföretagare med hängavtal behöver du både ta del av Avtalats information som vänder sig till tjänstemän och delar av informationen som vänder sig till arbetsgivare.

Hängavtal - Unionen Egenföretagare

Är du som ägare medlem i Unionen?

Företagets organisationsnummer

Unionen är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. För mer information, gå in på www.unionen.se/personuppgifter.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg