Därför ska du vara med i a-kassan också

Att säkra ekonomin vid arbetslöshet är en viktig grundtrygghet i arbetslivet. Därför startade fackförbunden de första a-kassorna och därför är det än idag viktigt att vara med i både a-kassa och fackförbund som Unionen. För trygghet både mellan och på jobb.

Precis som du försäkrar bostaden, barnen och bilen är det viktigt att ha en trygghet när det gäller inkomsten, om du skulle bli uppsagd och av med jobbet och därmed lönen under en period.

Har du en lön bör du därför vara med i a-kassan , den grundläggande arbetslöshetsförsäkringen. Det är lika sant idag som för hundra år sedan när fackförbunden bildade de första a-kassorna för att öka den ekonomiska tryggheten för medlemmarna. Än idag har de flesta a-kassor koppling till ett fackförbund, även om a-kassorna numera är egna organisationer. Till exempel finns a-kassan som heter Unionens a-kassa och som riktar sig särskilt till alla privatanställda tjänstemän. Unionen och Unionens a-kassa är olika organisationer med olika medlemskap och som medlem i fackförbundet Unionen är det viktigaste ATT du också är med i en a-kassa, inte vilken.

Så fungerar a-kassan

För att få ersättning från a-kassan om du blir arbetslös krävs dels att du är medlem i en a-kassa, och dels att du uppfyller vissa arbetsvillkor och grundvillkor. Du måste även ha varit medlem i a-kassan en viss tid innan du har rätt till ersättning. Med anledning av den ekonomiska krisen i coronavirusets spår är villkoren just nu ändrade så att kraven för att få ersättning är lägre än tidigare, bland annat krävs bara 3 månaders medlemskap i a-kassan istället för normalt 12 månader.

Läs mer och bli medlem i Unionens a-kassa

Unionen för all annan trygghet på jobbet

A-kassan är en viktig grund för ekonomisk trygghet vid arbetslöshet, men det är också den enda trygghet du får med a-kassemedlemskapet. För alla andra frågor, problem och utmaningar i arbetslivet där du kan behöva råd och stöd och extra trygghet, är det i fackförbundet Unionen som vi kan påverka och förbättra tillsammans. Till exempel när det gäller löneförhandlingar, kompetensutveckling , jämställdhet eller omorganisationer. Vid uppsägningar måste arbetsgivaren förhandla med Unionen och som medlem kan det innebära du får en bättre deal eller till med kan behålla jobbet istället för att bli uppsagd.

Läs mer om Unionens medlemskap

Unionens inkomstförsäkring kompletterar över taket i a-kassan

Dessutom är det bra att komma ihåg att det finns ett ersättningstak i a-kassan. Du kan bara få upp till 80% av din tidigare inkomst på löner upp till 33 000 kr/månad, vilket blir ungefär 18 800 efter skatt. Dessa belopp gäller just nu, under coronakrisen, annars är taket 25 025 kr/månad, vilket blir ungefär 14 500 kr efter skatt. Efter 100 dagar sänks a-kassans ersättningstak till 20 900 kr.*

*Regeringen föreslog den 7 maj att månadstaket för ersättning från dag 101 ska höjas till 27 500 kr under perioden 29 juni 2020 till 3 januari 2021.

Om eller när du tjänar över taket i a-kassan har du ännu ett skäl att vara med i fackförbundet Unionen. I medlemskapet ingår nämligen utan extra kostnad en inkomstförsäkring som kompletterar a-kassan och gör att du totalt kan få upp till 80% av tidigare inkomst på löner ända upp till 60 000 kr/månad. Du kan få extra ersättning från inkomstförsäkring i upp till 150 dagar, cirka 7 månader. Ersättning betalas ut först efter 12 månaders medlemskap i både Unionen och a-kassan.

För dag 101 – 150 med ersättning från a-kassan kan det vara möjligt att få kompletterande ersättning från inkomstförsäkringen för löner högre än 20 900 kr.

Läs mer om Unionens inkomstförsäkring och beräkna hur mycket inkomstförsäkringen kan ge dig.

Kom ihåg att meddela Unionen att du är medlem i en a-kassa för att omfattas av inkomstförsäkringen. Logga in och meddela a-kassa här

Det här får du från a-kassan och från Unionen

Från a-kassan Från Unionen
Ersättning vid arbetslöshet X

Kompletterande inkomstförsäkring
för löner över a-kassetaket (just nu 33 000 kr)

Fri juridisk rådgivning   X
Förhandlingshjälp av klubben eller regionen   X
Personlig coachning inför lönesamtalet   X
Studiestöd för kompetensutveckling   X
Hälsoverktyg och andra förmåner för balans i arbetslivet   X
CV-granskning och karriärplanering   X
Kostnadsfria seminarier och föreläsningar   X
Inflytande på jobbet   X

Allt om Unionens inkomstförsäkring

En kraftfull inkomstförsäkring ingår i ditt medlemskap. Inkomstförsäkringen - som kompletterar a-kassan - gör att du kan få upp till 80% av din tidigare inkomst efter skatt. Tryggt och mycket värdefullt om du skulle bli av med jobbet.