Vilken a-kassa är den bästa för dig?

När du har en lön bör du också vara med i a-kassan, den grundläggande arbetslöshetsförsäkringen. Men det finns många a-kassor. Vilken är bäst för dig?

Shape Created with Sketch.

Tillfälligt ändrade regler för a-kassa

För att lindra effekterna av coronavirusets spridning har riksdagen beslutat att från den 13 april tillfälligt sänka kraven för att få ersättning från a-kassa. (Observera att detta gäller a-kassan , inte den kompletterande inkomstförsäkringen.). Bland annat gäller:

• Kvalifikationstiden för a-kassa snabbas på. Varje medlemsmånad räknas som fyra månader under perioden mars-december 2020. Det betyder att du redan efter tre månaders medlemskap hos a-kassan kan ha rätt till inkomstbaserad ersättning från a-kassan.
  • Arbetsvillkoret sänks från 80 h/mån till 60 h/mån under sex av de senaste 12 månaderna.
  • Taket i a-kassan höjs under de 100 första ersättningsdagarna, från 910 kr per dag till 1 200 kr per dag under perioden 13 april 2020 till 3 januari 2021. Utöver det höjs taket för ersättning från dag 101 från 760 kronor till 1000 kronor per dag under perioden 29 juni 2020 till 3 januari 2021. Preliminärt kommer perioden med höjt a-kassetak förlängas i ytterligare två år.

Tänk på att Unionen och Unionens a-kassa är två skilda organisationer, med två separata medlemskap. Att vara medlem i Unionen innebär inte att du automatiskt är medlem i Unionens a-kassa. Du måste själv välja vilken a-kassa du vill vara medlem i.

Unionen och Unionens a-kassa - två skilda organisationer

Unionen och Unionens a-kassa är två skilda organisationer. Det betyder att du som medlem i Unionen kan välja vilken a-kassa du vill. Är du medlem i Unionen är det dock viktigt att du också är med i en a-kassa.

Det finns 25 stycken a-kassor i Sverige. Avgifterna varierar något. Som regel är det dock bäst att tillhöra en a-kassa där det finns kunskap om den bransch du jobbar inom, då det kan underlätta för dig när du ansöker om ersättning.

Vill du ta kontakt eller veta mer om de specifika villkoren listas alla 25 a-kassor, med länkar till respektive hemsida, nedan.

A-kassor, i bokstavsordning från Ö till A:

Fler frågor och svar om corona

Det nya coronaviruset påverkar hela samhället och självklart många av våra arbetsplatser. Din arbetssituation kan påverkas på många olika sätt. Här hittar du svaren på några av de vanligaste frågorna när det kommer till corona och jobbet. Sidan uppdateras löpande.

Komplettera din a-kassa med Unionens inkomstförsäkring