Sälj dina tjänster till rätt pris som egenföretagare

Här hittar du som är egenföretagare information om prissättning och försäljning.

Prissättning - Hur mycket behöver du ta betalt?

Det här kan du göra steg för steg:

  1. Lägg ihop alla kostnader du har för ditt hushåll under en månad. Det vill säga hyra, räkningar, telefon, el med mera. Låt oss anta att du behöver 21 000 skattade kronor  för att gå runt. Betalar du 30 procent i skatt innebär det att du behöver ha en bruttoinkomst på 30 000 kronor varje månad. 
  2. För att ta reda på hur mycket du behöver fakturera för att kunna ta ut 30 000 kronor varje månad  behöver du ta reda på vad du måste betala i sociala avgifter, din kompensation för tjänstepension med mera och plussa på det. En heltidsanställning beräknas ta 2 000 timmar i anspråk per år.  Säg att du har möjlighet att fakturera högst 1 000 av de timmarna mot kund. Resten av tiden måste du kanske ägna åt administration och försöka hitta nya kunder. Om du räknar så kan du få fram den lägsta timpeng du måste debitera för att företaget och du som privatperson precis ska gå runt.  
  3. Till timarvodet som du räknat fram ska du sen lägga på en marginal som utgör den vinst ditt företag ska göra. Nu är frågan vad som är en rimlig vinstmarginal? För att få ett hum om vilken nivå som är rimlig att lägga sig på kan du ta reda på marknadslönen för en anställd som gör samma jobb som du. Du kan också jämföra med prisnivån som stora väletablerade företag tar ut. Lägg dig aldrig lägre än vad du klarar av, även om det kan ge dig en konkurrensfördel.

Tips för att bli en bättre försäljare
 

  1. Var förberedd och påläst om kunden

    Att du kan presentera din produkt eller tjänst är kanske självklart, men du bör också veta lite om kunden. Vem ska du träffa, vad gör företaget och på vilket sätt kan de ha nytta av dina tjänster?  

  2. Sätt upp mål i förväg

    Bestäm i förväg vad du vill ha ut av mötet och var tydlig med det inför kunden. Om kunden har för avsikt att ta reda på mer om din produkt eller tjänst, samtidigt som du planerar för att komma till ett avslut blir det kanske inte som du hade tänkt. Var lyhörd men ändå tydlig med vad du vill. 

  3. Lyssna in behovet

    För att hjälpa kunden är det bra att lyssna och analysera vad företaget har för behov innan du presenterar en lösning.  

  4. Var uppmärksam på köpsignaler

    Det kan vara bra att vara flexibel. Var framför allt uppmärksam på när det kommer köpsignaler från kunden. Det kan vara frågor som handlar om pris, distribution och villkor. Om kunden exempelvis frågar om du kan leverera till Gotland behöver du inte svara nej bara för att du inte gör det idag. Du kan istället svara: "Om jag kan fixa det, är du då intresserad av att lägga en order?" På så sätt kommer du inte bara ett steg närmare avslut, utan håller också dörren öppen för nya affärsmöjligheter. 

  5. Kom överens om nästa steg

    Håll affärsrelationen aktiv genom att diskutera vad som ska hända efter mötet. Förbered en plan och försök få till ett uppföljningsmöte eller åtminstone komma överens om när ni ska höras nästa gång.  

  6. Lämna något efter dig

    Om du vill kan du gärna sammanfatta eller ge fördjupad information om det ni pratat om efter mötet. Du kan med fördel skicka digitalt material senare och passa på att tacka för ett bra möte. 

  7. Ta reda på varför du inte får igenom en affär

    När du inte lyckas sälja till en kund är kan det vara bra att försöka ta reda på orsaken. Genom att ta reda på det kan du också se om det är något som du kan försöka förbättra.  

  8. Använd säljtrappan

    Ibland är det skönt att arbeta med en konkret säljmetod, till exempel den så kallade säljtrappan. Den är uppdelad i fyra huvudsteg: 
    Kontakt: Har du kontakt med rätt person och har ni kommit överens om tiden för samtalet? 
    Behov: Vilka tre frågor ska du alltid ställa? Stäm av så att du har uppfattat behovet rätt.  
    Presentation:  Presentera erbjudandet utifrån kundens behov. Vad vinner, sparar, slipper och tjänar kunden på ditt erbjudande? 
    Avslut: Sammanfatta vad ni kommit överens om. Kom överens om när du ska återkomma. Har kunden något mer behov som du kan hjälpa till att lösa? 

  9. Låt dig att inte slås ned av ett nej

    Ibland får du kanske fler nej än ja när du säljer in dig själv och det är varken personligt eller konstigt. Var alltid öppen med prisbilden och försäkra dig om att offerten motsvarar det kunden vill ha. Det sparar din tid och gör säljarbetet effektivare. 

Affärscoach för dig som egenföretagare

Låt en affärscoach ge dig skjuts i företagandet! Som medlem i Unionen Egenföretagare får du tillgång till våra certifierade affärscoacher med stor erfarenhet av egenföretagande och entreprenörskap.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Betyg