Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6A)
Som arbetsmiljöombud eller skyddsombud kan du skriva en begäran om arbetsmiljöåtgärder till arbetsgivaren. Läs om hur du gör. Ta hjälp av mall och exempel.
Som arbetsmiljöombud eller skyddsombud kan du skriva en begäran om arbetsmiljöåtgärder till arbetsgivaren. Läs om hur du gör. Ta hjälp av mall och exempel.
Du måste vara arbetsmiljöombud för att göra en sådan begäran med stöd av arbetsmiljölagen, kapitel 6, § 6 (så kallad 6:6a).
Att göra en begäran om arbetsmiljöåtgärder enligt 6:6A är lämpligt till exempel vid krav på bättre ventilation på en varm arbetsplats eller vid krav på psykosocial undersökning på en arbetsplats med otrivsel. Hänvisa gärna till relevanta föreskrifter och till de paragrafer som arbetsgivaren bryter mot.
Prata först med arbetsgivaren om problemet. Gärna vid flera tillfällen, om det kan få denne att genomföra förbättringarna. Om det inte har hjälpt med samtal, kan du lämna en begäran om arbetsmiljöåtgärd enligt arbetsmiljölagen 6:6a. Det är en formell och skarp åtgärd. Därför är det alltid bäst om du kan tala arbetsgivaren tillrätta, utan en 6:6a.
Är det en akut situation med fara för liv eller anställdas hälsa ska du som är arbetsmiljöombud använda det andra skarpa verktyget – skyddsstopp. Då stoppar du som arbetsmiljöombud det berörda arbetet. Om det hinns med, ska du kontakta arbetsgivaren först, för att denne själv ska kunna åtgärda direkt.
På Unionens regionkontor finns regionala arbetsmiljöombud, som kan hjälpa till med rådgivning i arbetsmiljöfrågor, kunskap om lagregler och som vid behov kan stötta när en 6:6A-begäran ska formuleras.
Här hittar du ett exempel på hur en begäran kan se ut och vilka punkter den ska innehålla. Observera att instruktionerna till hur du ska skriva står med kursiv stil. Resten av den följande texten är sådant som är tänkt att ingå i begäran.
Börja med att skriva datum, namn på företaget och på arbetsplatsen där arbetsmiljöåtgärderna behövs:
Datum 201X-XX-XX
Företag /Arbetsställe:
Avdelning / Enhet:
Skriv rubriken ”Begäran om arbetsmiljöåtgärd, 6:6a” och en mening som talar om att du gör en begäran.
Begäran om arbetsmiljöåtgärd, 6:6A
I egenskap av arbetsmiljöombud ( skyddsombud ) och med hänvisning till Arbetsmiljölagen 6 kap. 6a § begär undertecknad åtgärder på arbetsplatsen för att uppnå en tillfredställande arbetsmiljö.
Arbetsmiljöåtgärd:
Under den här rubriken skriver du en text som beskriver vad som är problemet och eventuella förslag till åtgärder. Sedan fortsätter du med följande texter:
Skriftligt svar önskas inom XX (till exempel 14) dagar om hur arbetsgivaren tänker åtgärda problemet.
Vid uteblivet eller otillfredsställande svar kommer Arbetsmiljöverket kontaktas för prövning om föreläggande eller förbud.
Med vänlig hälsning
Arbetsmiljöombudet,
Skriv ditt namn och ange kontaktuppgifter
Namn
Kontaktuppgifter
Gör utrymme så att arbetsgivaren kan kvittera att denne mottagit begäran.
Som ansvarig för arbetsgivaren har jag tagit emot begäran om arbetsmiljöåtgärd (omgående kvittens)
…………………………………… ………………………………………
Arbetsgivarrepresentant Datum
Underskrift / Namnförtydligande
Ta med de här punkterna från arbetsmiljölagen som är bra att hänvisa till.
AML 6 kap. 6 a §
Avsluta begäran med en lista på eventuella bilagor. Det kan vara sådant som beskriver problem och åtgärder.
Bilagor: