Hängavtal för egenföretagare – för att få tillgång till ITP-systemet

Om du driver ett aktiebolag eller en ekonomisk förening kan du teckna ett hängavtal med Unionen. På det här viset kan du ta del av tjänstepension via ITP som egenföretagare.

Även egenföretagare kan spara i den kollektivavtalade tjänstepensionen ITP genom att ansöka om att teckna hängavtal med Unionen. Därigenom får du som är egenföretagare även teckna en förmånlig kollektivavtalad tjänstegrupplivförsäkring (TGL) och arbetsskadeförsäkring ( TFA ).

En arbetsgivare får tillgång till ett kollektivavtal genom att gå med i en arbetsgivarorganisation . Som egenföretagarmedlem i Unionen kan du teckna ett hängavtal direkt med Unionen och därmed få tillgång till de rättigheter och skyldigheter som kommer med det kollektivavtal som gäller för din bransch.

Mer om hängavtal för egenföretagare

Avtalat förklarar kollektivavtalad tjänstepension och försäkring

Som egenföretagare med hängavtal (eller om du är intresserad av att teckna hängavtal) behöver du ta del av Avtalats information som vänder sig till dig som tjänsteman och delar av informationen som vänder sig till arbetsgivare, för att få en helhetsbild. Du kan också ringa till Avtalat för att få information i din roll som egenföretagare.