Löneprocessen
Lönesättningen är ett viktigt verktyg i ditt ledarskap. Med en genomtänkt struktur bidrar löneprocessen till att företagets mål nås och verksamheten utvecklas, samtidigt som medarbetarna känner sig motiverade.
Löneprocessen består av två återkommande steg:
- Utvecklingssamtalet (även kallat mål- eller medarbetarsamtal)
- Lönesamtalet (kan delas upp i löneförhandlande och lönesättande samtal)
För att löneprocessen ska fungera riktigt bra behöver företaget även ha följande på plats:
- En som ger företagets syn på vad som ska påverka lönen
- En sammanställd som visar lönespridningen för olika yrkesgrupper i företaget
Utvecklingssamtalet
För att kunna bedöma prestation och resultat i lönesamtalet behöver du innan själva lönesamtalet ha pratat med medarbetaren om vilka prestationer och resultat som ska uppnås. Detta görs normalt i ett framåtsyftande mål-, medarbetar- eller utvecklingssamtal.
Måldialogen mellan dig och dina medarbetare är själva motorn i processen. Förutom att ni diskuterar medarbetarens mål och resultat, är det också ett tillfälle att prata om företagets kompetensbehov och medarbetarens behov av .
Du har utvecklingssamtal med dina medarbetare minst en gång per år. Då sätter ni mål för den kommande perioden. Det är viktigt att sätta relevanta och uppföljningsbara mål.
Målen kan vara individuella eller gemensamma, gruppvisa eller övergripande och till exempel avse:
- Mål som omfattar förvaltande eller utvecklande av verksamheten
- Ekonomiska mål
- Produktionstekniska mål
- Mål om medarbetarens kompetensutveckling
Det viktiga är att målen på kort eller lång sikt stöttar verksamhetens övergripande mål.
Dialogen innebär även att ni följer upp måluppfyllelsen från den föregående perioden och kopplar dessa resultat till lön. På vissa företag har chef och medarbetare avstämnings- och uppföljningsmöten vid flera tillfällen under året.