Välkommen till region Sydväst

Här hittar du information om Unionen i Sydvästra Sverige där bland annat Malmö, Helsingborg och Halmstad ingår. Du finner även smarta länkar och kontaktuppgifter till våra kontor.

Öresundsbron

Vem är Unionen Sydväst?

Region Unionen Sydväst innefattar större delen av Skåne och södra Halland, men nordöstra Skåne däremot ingår i region Unionen Sydost. Tillsammans är vi över 70 000 medlemmar.

I regionen har vi två kontor, ett i Malmö och ett i Helsingborg, där fler än 40 ombudsmän förhandlar och representerar medlemmar på daglig basis. Tillsammans med övriga regioner inom Unionen erbjuder vi kurser och föreläsningar för dig med fackligt uppdrag, men också för dig som är chef eller  yrkesverksam medlem utan fackligt uppdrag.

Region Sydväst leds av vår regionstyrelse som är demokratiskt vald på det som kallas Regionrådet, vilket i sin tur är det högst beslutande organet i regionen. Där har du som medlem möjlighet att påverka. Läs mer om hur det funkar med regionråd här, samt om regionstyrelse här.

Frågor om din anställning

Har du frågor som rör din anställning och din arbetsplats ska du i första hand vända dig till din Unionenklubb. Saknas det klubb på din arbetsplats är du välkommen att ta kontakt med Unionens rådgivning.

Du når rådgivningen på 0770- 870 870 eller genom att gå in här för att se fler kontaktuppgifter. Du som medlem ska känna dig trygg med att kontakta Unionen, varför vi använder Mobilt BankID för elektronisk identifiering på telefon.

Här hittar du:

Personer i regionen

Kurser och aktiviteter

Blanketter och dokument från regionen

Unionen Sydvästs verksamhetsberättelse 2021

Information om regionrådet (regionens årsmöte)

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg