Ansökningar om arbetstillstånd - yttrande från Unionen

En medborgare i ett land utanför EU behöver ofta ett arbetstillstånd för att kunna ta en anställning i Sverige. EU-medborgare kan arbeta i Sverige utan arbetstillstånd. Unionen yttrar sig endast i anställningserbjudanden där arbetsgivaren omfattas av kollektivavtal med förbundet eller om det rör ett permanent uppehållstillstånd på grund av försörjning där den sökande är tjänsteman.

Migrationsverkets webbplats finns information om vilka regler som gäller för att få ett arbetstillstånd och de krav som finns på arbetsgivare som ska anställa någon från ett land utanför EU. Där finns bland annat en steg-för-steg-instruktion inför anställning av en medborgare från ett land utanför EU/EES och Schweiz och hur arbetsgivare ska göra för att skapa ett anställningserbjudande för att personen ska kunna söka arbetstillstånd.

För er som har kollektivavtal med Unionen

Migrationsverket fattar beslut om arbetstillstånd bland annat baserat på yttrande från berört fackförbund om anställningserbjudandet. Unionen yttrar sig i anställningserbjudanden där arbetsgivaren omfattas av kollektivavtal  med förbundet eller om ansökan rör ett permanent uppehållstillstånd på grund av försörjning. Den sökande ska i båda fallen erbjudas arbete som tjänsteman inom privat sektor. Om dessa förutsättningar gäller för ert arbetstillstånd och ni önskar yttrande till Migrationsverket ska du göra följande:

1. Fyll i blanketten för anställningserbjudande som finns på Migrationsverkets webbsida. Migrationsverkets blanketter som är aktuella:

• Anställningserbjudande
  • Uppgifter om försörjning

2. Kontrollera att du angivit följande punkter på Migrationsverkets blankett:

• Marknadsmässig lön (länk till Unionens marknadslöner)
  • Sjukförsäkring: Collectum och/eller Alecta.
  • Livförsäkring: Collectum, Alecta, Bliwa, Länsförsäkringar, Folksam, Movestic, SEB Pension och Försäkringar AB, Skandia eller SEB Trygg Liv Gamla.
  • Trygghetsförsäkring: Fora och/eller AFA.
  • Tjänstepensionsförsäkring: Collectum och/eller Alecta.

3. E-posta blanketten till Unionens regionkontor (mejladresser till Unionens regionkontor ) tillsammans med följande uppgifter:

• Den sökandes yrke och en kort beskrivning av personens arbetsuppgifter
  • Företagets namn och organisationsnummer
  • Namn på kontaktperson
  • Telefonnummer till kontaktperson
  • E-postadress till kontaktperson

4. Unionen lämnar sitt yttrande oftast inom 10 dagar från det att du e-postat regionkontoret.

Unionen yttrar sig också i vissa koncernfall. Om en person som är anställd utomlands tillfälligt förflyttas inom koncernen för arbete i Sverige, yttrar sig Unionen om mottagaren av tjänsten i Sverige har kollektivavtal med Unionen men den utländske arbetsgivaren i koncernen saknar avtal.

För er som saknar kollektivavtal

I andra fall yttrar sig Unionen inte om arbetsgivaren saknar kollektivavtal med Unionen. I dessa fall kan Unionen, på begäran från arbetsgivaren eller arbetssökanden, skicka ett särskilt informationsbrev om att Unionen avstår från att yttra sig. Det brevet kan biläggas ansökan till Migrationsverket. Om du som arbetsgivare eller arbetssökande vill begära ett sådant brev kan du göra följande:

Använd detta kontaktformulär här på Unionens webbsida och ange:

• Anställningserbjudandet
  • En kort beskrivning av den sökandes arbetsuppgifter
  • Företagets namn och organisationsnummer
  • Namn på kontaktperson
  • Telefonnummer till kontaktperson
  • E-postadress till kontaktperson
  • Den anställningsort som gäller för den sökande